Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker for Grong/Harran før 1816

Ivar Leveraas
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg prøver å finne noen dødsfall i Grong i tiden før de skannede kirkebøkene starter.

Finnes det kirkebøker for årene før 1816? Og/eller: hvor kan jeg ellers lete etter avdøde f. eks i 1810?

Ivar Leveraas, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soknehistorikk

758 Grong

Grong og Harran (Gløshaug) var i 1589 sokn i Overhalla prestegjeld. Grong prestegjeld ble opprettet ved deling av Overhalla prestegjeld etter kgl.res. 28.10.1820 med Grong som hovedsokn og Harran og Høylandet som annekser. Ved kgl.res. 14.11.1822 ble det tillatt å bygge et kapell på Trones til bruk for nybyggerne i Namsallmenningen. Nybyggere og samer i Røyrvik fikk tillatelse til å bygge kapell etter kgl.res.16.2.1828. Røyrvik kapell ble innviet 11.9.1828. Kapellene på Trones og Røyrvik fikk egne tilsyn ved kgl.res. 14.5.1901. Ved kgl.res.28.2.1855 ble det tillatt å bygge ny kirke for Høylandet sokn. Ved kgl.res. 22.7.1872 ble det tillatt å bygge ny kirke for Harran sokn på gården Fiskem. Mens Trones kapell i Harran sokn var under ombygging, ble det ved kgl.res. 18.11.1910 tillatt å bruke Trones skolehus til kirkelige handlinger. For kapelldistriktene Røyrvik og Trones i Grong prestegjeld og Tunnsjø kapelldistrikt i Lierne prestegjeld ble det ved kgl.res. 26.4.1912 ansatt en hjelpeprest. Ved regj.res. 5.1.1923 ble gårdene Fossland, gnr 33 bnr 1-16, overført fra Harran til Grong sokn. Samtidig ble kapelldistriktene Trones (gnr 49-65) og Røyrvik (gnr 66-74) omgjort til henholdsvis Namsskogan og Røyrvik sokn. Ved kgl.res. 3.5.1935 ble Folmer gnr 47 bnr 2 i Harran sokn og herred overført til Namsskogan sokn og herred. I samme resolusjon ble grensen mellom Harran og Namsskogan fastsatt. Høylandet sokn ble ved kgl.res. 4.7.1958 overført fra Grong til Overhalla prestegjeld fra 1.7.1958. Namsskogan og Røyrvik ble ved kgl.res. 28.5.1959 utskilt som eget prestegjeld.

Ministerialbøker før 1821; se 764 Overhalla.

Oversikt over kirkebøker:

Grong prestegjeld

759 Harran

Historikk: se 758 Grong. Ministerialbøker 1749-1757 og 1765-1821; se 764 Overhalla. Ministerialbøker 1821-1879; se 758 Grong.

Oversikt over kirkebøker:

Harran sokn

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-nord-trondelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Ivar Leveraas skrev:

Jeg prøver å finne noen dødsfall i Grong i tiden før de skannede kirkebøkene starter.

Finnes det kirkebøker for årene før 1816? Og/eller: hvor kan jeg ellers lete etter avdøde f. eks i 1810?

25 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Det enkleste er å søke etter Grong og Harran i søkefeltet for sokn: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=1742S1&parishes[]=1741S2&start_year=&end_year=&text=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Ann-Mary, Kristian og Anne. 

Jeg brukte løsningene deres, men fant ikke de jeg leter etter.

Letingen forsetter.

Hilsen

Ivar L

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ivar Leveraas skrev:

Tusen takk, Ann-Mary, Kristian og Anne. 

Jeg brukte løsningene deres, men fant ikke de jeg leter etter.

Letingen forsetter.

Hilsen

Ivar L

Hvem leter du etter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

konkret leter jeg etter min tipptippoldefar Adam Joensen Homoe. Han var f. i 1762 og ble g. i Ranem kirke i 1787. Hans kones navn er oppgitt tre steder i kirkebøker og folketellinger, alle tre stedene med ulike både fornavn og etternavn. Adam var husmann med jord på Heggumsmoen i Grong og bygdevekter. Da hans yngste datter ble konfirmert i 1817, sto det i kirkebøkene at han var avdød. Datteren ble ikke konfirmert fra Heggum, men fra Berre.

Jeg har nå gått igjennom de kirkebøkene som dekker Grong, men uten resultat. Kanskje at han av en eller annen grunn døde et annet sted. Har forøvrig nettopp skrevet en artikkel om denne nøtta i meldingsbladet til Grong historielag.

Jeg lurer på om det finnes andre mulige kilder for et dødsfall enn kirkebøkene.

Dette ble mang ord, men det er en skikkelig gåte.

Hilsen

Ivar Leveraas

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne?

Her står han som født (beregnet) 1756.

Bosted land: 0012 Heggum

Person: 018 Adam Johnsen

PERMANENT ID: pf01058463002262

Rolle:
-
Husholdningsnr:
04
Personnr:
018
Familiestilling:
Mand
Sivilstand:
Begge i første ægteskab
Yrke:
Bøyde-vægtter, og huusmand med jord
Kjønn:
m
Alder:
45
Fødselsdato:
1756 (beregnet)
Fødested:
-
Bostatus:
-
Sedvanlig bosted:
-
Antatt oppholdssted:
-
Merknader:
-

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058463002262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så rart at du sliter med å finne han ettersom hverken den gamle eller de nye bygdebøkene har hans dødsdato heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en oppbørselsbok for utlån av penger og korn i Namdal for 1803 og 04 så står det at han døde i armod i følge regnskapet i 1807. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk

Veldig interessant, men har du en mer konkret kilde å gi meg. Finner ham fortsatt ikke i registeret før døde i Grong 1804-1808.

hilsen

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider