Gå til innhold
Arkivverket

Firmaet O. O. Bull & Co. i Kristiania ca 1870-1910

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Min relasjon til dem er en arvet frimerkesamling - via min mors svigerinnes far og farfar hvor de sistnevnte trolig har hatt roller i nevnte firma. I alle fall har jeg brev adressert til firmaet i årene omkring 1900. Det store antall frimerker fra hele verden indikerer at firmaet har hatt en meget omfattende korrespondanse. Jeg har funnet firmaet i Kristiania Adressekalender hvor de benevnes "Agentur & Komm.forr." i året 1900. https://www.digitalarkivet.no/db10061508044543

De fleste brevene jeg besitter kommer fra bedrifter i USA og Storbrittania og de fleste av disse omhandler jernvarer.

Jeg antar - uten å være sikker, at disponent og/eller eier heter Schwencke (Fritjof agent og grosserer, Arthur ingeniør og fabrikkeier, Gustav skipsmegler og Johan Gottfried Schwencke grosserer og skipsreder), men er altså veldig usikker på hvem som har med firmaet å gjøre. En teori er jo at O. O. Bull er deleier/eier. Schwencke-familien kommer opprinnelig fra Bragernes (fra Flensburg ca 1750) og var tidligere kjent som buntmakere og kjøpmenn.

Jeg håper å få opplysninger om Bull-firmaet og hvor og når Schwencke kommer inn og deres roller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye interessant stoff her, Ann-Mary.

Men jeg mener fortsatt at det må være en eller annen forbindelse mellom Bull og Schwencke for hvorfor er tusenvis av brev og frimerke-klipp med Bull & co. kommet Schwencke i hende?

Jeg har god oversikt over Schwencke-familien via Gustav S. og Fritjof (som var barnløs). Brev etc. kommer via Gustav som døde i 1932.

For øvrig morsomt å lese om hva Arthur drev med (kjemisk fabrikk, kaffeerstatning, løvetann-te osv.).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Gottfried Schwencke 1829-1908 hadde 5 sønner,

- Lars Gottfred 1859-etter 1910 gift med Karen Charlotte Falch 1862-

- Arthur 1859-etter 1910

- Octavio 1861- gift 1903 i Ålborg med Rikke Kirstine (Nik) Juul 1869-1945 (død i K.havn). Bodde i Hedmark i 1923.

- Frithjof 1863-1947 (barnløs)

- Gustav 1870-1930 (3 barn - bare 1 i Norge frem til 1956).

Frimerkesamlingen ble overtatt av Gustavs svigersønn i Oslo - og urørt frem til han døde i 1986 fordi han   ble blind tidlig på 1930-tallet. Da Gustavs datter arvet Fritjof også er det alternativt mulig at samlingen kom fra ham.

Jeg vet ikke om noen av de 3 første hadde barn. Det hadde vært fint å få sjekket ut, men jeg finner ingen i ft1910.

Jeg nevner alle fordi jeg mener det må ha vært en eller annen forbindelse (kanskje bare forretningsforbindelse) mellom Schwenche og O.O.Bull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.