Gå til innhold
Arkivverket

Bidragsfogdens fødselsbøker, bidragssak

Camilla Ruud
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg er på jakt etter Bidragsfogdens fødselsbøker hvor jeg har fått opplyst av Byarkivet at det finnes en henvisning i fødselsboken fra 1922 til en bidragssak (145/85). Jeg har fått informasjon om at selve sakene finnes på Statsarkivet i Oslo. Hvordan går jeg frem for å få lese bidragssak 145/85? 

På forhånd takk for hjelpen.

Mvh

Camilla 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2020 den 16.25, Ann-Mary Engum skrev:

Jeg er imponert over at Arkivverket svarer så fort på henvendelser. Riktignok synes jeg det er svært vanskelig å finne ut av veien videre. Jeg har fått tips fra Oslo byarkiv om å ta et avsjekk i et bidragsummer trolig fra 1922. Når jeg klikker meg videre på denne lenken https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/bidrag, kan jeg velge mellom kategorier som 

Mest sannsynlig dreier det seg om punkt 1 eller 2 her, men når jeg klikker på feks. punkt 1 farskap, kommer jeg bare til den samme evige runddansen om hvem som kan søke innsyn, forskerinnsyn etc. Siden jeg og faren min er den eneste etterlevende, har jeg sannsynlig rett på innsyn selv om arkivene er yngre enn 100 år. Hvordan går jeg da frem for å søke dette innsynet? Refererer jeg da til bidragssaksnummeret med legitimasjon? Kan jeg bare fysisk dra til en lesesal i Oslo?  

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary er ikke en del av Arkivverket, men vi som jobber her er også imponert over hennes mange raske og gode svar😊

Det er stor mulighet for at saka du søker innsyn i er åpent tilgjengelig. Du kan gjerne legge inn forespørsel om lesesalsbesøk i skjema under, så kan du få bekrefta at saka er tilgjengelig for deg når du kommer. Oppgi saksnummer (som virka litt rart) samt alt du vet om hvem, når og hvor i saka:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider