Gå til innhold
Arkivverket

Brugsbevilling, 1819

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har forsøkt å tyde en skrift der jeg sliter med flere ord.

Flott om noen har innspill på teksten. 

Her er det jeg har fått til: 

01      Brugsbevillingsseddel. Vi undertegnede, jeg Gulbrand Christiansen Lodding

02   og jeg Ole Haagensen Hage, gjør herved bekjendt, at have min

03   (?) oprettet følgende – Contract: Jeg Gulbrand Christiansen Lodding overdrager herved til Ole

04   Haagensen Hage, den under min Gaard Lodding beliggende Plads Skroperud, tilligemed en S(?)

05   braate, for hans og Huustrues Livstid til Brug og beboelse, uden at han derhos svarer nogen-

06   slags Afgift for de første 6 Aar, fra 1820 at Beregne, men fra den Tid af betaler de til mig(?) el-

07   ler Gaardens efterkommede Eiere 5 s. fem f. norske Speciedaler i aarlig Afgift, saalænge de bruger

08   bemdt[bemeldte] Plads. Envidere følger med den den(?) Plads Rettighed til at tage den fornødne(?) Brændsel

09   (?) i Grdns Fæhuuse, samt Rettighed til Havn for paa Pladsens fødende Kreature. Der skal ham

10   og af mig eller tilkommende Eiere af Grdn have frii(?) Hæst til Pladsens Brug naarhen det maat-

11   te forlanges. Endelig skal og jeg Gulbrand Christiansen eller efterkommende Eiere af Grdn istand-

12   sette(?) Husene paa Pladsen, saalænge Ole Haagensen eller Huustrue beboer og bruger den, Alt uden na-

14   agen Godgjørelse af Sidstnævnte(?). Derimod forbinder jeg Ole Haagensen mig til at indmelde(?)

15   i den Kngl. Tjeneste som ridende Jæger ved det Ullensagerske (?), i Gulbrand Christiansens

16   Sted, saalænge han er pligtig til staae u samme, uden nogen anden Godtgjørelse end den, at jeg

17   som før vedtat, haver Pladsen Skroperud m.m. i Brug. Hver Dag forat Ole Haagensen tjener udenfor(?)

18   den faste Exerstid, tilstaaer han af mig eller efterkommende Eiere af Gaarden Lodding 12 Spd: dagligen

19   i Drikkpænge(?) og desuden(?) den fornødne Mad til hans Underholdning. Forestaaende bekræfter vi

20   herved under vore Hænder i vitterlighedsvidners Overværelse. Thingstædet Grestrud(?) den 14de Juliii

21   1819. Gulbrand Christiansen Lodding m.p.P. Ole Haagensen Hage m.p.P.: Til Vitterlighed.

22   N.T. Ouli. Ca Coppa(?)

Her er link til originalt  eksten:

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080626340319 (begynner nederst på høyre side)

På forhånd mange takk 🙂

mvh

Marius H. Enerud

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2020 den 18.48, Marius Holm Enerud skrev:

02   og jeg Ole Haagensen Hage, gjør herved bekjendt, at have min

03   (?) oprettet følgende – Contract: Jeg Gulbrand Christiansen Lodding overdrager herved til Ole

Her skal det kanskje stå 

02   og jeg Ole Haagensen Hage, gjør herved bekjendt, at have med

03   hverandre oprettet følgende – Contract: Jeg Gulbrand Christiansen Lodding overdrager herved til Ole

evt "hinanden" ?

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2020 den 18.48, Marius Holm Enerud skrev:

Envidere følger med den den(?) Plads Rettighed

Skal kanskje være:

Endvidere følger med den(s) Plads Rettighed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius.

Et litt ynkelig forsøk på korreksjoner. Og kun forslag. For all del. Disse i fet skrift.

Mange av dine spørsmålstegn er dessverre fortsatt høyst tilstedeværende. «S(?)» på slutten av linje 04 f.eks. får jeg ikke ‹hull på›. Til stor frustrasjon for meg selv.

Jeg har til og med tilføyd mine egne «(?)» . . .

Vel:

01    Brugsbevillingsseddel. Vi undertegnede, jeg Gulbrand Christiansen Lodding

03   hinanden oprettet følgende – Contract: Jeg Gulbrand Christiansen Lodding overdrager herved til Ole

04   Haagensen Hage, den under min Gaard Lodding beliggende Plads Skroperud, tilligemed en S(?)

05   braate, for hans og Huustrues Livstid til Brug og Beboelse, uden at han derfor svarer nogen-

06   slags Afgift for de første 6 Aar, fra 1820 at Beregne, men fra den Tid af betaler de til mig(?) el-

07   ler Gaardens efterkommede Eiere 5 /. fem . / norske Speciedalere i aarlig Afgift, saalænge de bruger

08   bemdt[bemeldte] Plads. Endvidere følger med denne(?) Plads Rettighed til at tage den fornødne(ja) Brændsel-

09   veed i Grdns Fæehauge, samt Rettighed til Havn for paa Pladsen fødende Kreature. Der skal ham

10   og af mig eller tilkommende Eiere af Grdn have frii(?) Hæst til Pladsens Brug naarsaa det maat-

11   te forlanges. Endelig skal og jeg Gulbrand Christiansen eller efterkommende Eiere af Grdn istand-

12   sette(?) Husene paa Pladsen, saalænge Ole Haugensen eller Huustrue beboer og bruger den, Alt uden na-

14   agen Godgjørelse af Sidstnævnte. Derimod forbinder jeg Ole Haagensen mig til at indmelde(?) [ind{t}ræde(?)]

15   i den Kongl. Tjeneste som ridende Jæger ved det Ullensagerske Compagnie, i Gulbrand Christiansens

16   Sted, saalænge han er pligtig til staae i samme, uden nogen anden Godtgjørelse end den, at jeg

17   som før mældt, faaer(?) Pladsen Skroperud m.m. i Brug. Hver Dag forat Ole Haagensen tjener udenfor(?)

18   den faste Exersitie, tilstaaer han af mig eller efterkommende Eiere af Gaarden Lodding 12 Spd:  dagligen [høres uhorvelig mye ut! Jfr. den årlige avgiften i linje 07, første side. Men ser ikke hva det ellers monne stå. En klar «d» etter tallet, men slutter med noe som kan være et skillingstegn «s:»?]

19   i Drikkpænge(ja) og desuden(ja) den fornødne Mad til hans Underholdning. Forestaaende bekræfter vi

20   herved under vore Hænder i vitterlighedsvidners Overværelse. Thingstædet Grestad(?) den 14de Julii

21   1819. Gulbrand Christiansen Lodding m.p.P. Ole Haagensen Hage m.p.P.: Til Vitterlighed.

22   N.T. L.(?) Ouli. Pa(?) Poppe(?)

Med vennlig og litt beskjemmet hilsen, for ikke å være til større hjelp.

PS: Innholdet er jo heldigvis rimelig krystallklart, til tross for fundéringer over detaljer.

DS.

Endret av Even Stormoen
litt klargjøring ang. div. tegn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for super hjelp, @Even Stormoen!

Denne tydingen fikk en skikkelig "boost" nå, og det trengte jeg 🙂

Jeg er også ganske irritert over linje 4.. vil så gjerne at det skal stå "Skouv" der eller noe lignende, men det stemmer liksom ikke med bokstavene.

mvh

Marius

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2020 den 22.55, Even Stormoen skrev:

10   og af mig eller tilkommende Eiere af Grdn have frii(?) Hæst til Pladsens Brug naarsaa det maat-

Når jeg ser igjen på denne linjen så tror jeg det faktisk skal stå : "..naar han det maat-"

12   sette(?) Husene paa Pladsen, saalænge Ole Haugensen eller Huustrue beboer og bruger den, Alt uden na-

Jeg leser også "Haugensen" her, men litt merkelig at han plutselig endrer fra "Haagensen" til "Haugensen" 🙂

20   herved under vore Hænder i vitterlighedsvidners Overværelse. Thingstædet Grestad(?) den 14de Julii

Kan stedet være "Gjestad"? Det er ihvertfall et sted jeg kjenner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

Når jeg ser igjen på denne linjen så tror jeg det faktisk skal stå : "..naar han det maat-"

Det tror jeg du har aldeles rett i. 🙂

Jeg leser også "Haugensen" her, men litt merkelig at han plutselig endrer fra "Haagensen" til "Haugensen" 🙂

Haugen/Haagen – har sett begge former i bruk, virker som en slurvefeil av skriveren i farten.

Kan stedet være "Gjestad"? Det er ihvertfall et sted jeg kjenner igjen.

Det har du nok igjen rett i. 🙂

Sitat

Ble litt kløn her med svar inni sitatet. Beklager

Mvh

Endret av Even Stormoen
tastesnubling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg med god hjelp kommet frem til følgende tekst:

01     Brugsbevillingsseddel. Vi undertegnede, jeg Gulbrand Christiansen Lodding

03   hinanden oprettet følgende – Contract: Jeg Gulbrand Christiansen Lodding overdrager herved til Ole

05   braate, for hans og Huustrues Livstid til Brug og Beboelse, uden at han derfor svarer nogen-

07   ler Gaardens efterkommede Eiere 5 (fem) norske Speciedalere i aarlig Afgift, saalænge de bruger

08   bemdt[bemeldte] Plads. Endvidere følger med denne(?) Plads Rettighed til at tage den fornødne Brændsel-

09   veed i Grdns Fæehauge, samt Rettighed til Havn for paa Pladsens fødende Kreature. Der skal ham

10   og af mig eller tilkommende Eiere af Grdn have frii(?) Hæst til Pladsens Brug naar han det maat-

12   sette(?) Husene paa Pladsen, saalænge Ole Haagensen eller Huustrue beboer og bruger den, Alt uden na-

14   agen Godgjørelse af Sidstnævnte. Derimod forbinder jeg Ole Haagensen mig til at ind[t]ræde(?)

15   i den Kongl. Tjeneste som ridende Jæger ved det Ullensagerske Compagnie, i Gulbrand Christiansens

16   Sted, saalænge han er pligtig til staae i samme, uden nogen anden Godtgjørelse end den, at jeg

17   som før mældt, faaer Pladsen Skroperud m.m. i Brug. Hver Dag forat Ole Haagensen tjener udenfor(?)

18   den faste Exersitie, tilstaaer han af mig eller efterkommende Eiere af Gaarden Lodding 12 Spd: dagligen

19   i Drikkpænge og desuden den fornødne Mad til hans Underholdning. Forestaaende bekræfter vi

20   herved under vore Hænder i vitterlighedsvidners Overværelse. Thingstædet Gjestad den 14de Juliii

22   N.T. L. Ouli. Pa( ?) Poppe(?)

Er det noen andre som evt kan kommentere på spørsmålene i teksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2020 den 9.45, Marius Holm Enerud skrev:

07   ler Gaardens efterkommede Eiere

... "efterkommende", meiner eg det står, e'en er knapt synleg men er der.

17   som før mældt, faaer Pladsen Skroperud m.m. i Brug. Hver Dag forat Ole Haagensen tjener udenfor(?)

"forat" ... verkar litt merkeleg. Er det mogleg at det står "fornte" = fornevnte?

11   te forlanges. Endelig skal

her er eg usikker på om det står ein "s" til slutt i "forlanges", trur ordet sluttar på "e".

Kan det stå "indenfor" - og gir ikkje det meir meining at når Ole må vera borte frå plassen sin for i staden for Gulbrand vera i eksersis, så må han også få mat og pengar til underhald, heller enn at han skal få slik støtte når han er utanfor eksersisen?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Johan

Ad. # 9. Beklager meget sen respons, men jeg tror du har rett i alle korreksjoner/formodninger. Takk!

Mvh

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagpengane les eg som 12 Sps, altså Specieskilling.

Underskriftene er

N. T. L[eller C] Bull.   P. A. Poppe

• Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Dagpengane les eg som 12 Sps, altså Specieskilling.

Underskriftene er

N. T. L[eller C] Bull.   P. A. Poppe

Takk for den oppklaringen!

Synes beløpet var uforholdsmessig stort 🙂

mvh Marius

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2020 den 14.44, Richard Johan Natvig skrev:

... "efterkommende", meiner eg det står, e'en er knapt synleg men er der.

"forat" ... verkar litt merkeleg. Er det mogleg at det står "fornte" = fornevnte?

her er eg usikker på om det står ein "s" til slutt i "forlanges", trur ordet sluttar på "e".

Kan det stå "indenfor" - og gir ikkje det meir meining at når Ole må vera borte frå plassen sin for i staden for Gulbrand vera i eksersis, så må han også få mat og pengar til underhald, heller enn at han skal få slik støtte når han er utanfor eksersisen?

En forsinket mange takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2020 den 14.44, Richard Johan Natvig skrev:

En liten kommentar her:

Jeg kan ikke forstå annet enn at det står "udenfor" her (strek istedet for prikk over første bokstav, en "n" som mangler😞

image.png.2db95ef159659869fe0d3be172ad5f62.png

Hvis det står "udenfor", så kan det jo være en skrivefeil men det kan vel også tenktes at Haagensen må tjene utover den faste eksersis. (han får vel kost og losji i eksersis )?

Noen tanker om denne teorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det kanskje stå "Slaat-" på slutten ? (alstå: "Slaatbraate")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #15: Enig i Slaatbraate

Til #14: Eg tør ikkje ha for sterke meiningar om dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider