Gå til innhold
Arkivverket

Huusmandscontract, 01051828

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har tydet en husmansskontrakt, der jeg ikke kom 100% i mål og trenger noen til å fylle "hullene".

Håper noen kan hjelpe meg 🙂

Dette er tydingen min :

01      Huusmandscontract. Jeg undertegnede Hans Christophersen Flindrum og Jens

02   Halvorsen, nu boende i Lyshaug, er med hverandre forenet

03   om, at til bte Jens Halvorsen har jeg overladt et Stykke Jord til Huusmands Plads, af min eien-

04   de Gaard Flindrum, paa hvilke vi herved er forenet om at oprette følgende Contract: 1. Skal ovenmel-

05   det min Huusmand med Kone nyde, bruge og beboe dette Stykke Jordvei, kaldet Grinderud, efter som det

06   nu er afdelt, paa Sin og sin Kones Livstid, og hvilke tager sin Begyndelse til næste Aars Foraar 1829, mod

07   at han Selv til den Tid bekoster sig de fornødne Huse, som han efter eget Godtbefindende for Eftertiden

08   holder i Stand og følgelig selv bliver Eier af 2. For denne Plads svarer Huusmanden til Gdns(?) Eier i

09   aarlig Brugsafgift(?) 5 (fem) Spd: (?), som erlægges inden hvert Aars Udgang og foruden denne

10   Afgift at præstere 8 (otte) Arbeidsdage af Huusmanden og 8 (otte) af hans Kone aarlig, i (?) Aar-

11   stid jeg maatte finde forgodt at forlange den. 3. Skal Huusmanden nyde fri Havn til een K(?)

12   i Gdns(?) Fæhavn; men Sauver(?) og ellers andet Smaafee(?), som paa Pladsen maatte (?), forsør-

13   ges af ham selv, 4. til at indgjerde denne jordvei første Gang skal nydes(?) og siden til Reperation

14   efter Udviisning, frit Gjerdefang; men siden forsørger Huusmanden sig Brændved, hvor  (?)

15   (?) kan (?) (?) Ræsteved tages frit om Sommeren. 5. Frit Jordtag til Gjødsel (?)

16   nyde paa beqvemmste (?) efter Udviisning. 6. Ingen Inderste , omstreifende eller pasløse

17   Personer tillades Huusmanden at indtage eller herberge(?) uden sin Verts Vidende(?) og Tilladelse.

18   7. Saalænge ovennævnte Forpligtelser nøiagtigen opfyldes af Huusmanden og Kone, skal de nyde og(?)

19   bruge Pladsen, som den nu er afdeelt, saalænge de godthaver (?), men i andet Fald have sin (?)

20   Brugsret forbrudt efter lovlig Udsigelse, som paa hans egne (?)ing erstatter. Flindrum, den(?)

21   1ste Mai 1828. Hans Christophersen, holdt i Pen. Til Vitt: P. Olsen. Ingebret Flindrum(?) . Modtaget

22   af mig til Efterlevelse, datum ut (?), Jens Halvorsen, holdt i Pen. _

..og her er linken til originalen :

https://www.digitalarkivet.no/tl20080626341287 (starter nederst på høyre side)

Hadde vært flott å få litt tydet-hjelp 🙂

På forhånd takk,

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

08  og 09: eg også les "Gdns og "Brugsafgift"

09  ..... Spd. contant ..

10 .... i hvad Aar-

11 .... een Koe

12.... maatte haves

12-13: også "Gdns", "Sauver", "Smaafee", "nydes"

14-15  svært utydeleg ..

16     kanskje  ...beqvemmste Steder... ?

17 usikker på "hergberge", men les "Vidende"

19 trur ikkje det er noko etter "have sin"; Ikkje noko (betre) framlegg til "saalænge de ...."

20 ... egen Bekostning...

22 datum ut Supra  [=dato som over/ovanfor]

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15   ..... Frit Jordtag til Gjødselens Opbe[varin]g

16   nydes ...

17   ... herbergere ...  {"herbergere" er eit verb}

19   ... saalænge de godt synes ?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

15   ..... Frit Jordtag til Gjødselens Opbe[varin]g

Det verkar litt rart, sakleg sett...  Oppblanding kunne vore meir nærliggande (møk+jord/torv som jordforbetring).

Men formuleringa burde vise til ein nokså vanleg praksis - og dermed skulle ein kunne finne tilsvarande i

andre kontrakter. Og der har vel Marius ei lita samling å sjå i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det verkar litt rart, sakleg sett...  Oppblanding kunne vore meir nærliggande (møk+jord/torv som jordforbetring).

Men formuleringa burde vise til ein nokså vanleg praksis - og dermed skulle ein kunne finne tilsvarande i

andre kontrakter. Og der har vel Marius ei lita samling å sjå i.

Du har rett, og det har han, her:

https://forum.arkivverket.no/topic/240367-husmannskontrakt-furuset-1840/?tab=comments#comment-2051719

#1, linje 12.

Så nytt forlag:

15   ..... Frit Jordtag til Gjødselens Opbl[andin]g

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for all hjelp Richard og Ivar! 🙂

Tenkte ikke på å sjekke tidligere tekster, ser heller fremover på nye enn å ta en titt på tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner forresten ikke at det går ann å skrive "Koe" på den måten (i linje 11). Sliter jo håret ut av en stakkar amatør-tyder.. 😓

Da har jeg lagt inn korrigeringene, og har nå følende tekst:

01     Huusmandscontract. Jeg undertegnede Hans Christophersen Flindrum og Jens

02   Halvorsen, nu boende i Lyshaug, er med hverandre forenet

03   om, at til bte Jens Halvorsen har jeg overladt et Stykke Jord til Huusmands Plads, af min eien-

04   de Gaard Flindrum, paa hvilke vi herved er forenet om at oprette følgende Contract: 1. Skal ovenmel-

05   det min Huusmand med Kone nyde, bruge og beboe dette Stykke Jordvei, kaldet Grinderud, efter som det

06   nu er afdelt, paa Sin og sin Kones Livstid, og hvilke tager sin Begyndelse til næste Aars Foraar 1829, mod

07   at han Selv til den Tid bekoster sig de fornødne Huse, som han efter eget Godtbefindende for Eftertiden

08   holder i Stand og følgelig selv bliver Eier af 2. For denne Plads svarer Huusmanden til Gdns Eier i

09   aarlig Brugsafgift 5 (fem) Spd: contant, som erlægges inden hvert Aars Udgang og foruden denne

10   Afgift at præstere 8 (otte) Arbeidsdage af Huusmanden og 8 (otte) af hans Kone aarlig, i hvad Aar-

11   stid jeg maatte finde forgodt at forlange den. 3. Skal Huusmanden nyde fri Havn til een Koe

12   i Gdns Fæhavn; men Sauver og ellers andet Smaafee, som paa Pladsen maatte haves, forsør-

13   ges af ham selv, 4. til at indgjerde denne jordvei første Gang skal nydes og siden til Reperation

14   efter Udviisning, frit Gjerdefang; men siden forsørger Huusmanden sig Brændved, hvor  (?)

15   (?) kan (?) (?) Ræsteved tages frit om Sommeren. 5. Frit Jordtag til Gjødselens Opbl[andin]g

16   nydes paa beqvemmste Steder efter Udviisning. 6. Ingen Inderste , omstreifende eller pasløse

17   Personer tillades Huusmanden at indtage eller herbergere uden sin Verts Vidende og Tilladelse.

18   7. Saalænge ovennævnte Forpligtelser nøiagtigen opfyldes af Huusmanden og Kone, skal de nyde og(?)

19   bruge Pladsen, som den nu er afdeelt, saalænge de godt synes(?), men i andet Fald have sin

20   Brugsret forbrudt efter lovlig Udsigelse, som paa hans egen Bekostning erstatter. Flindrum, den(?)

21   1ste Mai 1828. Hans Christophersen, holdt i Pen. Til Vitt: P. Olsen. Ingebret Flindrum(?) . Modtaget

22   af mig til Efterlevelse, datum ut Supra , Jens Halvorsen, holdt i Pen. _

Ser dere noe mer på linje 15 eller er det rett og slett for uklart..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

14    ....... men siden forsørger Huusmanden sig Brændved, hvor  h[an]

2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

15   ??dst kan bekomme ??st, men Ræsteved  tages ...

15     [be]dst kan bekomme den, men ...

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen!

[be]dst kan bekomme den, men

Den setningen høres jo fornuftig ut 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider