Gå til innhold
Arkivverket

Tyding og omsetjing av Latin til norsk

Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Hei,

Eg syner til dette utdraget frå ei kyrkjebok frå Ottweiler i Saarland frå 1712 som i hovudsak vart skrivi på latin:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99L6-MDF4

Det gjeld vigsli frå 2.2.1712 der eg les følgjande:

«copulus honestum adolescentum Joem Brottner cum virtusa filia Anna Margaretha Spaniol ex Schiffweiler(?) caremteul(?) Eliae(?) Joem Spaniol il ........(?) .........(?)»

Kan nokon please hjelpa meg tyda desse kråketærne og fortelja meg kva som står der?

Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik, trur eg:

Copulаni honestum adolescentum Joem Brottner cum virtuoso filia Anna Margaritha Spaniol Ex Schiffw:  coram facie Eliae Joem Spaniol et Sabattiano Schoenberger

omtrentleg omsett:

vigde ungkaren JB med den ærbare ungkvinna (jomfrua?? usikker på om ex betyr at ho har vore gift før?) AMS Ex S i nærvere av EJS og SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Richard for eit spennande innlegg!

Bruri hadde nok ikkje vore gift før, og eg meiner det må stå ho var ex Schiffweiler, d.v.s. frå byen Schiffweiler, som ligg like ved Ottweiler...  Dei latinske kyrkjebøkene seier ofte ex for å uttrykka kvar folk kom ifrå.  Elles stussar eg på Eliae...  Elias var eit svært uvanleg namn i dette området, og eg ser det kjem att fleire gongar.  Eg lurer på om det ikkje er ei avstutting for «Ecclesia», som er latin for kyrkje, d.v.s. at det var eit kyrkjebryllaup!?

Kva meiner du?

Nok ein kjempetakk for framifrå bistand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Lars E. Øyane skrev:

Eg lurer på om det ikkje er ei avstutting for «Ecclesia», som er latin for kyrkje, d.v.s. at det var eit kyrkjebryllaup!?

ja eg er ikkje ekspert her, men for det første er jo dette ei kyrkjebok, og for det andre trur eg ei forkorting av ecclesia heller ville vore eccl. el. noe liknande. Men som sagt (skrive), eg kan ikkje nok om dette.

Eg er elles overtydd om at du har rett i forklaringa av "ex Schiffweiler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er antakeleg inne på noe når det gjeld Eliae, men eg er usikker på korleis det heng saman.

"Coram facie ecclesie" ser i alle fall ut til å vera eit uttrykk (googlesøk viser det), sjå også her: https://www.degruyter.com/downloadpdf/books/9783486594294/9783486594294-012/9783486594294-012.pdf litt nedafor midten av første side.

men eg er ikkje i stand til å finna uttrykket "Coram facie Eliae", og forkortinga (i alle fall ei) for Ecclesiae er Ecclae (http://www.newadvent.org/cathen/01022a.htm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Coram facie ecclesie" betyr vel noe sånt som i kirkens åsyn/påsyn og virker å ha vært en standardfrase når det gjeldt vielser. Jfr. Coram deo: i "guds åsyn"

Det taler for at Lars' hypotese har mye for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Richard og Ola for nye gode innlegg!

Eg har etter kvart greidd å identifisera bruri i dette parfolket og trur me no trygt kan seia at denne saki er løyst!

Ein ny kjempetakk for hjelpi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider