Gå til innhold
Arkivverket

Inskripsjon på gammelt skrin

Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Jeg har et gammelt skrin som jeg regner med er laget av en av mine aner, Fredrik Erikson Eidhammer Sør-Sylte i 1684. Dette er bokstavene FEES som er skåret inn sammen med årstallet. På samme måte er også noe jeg leser som D 10 skåret inn. Kan noen forklare hva D10 kan bety i denne sammenhengen? Skrinet har også mye senere fått malt på initialene til min oldemor og hennes mor, pluss noen årstall til.

Stedet er Vestnes i MR.

D7460FFD-0773-4FFA-9DE2-66437B06406F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en mulighet, men har ikke sett før at det er knyttet en dato til slike årstall.

Har vært inne på tanken om at D står for Domino og at det da står ANO 1684 D(OMINO).

Oversatt til norsk og litt omskrevet skulle det da stå «I det herrens år 1684». Det forklarer ikke hva 10/IO står for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2020 den 11.42, Kjartan Brastad skrev:

Jeg har et gammelt skrin som jeg regner med er laget av en av mine aner, Fredrik Erikson Eidhammer Sør-Sylte i 1684. Dette er bokstavene FEES som er skåret inn sammen med årstallet. På samme måte er også noe jeg leser som D 10 skåret inn. Kan noen forklare hva D10 kan bety i denne sammenhengen? Skrinet har også mye senere fått malt på initialene til min oldemor og hennes mor, pluss noen årstall til.

Stedet er Vestnes i MR.

D7460FFD-0773-4FFA-9DE2-66437B06406F.jpeg

Jeg kjenner ikke til Fredrik Erikson Eidhammer Sør-Sylte, men hvorfor skulle han ha bokstaver for både gården Eidhammer og Sør-Sylte på skrinet?

Hvis jeg ikke hadde fått ditt tips om navn ville jeg ha tenkt at det stod: E.E.S ANO 1684 D 10 F

Jeg tolker S'n som sønn/son, f.eks. at det står for Erik EriksSon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et alternativt syn på inskripsjonen oå skrinet. Har ikke tenkt i disse banene før, men det finnes for så vidt en annen blant mine aner som dette kunne passe med. Dette var Erik Erikson Skeidsvoll, bruker på Skeidsvoll i 1684. Det jeg vet om Fredrik Erikson er at han var bruker på Eidhammer i 1684. Han kom dit fra nabogården Sør-Sylte. Jeg har også stusset på at han skulle skrive sine initialer som FEES siden han satt på Eidhammer i 1684. I mangel av en bedre tolkning har jeg valgt å tro på at siste E står for Eidhammer og at S står for Sylte.
Fredrik og Erik var trolig brødre og begge var tippoldefedre til min tippoldemor.

Hvis det er EES og ikke FEES som er de riktige initialene står jeg i tilfelle igjen med D 10/IO F som jeg mangler forklaring til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett dato i tillegg til årstall på slike gamle ting før så foreløpig tror jeg at tolkningen av disse tegnene må stå åpen. Men uansett takk til Grete for ny tolkning av inskripsjonen på dette gamle skrinet. Tenker at det mest sannsynlig er Fredrik eller Erik som lagde skrinet i 1684, men hvem av dem tror jeg ikke det er mulig å få svar på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par eksempler på gamle ting med dato, avbildet på Digitalt Museum:

Et mangletre fra Mjøsmuseet med inskripsjonen: ANNO 1743 26 FEBRUARIUS NILS ØISTENSØN MARSTA

Et mangeltre fra Sunnhordland museum med inskripsjonen: ANNO 1656 DEN 21 APRILIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at din tolkning er den riktige. Det gir i alle fall en plausibel forklaring på alle de innrissede tegnene på skrinet. Jeg har i alle fall ikke noen annen forklaring av dette. Hvis din tolkning er den riktige betyr det i så fall at det må være Erik og ikke Fredrik som har risset inn dette. Begge er mine aner og fra to nabogårder, og også nabogårder til gården Kjersem som min tippoldemor vokste opp på. 
Stor takk til Grete som kom med et forfriskende nytt blikk på denne inskripsjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider