Gå til innhold
Arkivverket

Sophie Hansdatter (Lysø), f. 11. mai 1871, Jøssund

Snorre Valen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Nå har jeg en siste person å finne før letinga mi er over for denne gang, men denne sliter jeg veldig med.

Hans Albrigt Nilsen Valen (f. 1842, Jøssund) fikk ei datter med Margrethe Svendsdatter (f. 1842, Jøssund) den 11.5.1871. Det var begges første leiermål. Datteren het Sophie Hansdatter.

Dåp 17.6.1871: Sør-Trøndelag fylke, Å, Jøssund i Åfjord, Ministerialbok nr. 655A07 (1861-1873), Fødte og døpte 1871, Side 74

Hun vokste opp på Lysøya, Jøssund hos søskenbarnet til Hans Albrigt, Karen Nikoline Nilsdatter og hennes mann Lage Andreas Andersen Lysø.

Konfirmert 12. september 1886 i Jøssund: Sør-Trøndelag fylke, Jøssund i Åfjord, Ministerialbok nr. 654A01 (1880-1894), Konfirmerte 1886, Side 73

Hun er folketelt i 1875, her er fødselsår feilaktig oppført som 1861: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052365004611

Hun er folketelt sist i 1891, hun bor fortsatt hos fosterfamilien: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053082002853

Etter dette stopper alle spor. Jeg har trålet dødsfallslister for Jøssund, Aa, Bjørnør, Stjørna, Nes, Ørland og Trondheim fra 1891 til 1900, samt folketellingen 1900 for alle kommuner i Sør-Trøndelag, i tillegg til emigrasjonsprotokollene for Trondheim, og det topografiske emigrasjonsregisteret for Fosen. Og jeg finner ingen som plausibelt kan være henne.

Er det noen som har tips til hvor jeg bør lete videre? All hjelp blir satt stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie driver med litt skredderarbeid i FT1891. 

Kan dette være henne i 1900?

Romsdals Amtstidende 18.08.1900:

Capture.JPG.4835fbb1be06e898fa5a13faccbf324b.JPG

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Carsten! Denne hadde jeg oversett! "Stranden" er navnet på flere plasser i Jøssund, gjerne oppsitterplasser under gårder eller eiendommer, så f. eks. har en mange med etternavn "Stranden" både fra Asserøy og Olden. Dette kan godt være henne, om hun i mellomtiden har flyttet til en av plassene. Dette er et godt spor, tusen takk! Prøver å spore henne via reisen nå, men ikke funnet noen med ankomst Canada eller USA i denne tidsperioden så langt. Bør vel også prøve å finne passasjerlistene videre fra England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider