Gå til innhold
Arkivverket

Er kirkebøkene for Ringsaker nede i dag?

Kolbjorn Sveen
 Del

Recommended Posts

Jeg får null treff på alle prestegjeld jeg har søkt på enten fra media.digitalarkivet.no eller fra Finn kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kolbjorn Sveen skrev:

Kommer ikke inn på kirkebøkene i dag.

16 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg får null treff på alle prestegjeld jeg har søkt på enten fra media.digitalarkivet.no eller fra Finn kilde.

Har testet et par søk, og de fungerer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppstod et problem med søkemotoren, men det er nå fikset. 

• Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå får jeg treff igjen. 🙂 

(Ikke bare skannet, men også transkriberte folketellinger ga null treff. Kom inn på innholdssider på skannet via Google.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får samme feil i dag som i går. Første forsøk kl 0330 feilet. Feiler fortsatt

Endret av Kolbjorn Sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og søk i databasane gjev 0 treff. Også Finn kilde gjev 0 treff.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får samme feil ved fritekstsøk  etter Lensregnskap, samme for Diplomer, og for rettergangsmateriale ved søk på kommunenavn.

0 treff.

Enda godt jeg har notatfiler med utallige lenker, så man får jo tiden til å gå. Det er alltid noe å ta seg til. :-)

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøvde jeg å få opp kirkebøker i Oslo, men får 0 treff. Jeg prøvde også det samme personsøket som jeg prøvde i går kveld og fikk en del svar på. Nå var det 0 treff. Er det meningen at vi ikke skal komme inn før klokken 8?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk? Dette er skannet materiale man må bla i og fra innholdssiden kommer man iallfall inn...?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det ligger mulighet for søk inne på endel kirkebøker. Men jeg greier meg fint med de skanna kirkebøkene akkurat nå 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker igjen? Jeg får fram både skannet og transkribert materiale nå.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bidra med litt informasjon. Jeg er riktignok ikke ekspert på eller ansvarlig for driften av Digitalarkivet, så jeg skal ta noe forbehold, men dette er hvordan jeg oppfatter på problemene vi har sett i går og i dag:

Dette handler ikke om at bare kirkebøkene eller et begrenset geografisk område er rammet; det gjelder hele Digitalarkivet. Hver natt kl. 02.00 starter ei oppdatering av søketabellene i Digitalarkivet. Det kan virke som det er noe i oppdateringsrutinen som introduserer en feil i søketabellene. Dermed feiler søkene, men feilen berører ikke innholdet i Digitalarkivet som sådan. Derfor kan man f.eks. bla i ei skanna kirkebok, hvis man har adressen til kirkeboka og ikke er avhengig av å gå veien om et søkeskjema.

Min kollega Espen Tønnessen skrev lørdag morgen i denne tråden at han hadde rettet et problem i søkemotoren. Men det later altså til at den nattlige oppdateringsrutinen introduserte feilen på nytt natt til søndag. Siden søkene nå atter fungerer, er det nok en kollega av meg som gjort en jobb i morges. Men det kan tenkes at denne feilrettingen var begrenset til å få søkene til å fungere, og at den egentlige feilen - den i oppdateringsrutinen - ennå ikke er rettet. Det krever kanskje mer omfattende undersøkelser, slik at det må utstå til vanlig kontortid på mandag. Derfor tror jeg at vi skal være forberedt på at søkene kan feile igjen mandag morgen, og så får vi tro at problemet finner sin endelige løsning i løpet av mandag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Derfor tror jeg at vi skal være forberedt på at søkene kan feile igjen mandag morgen, og så får vi tro at problemet finner sin endelige løsning i løpet av mandag.

Det ser ut til at også den bakenforliggende feilen har blitt rettet i løpet av helga, for etter at søketabellene har blitt oppdatert denne natta, ser alt ut til å fungere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider