Gå til innhold
Arkivverket

Asdal i Øyestad, Holm i Gjerpen og Folkestad i Bø

Per Reidar Christiansen
 Del

Recommended Posts

Drøye 13 år etter at jeg på det gamle forumet (jf innlegget under) annonserte et arbeide om de gamle ættene på Asdal i Øyestad og Folkestad i Bø, foreligger endelig artikkelen på trykk. Bare nevner det for de som ikke har sett siste nummer av Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (bind 46, s 3–83), som ble utgitt på nyåret 🤓

Endret av Per Reidar Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget solid artikkel, Per Reidar, som jeg har lest med stor interesse!

Artikkelen anbefales på det varmeste for de som ennå ikke har hatt anledning til å lese den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord og ditto anbefaling, Dag. Åpnet denne tråden for å gjøre lokale slektsforskere oppmerksom på artikkelen. Håpet er at noen i Grenland Ættehistorielag tipser sine lesere om at stoffet berører gårder og slekter i det som må sies å være historielagets kjerneområde. Ikke minst gjelder det tillegget (se lenken under) jeg har publisert på hjemmesiden til Norsk Slektshistorisk Forening. Her drøfter jeg slektsforhold til eiere av gårder som Venstøp, Foss og Holm i Gjerpen, Omdal i Solum og Hon på Eiker.

https://www.genealogi.no/nytt-nummer-av-nst/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegget har jeg også publisert referater av primærkildene til Asdal-ættenes historie. Kildematerialet er så omfangsrikt at bare referatene rommer flere titalls sider.

Det er på flere vis interessant å følge rettsprosessene om Asdal. Ikke minst fordi diametralt motsatt bevismateriale tyder på at en av partene må ha utøvd grov dokumentfalsk. I artikkelen påviser jeg at de som forsøkte å tilegne seg Asdal og det store underliggende jordegodset var ansvarlige for dokumentfalskneriet. Tre adelsmenn settes under lupen i min drøfting av falskneriet. Var opphavsmannen for de falske dokumentene Tjøstel Bårdsson, Anders Huitfeldt eller Christoffer Gøye? (Ingen spoiler fra de som har lest artikkelen ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Dag Thorsdalen har jeg lest den med stor interesse vil også nevne noen kvinne mennesker som er nevt i Elline Klokkers dom a 16 april 1621 Rising Stevnestue Gjerpen

Ingeri Gulsett, Anne Falckumb, Børthe Hiønie (Hyni), Rønne Hiønie (Hyni), Asteri Winstub(Venstøp), Marenn Winstub (Venstøp), Ingebrorigh Winstub (Venstøp),

Anne Winstub (Venstøp),  Marette Fossemb, Mareth Fossemb, Marte Semb, Marethe Semb

Note,:9 Okt 1619 En Oluff Winstub er blant lagrettsmennene på Rising Stevnestue Gjerpen, Berull Winstub Nevt Lagrettsmann 19 Mars 1621

Mvh Johnny Henriksen

Endret av Johnny Øberg Henriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, Johnny. Kilden gir navn på en rekke kvinner, bla. på Venstøp-gårdene, uten at vi foreløpig makter å sette dem inn i en slektshistorisk kontekst.

Nevner i forbifarten at denne tråden også kunne ha vært merket med tagger som middelaldergenealogi, adel og bondelensmenn, bare for å nevne noen av temaene som drøftes. Den yngre asdalætten hadde mot slutten av 1500-tallet etterkommere i begge agderfylkene og i Telemark. Moren til søsknene Per, Trygge og Ingeborg var selv etterkommer av den gamle ætten på Holm i Gjerpen, som også hadde en nær slektsrelasjon til væpneren Mattis Nilsson. Artikkelen byr på nye forskningsresultater, i det den baserer seg på kilder Henning Sollied ikke kjente til da han i 1943 fikk publisert sin artikkel om Schierven-slekten fra Lardal og dens forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider