Gå til innhold
Arkivverket

Fogderegnskap - forkortelser

Hans Viggo Nordahl
 Del

Recommended Posts

I lesing av fogderegnskapene på 1600-tallet er det forkortelser for landskyld som skippund og lispund. De er greie, men så støter jeg på disse som jeg ikke forstår:

image.png.5eb982d7720f51ad0f0cc6b5f8f2c82d.png Hva betyr de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eierparten i Hougenn er 1 fjerding 1 remål mel.

1 fjerding = 5 lispund

1 lispund = 4 remål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Dette var til god hjelp. Takk til Kristian Hunskaar for fin kurskveld i Ski i høst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2020 den 2.04, Hans Viggo Nordahl skrev:

I lesing av fogderegnskapene på 1600-tallet er det forkortelser for landskyld som skippund og lispund. De er greie, men så støter jeg på disse som jeg ikke forstår:

image.png.5eb982d7720f51ad0f0cc6b5f8f2c82d.png Hva betyr de?

Hans Viggo,

Du har forsåvidt fått et informativt svar, samtidig som Ivars respons er blitt stående ubesvart fra deg. For å hjelpe, så er det viktig med kontekst. Et utsnitt av en kilde er ofte noe knapt, derfor behøves det en sammenheng.

Du kunne ha, og bør ved fremtidige forespørsler, legge ved en lenke. Nå må vi gjette oss til at person i kilden er fra Follo, idet "Rasmus Retued" best passer med gårdsnavnet "Reitvet" i Kråkstad: https://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS17848%404048=on

Ellers er jo abbreviaturer og ligaturer som volder deg et problem. Vi kan forstå at det er tekstutsnittet: «i Hougenn – j Fjr: j Rem: mehl» du mest sannsynlig er i stuss over, men er henvist til å gjette mer enn hva behøves.

Det beste er om du gir litt bakgrunn, forteller det du vet, legger ved en lenke, og beskriver det du allerede forstår 

I det siterte «Fjr:» er den j-lignende karakteren i midten, det faktiske forkortelsetegnet (abbreviaturen). Men i den siste delen fungere kolonet etter Rem som et tegn for suspensjon. Dette er terminologi du forsåvidt ikke trenger for å ha nytte og glede av denne skriften, men du vil før eller senere støte på vanskeligere problemer, og da kan det være greit om du bidrar så mye som mulig, slik at de som har tid og lyst får en greiere oppgave å hanskes med.

Håper du kommer deg videre med nevnte Rasmus Reitvet. Bygdeboken for Kråkstad er gammel og mangelfull, så du er trolig henvist til å gjøre mer grunnforskning enn ved å studere andre bygdelag.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i svaret til Kristian Hunskaar, har jeg fått det svaret jeg var ute etter, nemlig kun hva disse forkortelsene står for i fogderegnskapene. Forkortelsene forekommer mange steder, og det utklippet jeg brukte, finner du her: https://media.digitalarkivet.no/view/44551/119.

Du har rett i at dette handler om gården Retvet i Kråkstad i nåværende Nordre Follo kommune. Men hvis du leser på disse sidene, vil du se at forkortelsene kommer mange steder.

Jeg anser denne saken som avsluttet fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider