Gå til innhold
Arkivverket

Lesbarhet skannede kirkebøker

Tore Stubberud
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg driver litt slektsforskning og søker i skannede kirkebøker i Norderhov og Hole. På tidlig 1800-tall begynner dette å bli vanskelig å lese. Både fordi de bruker en kronologisk listing i stedet for tabellform og skriften i seg selv er vanskelig å tyde. Det er også vanskelig å se hvordan informasjonen er formatert. Spørsmålet er kort og godt om det er lettere å lese og tyde i de originale bøkene, og om disse er tilgjengelige. Også om det finnes en grei veiledning til hvordan det skal leses. Mvh Tore Stubberud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de originale kirkebøkene som er skannet 🙂 

I den nevnte periode er det noe som søkbart for Norderhov: 

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=norderhov&from=1780&to=1850&format=tab_ftr&archive_key=&sc[]=kb

Da står det (søk) bak listenavnet 🙂

Hole: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=hole&from=1780&to=1850&format=all&archive_key=&sc[]=kb

Om listene ikke er søkbarte og teksten i ministerialbok er vanskelig å tyde, så prøv klokkerbok isteden 🙂  Ofte at klokkeren skrev mer tydelig, enn presten 🙂 

Buskerud fylke, Hole i Hole, Ministerialbok nr. I 3 (1805-1814), Fødte og døpte 1814, Side 76-77
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070313630058

Buskerud fylke, Hole i Hole, Klokkerbok nr. I 1 (1814-1842), Fødte og døpte 1814, Side 2-3
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070313630066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. Jeg var kanskje upresis i spørsmålet, jeg har prøvd det du foreslår og har funnet mye. Problemet er når jeg kommer så langt tilbake at det er kronologisk listing i stedet for tabellarisk oppsett. Spørsmålet var a) om det er lettere å tyde originalen direkte fra boka enn den skannede versjonen via skjerm, b) om de originale kirkebøkene er tilgjengelige og c) om det er en veiledning for hvordan den kronologiske listingen er skrevet. 

Mvh Tore Stubberud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg det er enklere å tyde kirkebøkene skannet, for da kan jeg zoome inn for å se skriften større 🙂 

Kirkebøkene er tilgjengelig på Statsarkivet i Kongsberg https://www.arkivverket.no/om-oss/besok-oss/statsarkivet-i-kongsberg

Ta med deg forstørrelsesglass  🙂 

Mvh 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om noen veiledning for hvordan de kronologiske listene er skrevet 😊 Antar presten bare førte inn hver hendelse etter hvert som de ble utført i kirken 🙂 

Mvh 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for rask og avklarende respons. Jeg lurte på om det var verd bryet å reise til Kongsberg for å bla i originalbøkene, men da prøver jeg først stor skjerm, lupe og tålmodighet. Et annet spørsmål: Jeg finner en familie i folketellingen 1865 i Norderhov, men i 1875 er de ikke registrert noe sted i Norge. En sønn dukker opp igjen i Norderhov i 1884, de andre er det ikke spor etter siden 1865. Regner med de kan ha emigrert, men i første omgang finner jeg dem ikke i ministerialboka under utflyttede. Er det andre registre jeg kan prøve? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2020 den 15.55, Tore Stubberud skrev:

Hei, jeg driver litt slektsforskning og søker i skannede kirkebøker i Norderhov og Hole. På tidlig 1800-tall begynner dette å bli vanskelig å lese. Både fordi de bruker en kronologisk listing i stedet for tabellform og skriften i seg selv er vanskelig å tyde. Det er også vanskelig å se hvordan informasjonen er formatert. Spørsmålet er kort og godt om det er lettere å lese og tyde i de originale bøkene, og om disse er tilgjengelige. Også om det finnes en grei veiledning til hvordan det skal leses. Mvh Tore Stubberud

Du har fått noen gode svar av Anne-Grethe Syvertsen, men for ordens skyld skal jeg svare på vegne av Arkivverket.

Kronologisk kirkebokføring og håndskrift er i stor grad individuell for hver prest, så her må man i praksis lære ved erfaring. Så er praktisk talt alle kirkebøker fra den aktuelle tidsperioden skanna fra mikrofilm, og i en del tilfeller vil det nok da kunne bli enklere å lese den originale kirkeboka, men pga. slitasje osv. lånes skanna arkivmateriale generelt - og skanna kirkebøker spesielt - som hovedregel ikke ut på lesesalene. For øyeblikket er for øvrig Arkivverkets lesesaler stengt pga. coronavirus-situasjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, det var nettopp det jeg lurte på og egentlig som forventet. Det får nok uansett bli internett i disse tider, det er utrolig hva man kan finne fram til. Jeg må bare berømme Arkivverket for det digitale tilbudet som finnes, spesielt har de søkbare folketellingene vært til stor nytte for å finne fødselsår på personer som grunnlag for å lete i kirkebøker etter fødte og døpte. Også for å finne folk via familie eller bosted. Så må man være litt kreativ og fleksibel med stavemåter og eksakt alder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.