Marius Holm Enerud Skrevet Mars 14, 2020 Del Skrevet Mars 14, 2020 Heisan, Jeg har tydet en gammel husmannskontrakt og der har jeg noen ord som jeg ikke greier å tyde. Jeg håper noen andre kan hjelp meg. Originalen ligger her (høyt oppe på høyrse side). Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080626350282 Her er det jeg har greid så langt: 01 Contract. Underskrevne Ole Randbye paa Hillern tilstaaer herved at 02 have med min Huusmand Peder Jonasen Leerbakken indgaaet 03 følgende Kontract: 1. Pladsen Leerbakken, saaledes som den nu [be]fin- 04 des inhægnet, under Gaarden Randbye øvre, overlades til bmte[bemeldte] Peder Jonasen til Brug 05 og Beboelse for hans og nuværende Kones Livstid, imod at han svarer aarlig 06 Huusleie 12 siger tolv Spd:, som skal være afgjort inden hvert Aars Udgang og i 07 mangel af prompte Betaling svarer lovlige Renter til Betaling staar(?). Det be- 08 vidnes at de første 5 Aar betales hvert Aar 10, siger ti Spd. i Huusleie, regnet 09 fra 1832 til 1836, siden vedbliver ham at betale hver Aar 12 siger tolv Spdr 10 saalænge han og hans Kone lever. _ 2. Skulde (?) fornødiggjøres(?), forpligter jeg 11 mig at betale alle de flydende Omkostninger, som deraf vilde paaføre , tillige pant- 12 sætter jeg mit mindre K(?) og mine Huse, og Ar(?) af alle Slags, ingen Ting 13 undtagne, som jeg nu eier eller (?)._3. Huusmanden skal være 14 forpligted til at arbeide 6 Dage i Plaugaanen, 6 Dage i Slaataanen og 6 Dage 15 i Skuraanen hvert Aar, naar han bliver tilsagt, imod(?)8 Skilling dagen, 16 paa min Kost og 16 s. dagen på egen Kost._ 4 Hans skal bruge Pladsen forsvarlig, ikke 17 føre bort nogen Fourage, eller Gjødsel. _ 5. I Gaardens Skov har han ikke Ret 18 til andet at brænde end Sommerveed, saasom Qvist og T(?); Jordtag 19 nyder han efter Udviisning, til Pladsens Forbedring, samt Sommerhavn 20 til de Fæcreature , som han kan føde paa Pladsen. Og et Par Hæste at Høst- 21 pløie med i 2 dage, og Huusmanden forskyner Hæste og Folk med Mad (?) 22 (?) dem kjører. 6. Huusmanden skal i alle Tilfælde vise sig førig og lydig 23 imod sin Vært, og holde et skikkeligt Huus; da han ikke aa falde K(?), heller 24 ikke huse Pasløse Personer. _ 7. Saafremt han ikke nøiaktig opfylder de her anfør- 25 te Betingelser, har han og Hustru(?) forbrudt sin Brugerret , og maa da næste So- 26 mer Faredag fravige, , og ryddigjøre Pladsen, under Udkastelses Tvang 27 paa egen Bekostning. Hillern d: 12te Marts 1832. O Randbye _ Denne Contract 28 vedtager jeg i alle Dele til nøiaktig Opfyldelse , da jeg i modsat Fald anseer 29 at have forbrudt min Brugerret til pladsen. D.u.f. Peder Jonasen Ler- 30 bakken m.p.P: Til Vit. J. Hillern Jacob Nilsen Hillern _ Takk på forhånd, Marius Holm Enerud Lenke til kommentar https://forum.arkivverket.no/topic/244925-kontrakt-1832/ Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mars 15, 2020 Del Skrevet Mars 15, 2020 (endret) 9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: 07 mangel af prompte Betaling svarer lovlige Renter til Betaling staar(?). Det be- .... til Betaling skeer 9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: 10 saalænge han og hans Kone lever. _ 2. Skulde (?) fornødiggjøres(?), forpligter jeg ... Skulde Søgsmaal fornødiggjøres 9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: 12 sætter jeg mit mindre K(?) og mine Huse, og Ar(?) af alle Slags, ingen Ting ... mindre Løsøre ......og Avling af ... 9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: 13 undtagne, som jeg nu eier eller (?)._3. Huusmanden skal være ... eller eiendes vorder ... 9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: 18 til andet at brænde end Sommerveed, saasom Qvist og T(?); Jordtag ... og Tre...? 9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: 21 pløie med i 2 dage, og Huusmanden forskyner Hæste og Folk med Mad (?) ... forsyner ... 9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: 23 imod sin Vært, og holde et skikkeligt Huus; da han ikke aa falde K(?), heller .... ikke maa holde Kro...? 9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: 25 te Betingelser, har han og Hustru(?) forbrudt sin Brugerret , og maa da næste So- ... han og Kone ... Trur "imod" må vera rett i inje 15, ellers er det sikkert noen som kan tyde det eg måtte gi opp på i linje 18 (Tre..), 21/22 (Mad...), og 23 (Kro...) Endret Mars 15, 2020 av Richard Johan Natvig Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar https://forum.arkivverket.no/topic/244925-kontrakt-1832/#findComment-2088367 Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Mars 15, 2020 Forfatter Del Skrevet Mars 15, 2020 Tusen takk for hjelpen, Richard! 🙂 9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: 18 til andet at brænde end Sommerveed, saasom Qvist og T(?); Jordtag Kan ordet i linje 18 være "Trærveed" ? Høres litt merkelig ut, skal jeg innrømme.. 9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: 21 pløie med i 2 dage, og Huusmanden forskyner Hæste og Folk med Mad (?) 22 (?) dem kjører. 6. Huusmanden skal i alle Tilfælde vise sig førig og lydig Kan det stå: "med Mad den Tid, dem kjører" ?? ("dem" er vel ikke et utbredt ord ?) 9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: 23 imod sin Vært, og holde et skikkeligt Huus; da han ikke aa falde K(?), heller Skal det kanskje stå "Krohuus" her ? 9 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: 20 til de Fæcreature , som han kan føde paa Pladsen. Og et Par Hæste at Høst- Det ser jo ut som punktum og ny setning her, men litt merkelig at man starter en setning med "Og"...? 🙂 Et annet spørsmål: hvis jeg tolker teksten rett, så får han altså tilgang på 2 hester m/ mannskap til å ta høst-onna for seg ? Det vanlige var vel at han fikk tilgang til Hest men måtte gjøre jobben selv..? mvh Marius Lenke til kommentar https://forum.arkivverket.no/topic/244925-kontrakt-1832/#findComment-2088371 Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Mars 15, 2020 Del Skrevet Mars 15, 2020 Trærveed tviler eg sterkt på. Heller Træsveed; eg finn ikkje den varianten av ordet, men Træveed har eg funne (googlesøk, "et Las Træveed") Krohuus verkar rett. Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar https://forum.arkivverket.no/topic/244925-kontrakt-1832/#findComment-2088385 Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå