Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finner jeg lensmannsarkiv for Sund fra høsten 1911?

Torstein Saksvik
 Del

Recommended Posts

Beklager jeg spør her igjen da jeg fikk så utrolig mye hjelp for noen år siden da jeg søkte på slekten min...

Nå forsøker jeg å finne ut hva som er lagret på en utenlandsk person som ble funnet i sjøen på bergenskanten i september 1909.

Har forsøkt bt.no sitt arkiv flere ganger, men kommer ingen vei.

Tenkte lensmann eller andre offisielle var involvert. Men aner ikke om dette er informasjon som er åpent tilgjengelig og hvis ja hvor. 

Livshistorien til den omkomne har jeg samlet, det som gjenstår er små detaljer som hva skjedde lokalt etter vedkommende var funnet. Ble vedkommende fraktet til hjemlandet for eksempel.

Fant en stor gravstein med bl.a. det aktuelle navnet i hjembyen hans i Scotland men det er en person som døde 20 år yngre enn den jeg jakter.

Kunne selvfølgelig lagt ut alle data her og kanskje en eller annen hadde sporet opp alt for meg, men det lærer jeg ikke særlig mye av. 

Gode tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Så vidt jeg forstår er ikke innholdet mulig å lese på nett ennå siden jeg ikke får opp annet enn katalog etc.?

Og ja tilhører generasjonen som lenge brukte pc skjermen til å lime post it lapper på.. heheheheheh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp der er den ja...

Helt ufattelig hva dere klarer å dra frem av slike detaljer.

Fant div navn der som kan bidra å få den mer komplett.

Tusen takk!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Torstein Saksvik skrev:

Så vidt jeg forstår er ikke innholdet mulig å lese på nett ennå siden jeg ikke får opp annet enn katalog etc.?

Nei, det er altså arkivkatalogen som er publisert i Arkivportalen.

Mindre deler av arkivet er digitalisert og kan som sådan finnes i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si tusen takk til dere som gjorde det betydelig lettere å komme videre!

Ufattelig hva dere sitter inne av kunnskap for å finne detaljer i arkivene..

Tusen hjertelig takk!!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.