Gå til innhold
Arkivverket

Rot i bygdeboka for Feda?

Børge B. Orre
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg er på leting etter opphavet til Grethe Sophia Albretsdatter, ifølge bygdeboka for Lista i Vest-Agder født i 1758 og død i 1815. Hun bodde på Solberg (Solbjør) i Lista sammen med Ole Robertsen Solberg gift i 1786. Siden bygdeboka for Lista ikke har greid å komme på sporet av opphavet hennes, har hun vel kommet inn utenfra. Navnet var dessuten så spesielt at det pirret nysgjerrigheten min.

I bygdeboka for Feda har jeg funnet en Berte Sofie Albretsdatter født 1758 som datter av Albret Larsen på gården Refsti. Bygdebokforfatteren har brukt et skifte fra 1767 da Albret Larsen døde.

Når jeg derimot sjekket kirkeboka for Feda, fantes det ingen Berte Sofie i 1758, men en Grethe Sophia med far Albreth Refstie. "Berte Sofie" hadde flere søsken, deriblant "Bertelene" født i 1756, ifølge bygdaboka. Heller ikke hun finnes i kirkeboka. Imidlertid finner jeg Berte Maria i 1756 med Albreth Refstie som far. 

Saken burde være grei: Dersom det ikke finnes en gravlagt Grethe Sophia i tidsrommet 1767—1786 i Feda, konkluderer jeg med at Grethe Sophia er den på Solberg og bygdebokforfatteren har gjort feil.

Problemet er bare dét at det ikke ser ut til at døde og begravede i Feda har blitt ført ned i dette tidsrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv familie fra Feda og det er håpløst å finne den i bygdeboken fra 1980.... I å med den tar kun med familier som har bodd på gårder i flere generasjoner så har den en stygg svakhet....

Dette var en av de første slektsbøkene jeg brukte, og reagerte allerede da i 1990 på at den var mangelfull.... Gikk så på en annen del av familien fra Jæren og der var bøkene mye mer utfyllende...

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kalles "Berthe Sophia" ved skiftet i 1767 https://www.digitalarkivet.no/sk20081031340447

Den eldste kirkeboka for Feda (1710-1788) mangler opplysninger om døde og begravede. Albret-navnet er brukt en del i vestre del av Vest-Agder så jeg ville ikke ha utelukket at hun kan ha et annet opphav. Dåpsinnførselen sier imidlertid "Grete Sophia" https://www.digitalarkivet.no/kb20070608310673 så det spørs om du ikke har rett.

Det er for øvrig rett at den nåværende bygdeboka for Feda er mangelfull. Til info så har Kvinesdal kommune satt i gang arbeidet med nye bygdebøker for både Feda, Fjotland og Kvinesdal.

Endret av Jan H. Trelsgård
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på at fogden har gjort feil ved en og samme omstendighet enn at presten har tatt feil to ganger ved to ulike omstendigheter. 

Også med Anna Maria er det rot. Hun skal ifølge skiftet være fødd 1753, men hun er ikke der i kirkeboka. Peder blir født i 52 og Engel i 54, og her er skifte og kirkeboka à jour. 

Det virker rett og slett som at bygdebokforfatteren ikke har sett i kirkeboka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Børge B. Orre skrev:

Også med Anna Maria er det rot. Hun skal ifølge skiftet være fødd 1753, men hun er ikke der i kirkeboka. Peder blir født i 52 og Engel i 54, og her er skifte og kirkeboka à jour. 

Det virker rett og slett som at bygdebokforfatteren ikke har sett i kirkeboka. 

Her tror jeg det et du som roter. Anna Maria er oppgitt å være 3 år gammel ved skiftet jeg henviste til i 1767, altså f. ca. 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Børge B. Orre skrev:

Vi er enige om at bygdeboka ikke duger som kilde så la oss holde oss til de tilgjengelige primærkildene. Skiftet jeg henviste til I innlegg 3 gir følgende opplysninger om barna:

Peder 15 år, Ole 5 år, Anna Catrina 17 år, Engel 13 år, Berthelina 11 år, Berthe Sophia 9 år, Anna Maria 3 år og Abel 6 uker gammel.

Den eldste kirkeboka for Feda finnes i avskrift hos Kvinesdal Historielag: https://kvinesdalhistorielag.no/wp-content/uploads/2019/10/Feda-Ministerialbok-1710-1788-Bok-A1.pdf

Ifølge denne avskriften ble Anna Maria døpt 15.4.1764. Det ser ut til å stemme godt overens med kirkeboka: https://www.digitalarkivet.no/kb20070608310676

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider