Gå til innhold
Arkivverket

God nyhet for oss med forfedre fra Vestlandet - militære ruller er skannet og lagt ut

Terje Tandsether
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at det i dag 17. mars er lagt ut en del militære manntall og ruller for Hordaland og Sogn og Fjordane fra 1700-tallet som er i Statsarkivet i Bergen. Dette er noe jeg har ventet på lenge! Har ikke fått sett så mye på det ennå, men jeg vil tro at det her fins mange nyttige opplysninger som ikke fins i andre kilder. Rullene kan finnes her:

Meny - sist publiserte

Finn kilde - sjømannsruller og militære ruller - velg Hordaland og Sogn og Fjordane

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da ble det lettere å finne dem.

Rullene hos Stiftamtmannen i Bergen har jeg kjent til, men aldri sett dem. Ordet "foreløpig" høres spennende ut. Fins det flere ruller? Som halvt sogning håper jeg selvsagt på mer! Kanskje det fins noe i arkivet etter fogden i Indre Sogn og Ytre Sogn også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Terje Tandsether skrev:

Fins det flere ruller? Som halvt sogning håper jeg selvsagt på mer! Kanskje det fins noe i arkivet etter fogden i Indre Sogn og Ytre Sogn også?

Det er ei rekke på ca. 190 mikrofilmer med militærruller og sjøinnrullering som vi bare har publisert mindre deler av, så langt. Vi har ei utfordring i den forstand at mikrofilminga skjedde for 60 år siden, og at arkivene senere er ordnet og katalogisert på nytt. Det er rett og slett ikke bare-bare å identifisere innholdet på mikrofilmene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De militære rullene er etter mi erfaring ei svært god kilde. De blei ført av lokale folk (lensmannen) som visste det meste.😉

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #4: Ja da skjønner jeg at det ikke er så lett å ordne. Jeg visste ikke at rullene var filmet.

Jeg har boka "I Kongens teneste" av Egil Øvrebø og ser i kilderegisteret bakerst at det fins en god del militære kilder for Vestlandet unntatt Lærdal og Årdal, som var fritatt for militærtjeneste fram til ca. 1800.

Så har jeg et spørsmål til deg Kristian som egentlig ikke har noe med dette temaet å gjøre. En av mine forfedre i Hafslo, Johannes Baten f. ca. 1668/74 nevnes aldri med farsnavn i kildene etter det jeg kan se. Han kalles Olsen i bygdeboka, men jeg tror han kan hete Nilsen. På tinget i Solvorn 21.11.1718 står det at Hans Kjørlaug og Johannes Baten ble "tilnefndt at være Suorne Mend".

Måtte de avlegge noen ed før de ble lagrettemenn? Og måtte de kanskje til Bergen? Fins det noe arkiv over slike ting, og i så fall hvor? Kanskje farsnavnet kan være nevnt der? Jeg bare spør. Hvis jeg er heldig finner jeg ham i rullene som ble publisert i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terje Tandsether skrev:

Måtte de avlegge noen ed før de ble lagrettemenn? Og måtte de kanskje til Bergen? Fins det noe arkiv over slike ting, og i så fall hvor? Kanskje farsnavnet kan være nevnt der? Jeg bare spør. Hvis jeg er heldig finner jeg ham i rullene som ble publisert i går.

Om lagrettemenn henviser jeg til Norsk historisk leksikonhttps://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Lagrettemenn

Ja, lagrettemennene ble tatt i ed. Men på begynnelsen av 1700-tallet gikk vervet som lagrettemann på rundgang, slik at antallet lagrettemenn var høyt. Det virker urimelig at så mange måtte reise til Bergen for å bli tatt i ed av lagmannen. Jeg forestiller meg derfor at edfestingen må ha skjedd lokalt, og jeg har en vag fornemmelse av å ha sett dette nevnt i ei tingbok for et av sorenskriveriene i grevskapene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

I mars ble det publisert en del militære manntall og ruller fra Stiftamtmannen i Bergen. Disse er nummerert med løpenummer 1884-1897. Når jeg sjekker arkivportalen under Stiftamtmannen og Fc - Pakkesaker - Militære manntall og ruller, ser jeg at rullene som er der står med løpenummer 1884-1915 (fram til år 1807).

Det er altså en god del som ikke er publisert ennå, og sikkert mye å glede seg til. Se også info i #4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider