Baard Vidar Pettersen Skrevet Mars 20, 2020 Del Skrevet Mars 20, 2020 I et skifte på Helgeland 1762, er det listet Fæe og Creaturer: https://media.digitalarkivet.no/view/24880/156 Det meste her er greit, men etter de 2de Jømrer er det listet 2 dyr som koster mer enn jømrene og mindre enn en voksen sau. Jeg har prøvd å google, men finner ikke svaret. Leser jeg riktig når jeg leser graveder, og hva er i så fall det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet Mars 20, 2020 Del Skrevet Mars 20, 2020 Forsøk å google ordet gravær.... Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard Vidar Pettersen Skrevet Mars 20, 2020 Forfatter Del Skrevet Mars 20, 2020 4 minutter siden, Else B. Rustad skrev: Forsøk å google ordet gravær.... 😁 Takk!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Mars 20, 2020 Del Skrevet Mars 20, 2020 Tja, kan det være «gravedre»? Altså parringsklare værer (Veddere, efter gammalt)? I og med at sauene er nevnt like ovenfor? Beklager, men koronisk uvirksomhet får meg muligens til å trekke vidløftige konklusjoner . . . 😉 Må jeg forøvrig spørre hva i fredens navn en «Jømner» er? Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Mars 20, 2020 Del Skrevet Mars 20, 2020 Å for søren, der var det allerede besvart. Dog ikke «Jømneren». 😉 Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard Vidar Pettersen Skrevet Mars 20, 2020 Forfatter Del Skrevet Mars 20, 2020 1 minutt siden, Even Stormoen skrev: Må jeg forøvrig spørre hva i fredens navn en «Jømner» er? 😀 Ikke Jømner, men jømrer. https://no.wikipedia.org/wiki/Tamsau "årsgamle søyer som ikke har fått avkom enda" Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Mars 20, 2020 Del Skrevet Mars 20, 2020 Ahaa!! Takk, og beklager tastesnublingen. Mvh Baard Vidar Pettersen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå