Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av tittel og navn

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Nå har jeg stirret meg halvt ihjel på ‹Kammer H-en›. Kan det være at skriveren i farten har kommet til å skrive «Kammer-Herrend»?

Litt problematisk, for da bør dét som ser ut som en utydelig løkke nedover, altså en formodet «g» tilhøre linjen nedenfor.

Og da blir det virkelig vrient. Er Herr Pettersens fornavn Preben? og løkken er oppover, altså «b»? Da burde jo etternavnet være Fettersen eller Settersen hvilket vel ikke henger på greip.

Bortsett fra at foravnet er skrevet med gotisk og etternavnet med latinsk skrift. Som kanskje kan forklare forskjellen på P-ene.

Nei, nå holder hodet på å implodere. Hårdt angrepet av skrumphjerne. Jeg hadde virkelig håpet jeg etterhvert var blitt bedre til å tyde enn dette . . .

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stå Kammer-Herrinde, altså at det er kona til Kammerherre Wachnits det dreier seg om??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for søren! De begynner jo med kvinnefadderne! Jfr Majorinden som er neste ‹mann› ut. 😉

Du e' go' !

Mvh

PS: Heter Preben Preben?

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2020 den 19.56, Even Stormoen skrev:

Du e' go!

Expand  

Meir enn takk det same, Even! 

Preben eller ikkje: eg synest i alle fall å lesa ein b, løkka oppover har litt avstand frå ordet over. Og som med H'en som blir skrive på ulikt vis av denne skrivaren, kan vel godt P'en også skrivast forskjellig. Eg går for Preben. Men innrømmer glatt at eg er ein glad amatør.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2020 den 20.03, Richard Johan Natvig skrev:

. . . Men innrømmer glatt at eg er ein glad amatør.

Expand  

Da er det i så fall avgjort to av oss, men synes nok allikevel du er mer enn et par hakk ‹gladere› enn undertegnede – for å si det mildt. 🙂 

Og takk for at du tok deg tid og anledning til å spekulere over Hr. Preben.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere knekket den for meg. Presten nevner som du sier Even, konsekvent kvinnelige faddere først. Men som så mange andre prester er han litt slurvete, og det er ikke Preben Pettersen, men Froken Pettersen. Utrolig nok. Jeg finner den første bokstaven F i Frue og Froken (han skrev konsekvent aldri ø). Her er Kammer Herrinden og Frøken Pettersen faddere 27.juni samme år: 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061107020193

image.png.25fd4b9959db8d9fe42c89c18c5d139a.png

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duallstyrendes!  – Froken?!

Hjertelig takk for den – da fikk vi i hvert fall bekreftet at løkken gikk oppover 🙂

Var aldri helt komfortabel med P-en i den høyst usikre «Preben», men «Froken» hadde aldri i livet kunnet falle meg inn. Hjernen min har det bedre og bedre . . .

Dette var virkelig artig.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, jeg er imponert over den fine hjelpen 🙂  

Mvh Sølvi

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider