Gå til innhold
Arkivverket

Tyde tekst i ministerialbok for Tromsø sokn 1823

Berit Markussen
 Del

Recommended Posts

I liste over døpte i Tromsø sokn i 1823 strever jeg med å tyde hva som står nederst til venstre på denne siden  https://media.digitalarkivet.no/view/9702/46256/59

Barnets navn er Lars Peter Tander. Uægte. 

Daabsdatum....; ?

Foreldrene...: Pige Margrethe Henrichsdatter Tromsø?.....Erich Hansen Puskevigen?.....?

Fadderne...: ?

Hvor anført ...:

Anmerkninger: ?

Håper noen "skriftlærde" kan hjelpe meg.

Lars Peter Tander født.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklageligvis mye uklart hva angår faddere, men et forsøk:

2 Nobr | Uægte Lars Peter Tønder(?) | Hd: 12 Nobr af Gjordemoder M. Tysse Conf(?) 30te Nobr. | Pige Margrethe Henrichsd(?) Troms der angav Enkemand Erich Hansen Puskevigen(?) med hvem hun før har havt et Barn. Han skal i Aar havt et Barn med en anden Pige. Ubeslægtede. (??) |  Md:(?) Palm paa Tromsøe fra Trondhiem K. Martha Tobiassen . ib. (??) (??) Pige Regine Knudsdr (??) Stenersen (??) Tobiassen | P. 681 No. 2. | Pigens 2det Hans 3de Lejermaal. opgivet |

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hd = hjemmedøpt av ........ confi =confirmert/stadfestet (i kirken)

Lurer på om ikke Stenersens fornavn er Lisken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Imponerende at du klarte så mye av teksten. 

Da har jeg fått bekreftet at Erich Hansen fikk sitt andre barn med Margrethe uten at de er gift. Jeg har lurt på om det var en navnebror.

Erich fikk først to uekte barn med bare 2 måneders mellomrom. Den ene med Margrethe. Han giftet seg med den andre som døde etter kort tid.

Så får han som enkemann et barn til med Margrethe, men jeg har ikke sett at de gifter seg.  Erich giftet seg med en tredje kvinne to år etter at Lars Peter var født og fikk 12 barn med den siste. Litt av en historie. Presten var nok sjokkert over mannen.

Erich Hansen er  oldefar til min morfar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider