Gå til innhold
Arkivverket

Opphav Alexander Anderson i Standalen (Kinn, S&F), 1801

Eirik
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg leter etter opphavet til Alexander Anderson, som i 1801 befinner seg i Standalen og skal være 28 år. Han dukker også opp i Heimevernet samme år.

Jeg har lett etter Alexander blant døpte i Kinn på den tiden, men den eneste jeg har funnet som jeg synes passer denne beskrivelsen sånn nogenlunde er Alexander Anderson Svardahl, født 1768, da altså minst 32 år i 1801. Faren til denne Alexander er en Anders Anderson og moren er etter alle solemerker Johanne Antonidotter (70 år i 1801, og jeg vil anta det er henne som er døpt her). Denne Alexander finner jeg ikke i Folketellingen 1801 i Svardalen, og ser at han senest blir nevnt av Joleik der i 1796.

Besitter noen noe mer informasjon om denne Alexander som befant seg i Standalen i 1801? Har noen eventuelt noen innspill til hvor jeg kan lete videre, eller hvorvidt det er mulig/sannsynlig at denne Alexander Anderson Svardahl er samme person?

All informasjon vil være til stor hjelp, på forhånd takk!

Endret av Eirik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit lite tips er å endre overskrifta, slik at det kjem fram at dette gjeld Standal i Kinn/Flora SF. (Det er mange stader som heiter Standal, og tråden blir lettare "oppdaga" når overskrifta er presis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eit lite tips til:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Det hjelper vel ikkje, og du har det gjerne frå før: Er dette same mannen: https://www.digitalarkivet.no/pd00000001843627

Dåpen i ministerialboka https://media.digitalarkivet.no/view/11533/277

Tre av fadrene står med patronym Andersen eller Andersdatter (Jacob, Marthe og Malene)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Eirik skrev:

Alexander Anderson, som i 1801 befinner seg i Standalen og skal være 28 år.

han er "Skoleholder". Ikkje urimeleg å tru at han er den same som er nemnt her, som kyrkjesongar:

https://www.nb.no/items/c14b06190ffa1141e3c78c3cbaf696a1?page=71&searchText="alexander anderssen"

og her (same boka):

https://www.nb.no/items/c14b06190ffa1141e3c78c3cbaf696a1?page=99&searchText="aleksander andersson"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet bekrefter førenamnet på mora, Johanna, men patronymet er Andersdatter. Alexander er oppgitt som 13 år gamal, men det er nære nok 1768 (dåpen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dukket det opp mye ny informasjon! Det er nok definitivt han som er nevnt i denne boken som kirkesanger, da dette stemmer overens med at jeg har han på Nærvik der han også døde 8. mars 1837. Siden han går under navnet Alexander Andersen Svardal her virker det mer sannsynlig at det er Anders Anderson Svardal og Johanne Antonidotter som er foreldrene. Her anslås det dog, som i folketellingen, at han er født i 1773, i motsetning til skiftet i 1784 som har han som 13 år og dåpen som født i 1768. Et par usikkerhetsmomenter altså, men det kan virke som den mest sannsynlige teorien.

Forøvrig er hans ekteskap med Berthe Olsdatter også ny informasjon for meg. Jeg har han som gift med Cille Johanne Andersdatter fra Standal, ca 1818.

En kuriøs detalj som slo meg ved navnet på disse fadderne som nevnes her, er at Anders Jacobsen Standal (nevnt av Joleik her) blant annet hadde to barn ved navn Malene og Jakob, samt Alexanders fremtidige kone, Cille. Denne Malene har jeg også som svigermor til et av Alexander og Cilles barn, Jacob Alexanderson på Nærvik. Marthe er jeg mer usikker på, men kan dette være Alexanders lillesøster fra det nevnte skiftet? I så fall alle fadderne på plass.

Uansett er dette veldig interessante tilskudd. Takk for svar begge to!

Dette er kanskje et lite sidespor, men denne Malenes mann het også Anders Anderson Standal, og hadde en far Anders Anderson som fikk skøyte i Standalen i 1782 og var 42 år i 1801. Etter dette sliter jeg med å plassere hvilken Anders Anderson dette er. Jeg har ikke funnet noen født i Standalen i dette tidsrommet, men jeg har funnet et par Anders Anderson i Svardal, født 1759, og 1760:

1. Anders, sønn til Anders Pederson : Jeg har tolket denne dit hen at dette sannsynligvis er Anders Anderson i Svardalen, som overtar jord der i et skifte i 1792 etter en Anders Person Svardal, og er 43 år i 1801

2. Anders, sønn til Anders: Dette er min foreløpige hovedteori.

Da står vi igjen med minst fire Anders Anderson i Svardalen på denne tiden. Kanskje det er noe mer slektskap her utover det som allerede har blitt dokumentert? (I tillegg til disse to kommer altså Alexanders far og bror, sistnevnt som i følge skiftet er 3 år eldre, men som jeg antar er født etter foreldrenes bryllup i 1766, og da vil jeg tro dette er hans dåp)

Endret av Eirik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Kan dette vere til opplysning i saken?

Nedre Standal i Bru/KInn - Flora Sogn og Fjordane (No kinn i Vestland) 

GNR.103.BNR.1 «GARDEN»

Lnr.375

Anders og Lucie

Nedre Standal 1773

Anders Jakobsen i Nedre Standal var fødd kring 1748. Anders døde den 15.7.1792[1]. Anders gifta seg den 24.6.1773 med Lucie Kristine Torsteinsdotter. Ho kom frå Store Høydal og var fødd der kring 1748. Lucie døde i Nedre Standal den 7.12.1823.[2] Ved folketeljinga i 1801 budde mor til Lucie Kristine her. Ho hette Susanne Andersdatter og var blitt enkje for andre gong. Ho hadde flytta frå Store Høydal til dotter si i Nedre Standal. I tillegg hadde familien ein skulehaldar buande hos seg. Han hette Alexander Andersen, var 28 år gammal og kom truleg frå Svardalen. Meir om skulehaldaren under.  

Anders Jakobsen og Lucie Kristine

Fekk fem barn   

Jacob Mathias

Nedre Standal 1812

Jacob Mathias Andersen Standal vart døypt 10.10.1773 og døde i 1838. Han vart 65 år gammal.  

Jacob tok over bruket og han hadde også Fløholmens laksefiskeri. Jakob gifta seg og fekk barn, sjå meir om han under.  

Anne Sophie

Til Stavik

Anne Sophie Andersdatter Standal vart døypt den 4.4.1776 og døde i 1820. Ho vart berre 34 år gammal. Anne Sophie var gift to gonger. Ho fekk to barn i det første ekteskapet, men begge barna døde som små. Den første ektemannen Anders Nilsen Stavik døde i ei drukningsulykke. Ho gifta seg på nytt med Karsten Pedersen Vågene Stavik.

Dei fekk fem barn: Anne Susanne, fødd i 1807, Anne Pernille, fødd i 1810, Anders[3], fødd i 1813, Ludvik[4], fødd 1815 og gift med Susanne Lydia Andersdatter Stavik og Nils, fødd i 1818. Nils er seinare nevnt som Nils Karstensen Sunde. Dette må være på Tansøy.  Han hadde gård der. 

Selle

Nervik

Selle Andersdatter Standal Standal vart døypt den 11.10.1778. Selle vart gift med Alexander Nervik.

Denne Aleksander er nok han som er lista ved folketeljinga 1801 som Aleksander Andersen da 28 år gammal og skolehaldar. Vi finn denne familien på Nervik seinare[5], kanskje allereie frå kring 1818/19. Alexander Nervik døde 8.3.1837. 

Trine

Stavang  

Trine Andersdatter Standal, fødd kring 1779 og død i 1864. Trine gifta seg i 1809 med Einar Ivarsen Osen Stavang, fødd 1773 og død 15.9.1834. Dei fekk seks barn. Anders, fødd 1810, Agnete, fødd 1812 og gift 2.12.1849 med Daniel Larsen Vaagane[6], Ivar 1814-1884, gift med Inger P. Varhaug frå Sverige. Dei var plassfolk i Hellevik. Gierke Lovise, fødd 1817. Gift først Anders P. Svortevik og seinare med Peder A. Olsen Tyvold, Kristoffer 1821-1821 og Katarina, fødd 1823 og gift i 1866 med Torstein[7] M. Steffensen Førde Sortevik fødd 1831.      

Elen

Liset

Elen Andersdatter Standal, fødd 1782. Ho gifta seg med Knud Liset[8] De fekk fem barn. Mads, fødd 1881 og busett på Liset, Anna Susanne, fødd 1810 og busett i Skorven. Andreas, fødd 1815 og busett i Osland, fødd 1818 og busett på Liset og Salamon, fødd 1822. 

ALEKSANDER ANDERSEN – SKULEHALDAREN FRÅ SVARDALEN

Omgangskule i grendene 

På denne tida var det omgangskule i grendene. Læraren reiste rundt og var ei stund på kvar plass. Ved folketeljinga 1801 var Aleksander Andersen skulehaldar i Nedre Standal. Kanskje hadde han alt da eit godt auge til Selle Andersdatter, som han seinare skulle bli gift med. På denne tida hadde Selle ei søster Anne Sophie som var gift og budde i Stavik. Aleksander Andersen Svardalen er også omtala[9] i Stavik der det i 1796 var ei sak om deling av utbytte etter ei jektefrakt. Ved folketeljinga i 1801 er Aleksander oppgitt til å vere 28 år. Han må da i så fall vere fødd i 1773. Mulig kan han vere noe eldre. Vi finn ein Aleksander Andersen i Svardalen som er fødd kring 1768 og som har familietilhøyr til Høydal der Lucie Kristine Torsteinsdotter kom frå.

Frå Larstunet i Svardalen[10] finn vi  Anders Andersen Svardal døpt 4.12.1735 og gift 1766 med Johanne Antoniodotter fødd kring 1731 og død 1814. Dei hadde tre barn: Anders Andersen Svardal døypt 10.7.1767, Alexander Andersen Svardal døypt 17/? 1768[11]og Ole Andersen Svardal døpt 17/1 1770. Det er mogleg at det er denne Aleksander som vi finn som skulehaldar i Nedre Standal.

[1] I skiftet etter Anders Jakobsen står det at han etterlot seg kone og seks barn.

[2] I skiftet etter Lucie Kristine står det at ho etterlot seg fem barn.

[3] Sjå sidespor Stavik

[4] Sjå Nedre Standal Gnr.103-4

[5] Familien er omtala i Askvoll Bygdebok band III side 193 familie 38 med merknad side 196.  

[6] Familien er omtala i Askvoll Bygdebok band III side 206 familie 79.

[7] Sjå Svortevik Gnr.106-3

[8] Familien er omtala i Askvoll bygdebok band III side 96 familie 30.

[9] Soga om Flora av Albert Joleik side 693.

[10] Henta frå boka slekta frå det gamle tun i Store Høydal av Anders Hødal.

[11] Ministerialbok nr. A 2, 1729-1785, s.348
Lenke til kommentar
Del på andre sider