Gå til innhold
Arkivverket

Kontrakt, 1860-12-01

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

Jeg har tydet en kontrakt fra 1860, der jeg sliter med noen ord (jeg har satt spørsmålstegn).

Flott om noen kan bidra med å klare opp i disse 🙂

Her er teksten jeg har tydet:

01          No 51. Kontrakt No1. (?) 8 Skill(?) 1860. Jeg underskrevne Ole Olsen Varpet erkjender herved at have

02            indgaaet paa et forsørge mine Svigerforældre Even Ingebretsen og Kone for dere Livs-

03            tid, i Overenstemmelse med Fattigkommirsionens Beslutning af 26de October d.A. paa følgende

04            nærmere J(?): 1. Jeg forpligter mig til at skaffe mine Svigerforældre forsvarligt Huus-

05            ly, Kost og fornøden Opvartning og Pleie, saavel i frisk Tilstand som Sygdomstilfælde, tillige

06            med fornøden Klæder, uden nogensomhælst Udgift for Fattigvæsenet i Fremtiden. 2. Som Er-

07            statning for dette overlades mig den Even Varpets tilhørende Stue som Eiendom, og hans

08            Brugsret til 2de Jordstykker og tillige hans og Kones øvrige Efterladenskaber ved deres Død.

09            Huset skal jeg til enhver Tid holde (?) paa min Bekostning. 3. Saafremt begge mine

10            Svigerforældre skulde afgaa ved Døden inden 2(to) Aar, fra 15de Octbr d.A. at regne, da tilbage-

11            betaler jeg de af mig  (?) 13 (tretten) Spd, 84 s, hvorimod Stuen forbliver min Eiendom(?),

12            dør(?) kun den ene af dem inden den overanførte Tid, tilbagebetaler jeg det Halve af den

13            nævnte Sum. Stuen kan af mig ikke afhendes eller pantsættes uden Fattigcommirsionens

14            Samtykke, saasandt(?) de begge er døde og den saaledes er bleven min fuldstændige Eiendom.

15            Den aarlige Afgift 1 – en – Spd. svarer jeg af Eiendommen. 4. Skulde jeg ikke forsvarlig opfylde(?)

16            den i 1ste Part indgangne Forpligtelse , er Fattigcommirsionen berettiget til at fratage

17            mig Stuen med Even Varpets og Kones øvrige Tilhørigheder uden nogen Erstatning for den

18            Tid, jeg har forpleiet dem. Saafremd jeg derimod ved Sygdom eller andre mig utilrægnelig

19            (?)hald skulde blive Ud(?) af Stand til at forsørge mine Svigerforældre paa en tilfrædsti-

20            lende Maade, er jeg berettiget til at fordre(?) en passende Erstatning for den Tid jeg

21            har forpleiet dem, hvilket i Mangel af mindelig Overenskomst skal afgjøres ved Sky(?)

22            En Liste over Evens og Kones Eiendele optages og overleveres Fattigcommirsionen til Be-(?)

23            nyttelse, hvis overanførte Tilfælde, skulde indtræffe. Varpet den 1ste December 1860. Ole(?)

14            Olsen Varpet. Til Vitterl: Iver Hansen(?). N.J. Døhlen. Uden Betaling. Borchsenius(?)

Original-teksten er her:

https://www.digitalarkivet.no/tl20080707370570 (starter midt på venstre side).

På forhånd takk 🙂

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

01          No 51. Kontrakt No1. C. R. 8 Skill 1860. Jeg underskrevne Ole Olsen Varpet erkjender herved at have   ---- C. R., trur eg, Carl Rex? - det har vi vel vore borte i før?

02            indgaaet paa et forsørge mine Svigerforældre Even Ingebretsen og Kone for dere Livs-

03            tid, i Overenstemmelse med Fattigkommissionens Beslutning af 26de October d.A. paa følgende

04            nærmere Betingelser: 1. Jeg forpligter mig til at skaffe mine Svigerforældre forsvarligt Huus-   ------ordet Betingelser er skrive over eit (for meg uleseleg) ord som er streka over

05            ly, Kost og fornøden Opvartning og Pleie, saavel i frisk Tilstand som Sygdomstilfælde, tillige

06            med fornødne Klæder, uden nogensomhælst Udgift for Fattigvæsenet i Fremtiden. 2. Som Er-

07            statning for dette overlades mig den Even Varpet tilhørende Stue som Eiendom, og hans

08            Brugsret til 2de Jordstykker og tillige hans og Kones øvrige Efterladenskaber ved deres Død.

09            Huset skal jeg til enhver Tid holde assureret paa min Bekostning. 3. Saafremt begge mine

10            Svigerforældre skulde afgaa ved Døden inden 2(to) Aar, fra 15de Octbr d.A. at regne, da tilbage-

11            betaler jeg de af mig  oppebaarne 13 (tretten) Spd, 84 s, hvorimod Stuen forbliver min Eiendo[m.]

12            dør(?) kun den ene af dem inden den overanførte Tid, tilbagebetaler jeg det Halve af den

13            nævnte Sum. Stuen kan af mig ikke afhendes eller pantsættes uden Fattigcommissionens

14            Samtykke, førend de begge er døde og den saaledes er bleven min fuldstændige Eiendom.

15            Den aarlige Afgift 1 – en – Spd. svarer jeg af Eiendommen. 4. Skulde jeg ikke forsvarlig opfy[lde]

16            den i 1ste Part indgangne Forpligtelse , er Fattigcommissionen berettiget til at fratage

17            mig Stuen med Even Varpets og Kones øvrige Tilhørigheder uden nogen Erstatning for den

18            Tid, jeg har forpleiet dem. Saafremt jeg derimod ved Sygdom eller andre mig utilrægnelig

19            (?)hald skulde blive ude af Stand til at forsørge mine Svigerforældre paa en tilfrædstil-

20            lende Maade, er jeg berettiget til at fordre en passende Erstatning for den Tid jeg

21            har forpleiet dem, hvilket i Mangel af mindelig Overenskomst skal afgjøres ved Sky(?)

22            En Liste over Evens og Kones Eiendele optages og overleveres Fattigcommissionen til Be-(?) 

23            nyttelse, hvis overanførte Tilfælde, skulde indtræffe. Varpet den 1ste December 1860. Ole(?)

14            Olsen Varpet. Til Vitterl: Iver Hansen(?). N.J. Døhlen. Uden Betaling. Borchsenius(?)

Endret av Richard Johan Natvig
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Richard Johan Natvig skrev:

19            (?)hald skulde blive ude af Stand

Uheld

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider