toreolavmoen@gmail.com Skrevet Mars 26, 2020 Del Skrevet Mars 26, 2020 Hei! Sitter og leter etter et tinglyst dokument fra min far Håkon Emil Karlsen (Moen) med nr. 1954/848-1/63 ? Hvor kan jeg finne dette for å få skrive det ut. Ble opplyst fra skatteetaten om att jeg står står som eier av denne tomt, har ikke funnet verken kart eller dokumentasjon på dette. Håkon er min far som døde i 1978 og min mor i 2002, ingen å spørre? Har vært en velsignelse å fått en skikk på dette.. mvh. Tore Olav Moen toreolavmoen@gmail.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Mars 26, 2020 Del Skrevet Mars 26, 2020 17 minutter siden, toreolavmoen@gmail.com skrev: Sitter og leter etter et tinglyst dokument fra min far Håkon Emil Karlsen (Moen) med nr. 1954/848-1/63 ? Hvor kan jeg finne dette for å få skrive det ut. Ble opplyst fra skatteetaten om att jeg står står som eier av denne tomt, har ikke funnet verken kart eller dokumentasjon på dette. Håkon er min far som døde i 1978 og min mor i 2002, ingen å spørre? Har vært en velsignelse å fått en skikk på dette.. Dersom dokumentet er tinglyst i 1954, må du henvende deg til Tinglysingen (Kartverket). Arkivverket har - med enkelte unntak - ikke pantebøker med gjenparter av tinglyste dokumenter etter 1950. Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet Mars 26, 2020 Del Skrevet Mars 26, 2020 Dersom du har gards- og bruksnummer (det er mogeleg at gateadresse kan brukast som alternativ) kan du gå inn på http://seeiendom.no og bestille/laste ned kopi av elektronisk grunnbok for eigedommen. Denne viser kven som er eigar i dag samt register over gjeldande dokument. Du kan også bestille kopi av den gamle grunnboka her: https://media.digitalarkivet.no/self-service/grbb Den gamle grunnboka er eit register over dokument fram til omlag 1990. Sjølve dokumenta må bestillast frå kartverket dersom dei er nyare enn 1950, eldre dokument finn du i Digitalarkivet under skanna tinglysingsmateriale. Anne-Lise Hansen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne-Lise Hansen Skrevet Mars 26, 2020 Del Skrevet Mars 26, 2020 Kartverket - om tinglysninger: https://www.kartverket.no/eiendom/eiendomsinformasjon/hva-er-tinglyst/ Å legge ut epostadressen din gjør at du risikerer å få mye spam. For å endre navnet ditt/visningsnavnet/brukernavnet ditt kan du følge denne framgangsmåten Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toreolavmoen@gmail.com Skrevet Mars 27, 2020 Forfatter Del Skrevet Mars 27, 2020 Hei 1367/55. 14/7-55 Skjøte til Håkon Moen(f. 02/04-11) fra Gunnar Volden. 9/7-55, gbf. 28/7 s.å Må da vel være noen som forstår å kan sende med de rette papirer. Har fått en heftelse på min ligning, men vet ikke hvordan jeg skal gå fram. Gnr. 41 bnr 47 navn Strandheim (Bessaker) Roan kommune, stemplet 063 1632 0000210 Dette er opplysning fra arkivverket, Trøndelag fylke, Roan, Grunnboksblad (1935-1993) Mvh Toe Olav Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne-Lise Hansen Skrevet Mars 27, 2020 Del Skrevet Mars 27, 2020 Det er vel her du har bestilt? https://media.digitalarkivet.no/self-service/grbb?municipalities=5019&gnr=41&bnr=47&fnr=&snr= Her står det: Ved å fylle ut feltene ovenfor vil du kunne motta en e-post med en lenke for å laste ned et PDF-hefte som inneholder grunnboksbladene tilhørende eiendommen. Dette er en gratis tjeneste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne-Lise Hansen Skrevet Mars 27, 2020 Del Skrevet Mars 27, 2020 Fra lenken til Statens kartverk: Bestill grunnboksutskrift og kopi av tinglyst dokument Hvis du vil ha en papirutskrift, kan du bestille en bekreftet grunnboksutskrift. Hvis du vil lese innholdet i et bestemt tinglyst dokument, kan du bestille en kopi av dokumentet. Du får dokumentet tilsendt i posten innen en uke etter at du har lagt inn bestillingen i Kartverkets e-handel. Kopier og grunnboksutskrifter koster 172 kroner, og du betaler med bank- eller kredittkort. Bestillinger av kopi av tinglyste dokument og grunnboksutskrifter blir ikke sendt ut via e-post. Bestill en grunnboksutskrift eller kopi av tinglyst dokument i Kartverkets e-handel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne-Lise Hansen Skrevet Mars 27, 2020 Del Skrevet Mars 27, 2020 Forøvrig får jeg ikke treff på eiendommen/tomten på https://seeiendom.kartverket.no (som er inngang til grunnboka) med søketekst 5058-41/47. Se eksempel for 5058-41/4 hvor en trykker for å se grunnboksinnførslene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne-Lise Hansen Skrevet Mars 27, 2020 Del Skrevet Mars 27, 2020 (endret) Det var 5058-141/47. Endret Mars 27, 2020 av Anne-Lise Hansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Terje Nomeland Skrevet Mars 27, 2020 Del Skrevet Mars 27, 2020 38 minutter siden, toreolavmoen@gmail.com skrev: Hei 1367/55. 14/7-55 Skjøte til Håkon Moen(f. 02/04-11) fra Gunnar Volden. 9/7-55, gbf. 28/7 s.å Må da vel være noen som forstår å kan sende med de rette papirer. Har fått en heftelse på min ligning, men vet ikke hvordan jeg skal gå fram. Gnr. 41 bnr 47 navn Strandheim (Bessaker) Roan kommune, stemplet 063 1632 0000210 Dette er opplysning fra arkivverket, Trøndelag fylke, Roan, Grunnboksblad (1935-1993) Mvh Toe Olav Grunnboksbladene som er tilgjengelig hos Arkivverket (på www.digitalarkivet.no) går fram til 1993. Grunboksbladene er et register. Selve dokumentene (skjøte, skylddelinger m.b.) finner man i pantebøkene. Dokumenter fra før 1950 finnes på Digitalarkivet, nyere dokumenter hos Kartverket. Skjøtet du er interessert i er fra 1955. Dette må altså bestilles hos Kartverket: https://kartverket.no/eiendom/ Mvh Terje Nomeland Arkivverket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toreolavmoen@gmail.com Skrevet Mars 27, 2020 Forfatter Del Skrevet Mars 27, 2020 Jeg har Dett grunnboksblad men mangler Skjøte og kart Tore Olav Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Terje Nomeland Skrevet Mars 27, 2020 Del Skrevet Mars 27, 2020 6 minutter siden, toreolavmoen@gmail.com skrev: Jeg har Dett grunnboksblad men mangler Skjøte og kart Tore Olav Skjøtet må du bestille hos Kartverket. Se her: https://kartverket.no/eiendom/ Mvh Terje Nomeland Arkivverket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet Mars 27, 2020 Del Skrevet Mars 27, 2020 Her er iallefall det som står i den digitale grunnboksutskrifta henta frå seeiendom.no: Dersom du skal ordne opp i eigedomsforholda må du snakke med Statens Kartverk, tinglysinga. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet Mars 27, 2020 Del Skrevet Mars 27, 2020 4 timer siden, toreolavmoen@gmail.com skrev: Jeg har Dett grunnboksblad men mangler Skjøte og kart Tore Olav Det var ikkje vanleg med kart ved frådeling av eigedommar på denne tida. I staden for kart var det var det vanleg med ei skylddelingsforretning som inneheldt ei tekstleg skildring av grensa. (Eksempel: Grensa går i den og den retning så og så mange meter til grensemerke nummer det og det og held vidare fram i den og den retning så og så mange meter til neste merke osv.) Det at eigedommane aldri vart oppmålt på annan måte gjer også at dagens digitale kart er mangelfulle, og dette er vel også årsaka til at eigedommen står med eit areal på 0 m2, jf. innlegg #9 ovanfor. I grunnboka er det referert til registrering av grunn 5/5 1954, dokument nr. 1954/848-1/63. Dette er nok skylddelingsforretninga, og er vel eit dokument som du bør skaffe i same slengen dersom du fyrst bestiller kopi av skøyta. Frå kring 1980(?) vart skylddeling erstatta med målebrevskart med nøyaktig oppmåling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet Mars 27, 2020 Del Skrevet Mars 27, 2020 Som eksempel legg eg ved eit utdrag frå ei skyldskifteforretning frå 1960-talet: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toreolavmoen@gmail.com Skrevet Mars 27, 2020 Forfatter Del Skrevet Mars 27, 2020 Hei Har skylddelingsforretning for salg av denne tomt fra 41/28 dato 6/3-54 men ikke gjenkjøp av samme tomt 1367/55 dato 9/7-55 som fikk nytt bruksnr 47. Det er angivelig denne tomt jeg er eier av, hvor stor og hvor den ligger vet jeg ikke. Tore Olav Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet Mars 27, 2020 Del Skrevet Mars 27, 2020 (endret) 13 minutter siden, toreolavmoen@gmail.com skrev: Hei Har skylddelingsforretning for salg av denne tomt fra 41/28 dato 6/3-54 men ikke gjenkjøp av samme tomt 1367/55 dato 9/7-55 som fikk nytt bruksnr 47. Det er angivelig denne tomt jeg er eier av, hvor stor og hvor den ligger vet jeg ikke. Tore Olav Skylddelingsforretninga er vel det dokumentet som kan gje svar på kor stor eigedommen er og kvar den ligg. Skal du bestille kopi av skøyta er Kartverket rette instans. Dei kan også rettleie deg vidare. Evt. kan kanskje også kommunen gje noko rettleiing. Dei kan også måle opp eigedommen for deg. Endret Mars 27, 2020 av Torbjørn Igelkjøn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå