Gå til innhold
Arkivverket

Epidemier Eidsvoll på 1600- og 1700-tallet

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til store epidemier på Østlandet på 1600- og 1700-tallet? 

Jeg kjenner til hungersnøden 1740-43, men utover det er jeg litt blank.

Jeg har kommet over flere som døde 1737,

og lurer på om noen kjenner til om det var noen spesiell sykdom eller epidemi dette året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Turid.

Det gikk en blodgang-epidemi gjennom Norge rundt 1742 og så igjen i 1776, en form for dysenteri. Var mye folk som døde på Inderøy/Ytterøy i N-Trøndelag.

mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ja, det så jeg på kildenett.no, men det er ikke alltid at de samme sykdommene slo ut samme steder.

Men trolig er det vel dette det dreier seg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en pestepidemi i 1654 som antakelig rammet hele Østlandet og enda videre. En av mine aner, Simen Læren fra Gran på Hadeland døde av denne pesten. Hans begravelse er omtalt i en sak på tinget på Hadeland i mai 1655. Saken lyder i sin helhet som følger.

20.5.1655 ble Lars Lynne og sønnen Arne Larsen stevnet for tinget i Gran fordi de hadde vært fulle og skreket og sloss under begravelsen til Simen Læren som døde i den siste pesten.[1]

Kong: Ma: fouget Niels Bendtzen effter lensmandtz Steffning tiltaller forne: Lauritz Lunder, och hans Søn Arne Lauritzen formedelst de dennem med druchenschaff och Slagsmaall, meget Vschikelig schall haffue forholdet, der de i denne Sidst forleden graserende Pest tid schulle følge affgangne Simen Lærens ligh til graffue, til grans kierche gaard huor de da wnder weigs, saa och paa kirchegaarden, Ej alleene schall haffue hujet och schreget Mens end og Slaget hin anden blaa och blodig, saa at presten Ej sit Embede, med Predichen offuer dend døde schall haffue kundet fredelig forrette, formeentte de derfore burde lide som wedbør. Indsteffnte Lauritz Lundr Møtte iche, ej heller hans Søn Arne Lauritzen, Meget mindre nogen paa deris weigne at giøre deris forfald, Bleffue tilkiendt huer aff dennem at bøde kong: Ma: i Steffne fald j m S:

[1] Statsarkivet Hamar. Hadeland, Land og Valdres sorenskriverembete, tingbok nr. 3, folio 140b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 1654 var året med den siste pestbølgen i Norge med seks utbrudd sønnenfjells.

Ref. boka "Svartedauen og senere pestepidemier i Norge" av Ole Jørgen Benedictow,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig vil du ha interesse av boken S. W. Brochmann (1936) Bidrag til epidemienes historie i Norge i eldre tider. basert på artikler han skrev i Tidsskrift for den Norske Lægeforening. 

1737 var året da det bredte seg pest fra Polen. Den slo først og fremst an i Norge i 1738, visstnok, men man begynte å bygge pesthus allerede i 1737, så de hadde sikkert noen tilfeller da også. https://www.arkivverket.no/om-oss/vare-publikasjoner/arkivmagasinet/_/attachment/download/345f3703-d488-4463-ab20-18ef15cab5f9:835e815e0ad78deb7973831ed870aa3665afc683/Arkivmagasinet 2:10 - Kampen mot smitten.pdf

Jeg har ikke klart å finne noen beskrivelse av denne pesten. Noen kilder fra utlandet snakker om byllepest, men en kilde fra USA nevner en usedvanlig tøff influensa. På grunn av handel, krig og dårlig hygiende spredte sykdom seg nokså raskt den gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Inger.

Ja, jeg så det om pestutbruddet i Polen, men fant egentlig ikke noe sikkert om den kom hit, selv om de forberedte seg for det.

Den boka skulle jeg likt å hatt, ja 🙂 Det er veldig interessant! Men den finnes ikke til salgs på antikvariater. Da får vi lese den på Nasjonalbibliotekets sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en bekreftelse på influensaepidemi i Europa 1737 i 

A History of Epidemics in Britain, Volum 1

Av Charles Creighton

Den nevner bare England og Irland, men siden jeg allerede har sett at de hadde den i USA tipper jeg at den kom til Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvsagt helt rett. At mange døde i 1737 kan komme av mange ting.

Det var vel derfor jeg spurte om noen visste om noe spesielt i Eidsvollstraktene nettopp dette året.

Blodgang, pest og kopper er alle aktuelle. Eller en tøff influensa ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dødsfall av smittsomme sykdommer som kopper står dødsårsaken ofte i kirkebøkene. Jeg vet ikke når kirkebøkene begynner på Eidsvold. Men du kan se mye ut fra alderen på dem som dør, hvis du sier det gjelder mange. Kopper rammet den gangen nesten bare barn og unge, nettopp fordi det gikk så mange epideminer rundt i landet. Influenza er vanligvis ikke særlig dødelig for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ble prestegården i Eidsvoll rammet av en brann i 1877, og absolutt alle kirkebøkene gikk tapt. 

De startet ikke å føre klokkerbøker her før 1861 ...

Det finnes noen få andre oppføringer, men ingen med dødsårsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider