Gå til innhold
Arkivverket

Steffen Gudmundsen fra Osterøy-hvor var han i 1910?

Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/68661/64049/94

Steffen Johan Gudmundsen var min morfar.

Han startet opp bedriften Gudmundsen vognmaker i Bergen, senere Gudmundsen og Hartveit. Steffen døde 1 1923, bare 38 år gammel. Bedriften ble så overtatt av Alfred Hartveit med

produksjon av karoserier til busser og biler.

Steffen ble født på Osterøy (Hosanger) 19.februar 1885. Død 13.11.1923

I 1891 bor han hjemme.

1 1900 bor han hjemme (Hatlands-Træet i Haus)

I FT 1910 har jeg ikke klart å finne han. Trolig er han østpå, i lære eller i arbeid. Oslo kan være aktuelt.

I 1916 (se link) gifter han seg med Marie Johannesen fra Lisleby, Glemminge, Fredriksted. Marie er født 25.12.1889. Far: Aksel Johannesen. Marie gikk i sylære i hovedstaden noen år før.

Kanske de traff hverandre der?

Ekteparet reiste snart til Bergen og stiftet familie. 

Mitt spørsmål om hjelp: Hvor er Steffen (og Marie) i 1910?

Mvh Arne Hansen

Endret av Arne Hansen
Ny informasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arne Hansen skrev:

I 1916 (se link) gifter han seg med Marie Johannesen fra Lisleby, Glemminge, Fredriksted. far: Aksel Johannesen. Marie gikk i sylære i hovedstaden noen år før.

Nr. 21

Østfold fylke, Glemmen i Glemmen, Ministerialbok nr. 16 (1903-1937), Viede 1916, Side 96
Permanent bilde-ID: kb10111405230099
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10111405230099
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb10111405230099.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Hovedregisterkortet hans (forløperen til folkeregisteret) er trolig oppbevart ved Statsarkivet i Bergen. Kopi av denne kan du bestille fra Arkivverket.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steffen Gudmundsen er yngste sønn hos Hatland nr. 47 i Gjerstadbindet av Hausboka. Foreldrene er fra Langeland i Hosanger og Hatland i Gjerstad (Haus). Mormoren er fra Fjellskål i Hosanger, de tre andre besteforeldrene fra de før nevnte gårdene. Han er for øvrig på diverse vis i slekt med meg et stykke tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roar!

Gudmund Johannesen Fotland Langeland (1771-1843) er vel da slekt?

Rundt 1800 overtok han v/bygslebrev (som eier?) av Langeland. (tinglyst skjøte senere?) Ole Pedersen?

Han ble gift med Marta x2. 

Finne det tekst og bilder fra Langeland?

Det var vel 2 gårder på Langeland? G.br nr.?

En av mine er født på Svennem. Hvor er det?

Steffen Johan flyttet senere før 1900 som barn til Hatland-træet. Informasjon on den gården?

Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 5#:

Foreslår at du finner de aktuelle gårdene på kartet, så ser du hvordan de ligger i forhold til hverandre. Noen er naboer, andre er et stykke unna. Spør hvis du er i tvil – enkelte gårdsnavn finnes flere steder.

Linjene bakover her kan du følge i Hosangerbøkene, som ligger digitalt på Bokhylla.no.

En slektstavle sprer seg jo ganske mye i eldre tid, men jeg kan nevne noen interessante «punkter» her, som er mine egne funn eller antagelser og ikke nevnt i bøkene:

Gudmund J. Fotland har fornavnet sitt fra morfaren Gudmund Sjursen Gatland (mitt opphav). Sistnevntes kone (dvs. mormoren) er Marta Gebusdatter Fitje. Hennes farsnavn er ikke norsk, men antagelig en eldre hollandsk form av det franske fornavnet Gilles. Dette har jeg sjekket blant hollandske fornavn på 15/1600-tallet. Der brukes det i mindre grad som en form av fransk Gilles på den tid, men muligens ikke senere. Jeg antar at Gebus Fitje er dattersønn av Gebus Foksdal, som må antas å være barnebarn av Gebus Bernes, som gjerne er en innvandret hollender på 1500-tallet. (Det finnes en ikke helt utenkelig far til han i Bergen på 1500-tallet, dvs. en av tre brødre Coepitzen fra hansabyen Kampen ved datidens Zuidersee - to av dem opptrer som kontaktmenn mellom Nederland og Bergen. Dette er en ren gjetning av meg på grunnlag av navnelikhet. Det forutsetter da at det antatte patronymet «Coepitz» kan være samme navnet som Gebus. Den aktuelle mannen i Bergen heter Simon Coepitzen, og Gebus Bernes sin sønn heter også Simon. Sistnevntes patronym begynner med G ifølge et segl ved en kongehylling rundt 1600.) Gebus eller Gibbus i Osterfjorden skrives lokalt her delvis som Gilus, så det er ikke så mye tvil om hvilket navn det er.

Gudmund Fotlands svigermor er Marta Eriksdatter Haugstveit, som er datterdatter av Anders Olsen Haugstveit og Anna Arnesdatter Røsland på Svenheim (disse er mitt  2X opphav.) Anders sine foreldre er Ole Larssen Austre Kleppe (i Fotlandsvåg), som er oldebarn av Simon Gebussen Bernes – se ovenfor. Anna er datter av Arne Ellingsen Bysheim og Anna Monsdatter Hole på Røsland (mine 3X opphav). Sistnevnte Anna er datter av Mons Nilssen Hole og Jorunn Johannesdatter Heimvik (Hole nr. 12). Jeg antar at sistnevnte par har et eller annet opphav på Lindåshalvøya i nåværende Alver kommune.

På flere vis kommer også Tideke (Diderik) Kleivelands slekt inn her. Han er også en innflytter – laksefisker med egen skute. Ikke utenkelig at han også kan være hollender, siden han er svigerfar til Simon Gebussen Bernes litt lenger ut i fjorden.

Ole Larssen Haugstveit er gift med Guri Andersdatter Langeland, som er datter av Anders Hermodsen Heldal og Kari Tørresdatter Hole (antar jeg). Karis far er nok lensmann Tørres Sverkesen / Svenkesen Hole i Hosanger. Både fornavn og patronym viser at Tørres antagelig også stammer nært fra Lindåshalvøya.

Det er mer av interesse på andre grener bakover her, men jeg tror jeg stopper her nå for at det ikke skal bli altfor utflytende. (En god del av dette er egne resonnementer, så det tillates ikke brukt andre steder uten at kilde oppgis.)

Får håpe du ikke går helt i surr her, men bruk av Hosangerbøkene og et passende kart på nettet bør kunne gi litt oversikt.

Endret av Odd Roar Aalborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tore: Ja.

Til odd: Jeg har bra oversikt tilbake til Gudmund JF. Godt å få med en oversiktiktlig bit lenger bakover. Ja, tenker det holder. Er ikke så interessert i Harald Hårfagre ...... 

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han kan du gjerne droppe. Det er svært lite av slektslinjer som kan dokumenteres helt tilbake til ham. I Osterfjorden stopper det stort sett på 15/1600-tallet, men det er likevel en god del spennende her også.

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  har funnet ut i folketelling for Bergen 1917:

1. februar 1915 bodde Steffen Johan Gudmundsen i Fosveien 1, Kristiania.

Marie Johannesen bodde i incognitogaten 2, Kristiania.

De ble gift i Glemmen, Fredrikstad i 1916.

Ligger disse gatene på Grunerløkka?

Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Johan Gudmundsen som reiste i 1905 skulle til cousin Mrs. Karie Larson i Eau Claire, Wisconsin

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

ref. merknad Reiser til sin tante? farmers enke og Wisconsin #11.

I originalen er det overstrykninger. På linjen over står det Aunt Karie Larson, så det er nok riktig med tante.

gudmundsen.jpg

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har du sett! USA! Dette er ukjent i min familie! Noe for historiebøkene!

Da er det naturlig å tro at Steffen var i USA i 1910.

Jeg vet at Steffen Johan Gudmundsen hadde en søster Berta som bosatte seg i USA, gift med Karl Kaldeklauv fra Osterøy født 1883. De slo seg ned i Milwaukee i Wisconsin.

Steffen hadde en tante Kari født 1848.

Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven!

Er det mulig å finne ut om det var flere personer som reiste sammen med Johan Gudmundsen til USA?

Vil han finnes i listen over de som returnerer til Bergen, trolig før 1912.

Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.