Gå til innhold
Arkivverket

Tom Lund - eremitt i Canada (død 1973)

Hans Martin Sveindal
 Del

Recommended Posts

Jeg søker info om Tom Lund (født Torkel Sveindal, f. 20.10.1897 på Sveindal i Grindheim, Vest-Agder). Som 8-åring emigrerte han til Amerika med familien sin, og kom til Renown, Saskatchewan, Canada. Som ung mann dro han visstnok til Peace River-distriktet i Alberta, der han skal ha levd et svært enkelt liv som eneboer i en hytte, og livnærte seg av gårdsdrift og jakt. Han hadde en talefeil som gjorde at han hadde vanskeligheter med å snakke. På grunn av at han levde så isolert er det svært lite informasjon som finnes om ham. Det finnes heller ingen bilder av ham, til tross for at han hadde 14 søsken som levde opp...
Han døde 12. mai 1973 i Camrose, Alberta. 
Er det mulig å finne ut noe mer om hans liv, eller et det for nytt...? Legger ved det lille jeg vet om ham.

3.4.6.NO.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett denne opplysningen. 

Tom Luna

in the 1921 Census of Canada

Name:Tom Luna
[Tom Lund] 

Marital status:Single

Birth Year:abt 1899

Birth Place:Norway

Relation to Head of House:Servant

Father Birth Place:Norway

Mother Birth Place:Norway

Year of Immigration:1907

Racial or Tribal Origin:Norwegian

Province or Territory:Saskatchewan

District:Humboldt

District Number:216

Sub-District Number:13

City, Town or Village:Municipality Morris

Section Number:16

Township Number:31

Range Number:25

Meridian Number:W2

Municipality:Morris

Occupation:Labourer

Income:500

Neighbors:View others on page

Household Members:

NameAge

Boruf Haaland46

Emma Haaland39

Gloria Haaland11

Silva Haaland9

Henery Haaland8

Urslia Haaland7

Fillis Haaland3

John Stope27

Tom Luna22

Boruf er sannsynlig.

Boruf Börufsen Haaland

in the 1891 Norway Census

Name:Boruf Börufsen Haaland

Marital status:Ugift (Single)

Relation to Head:Logerende hørende til Familien, ant Broder (Lodger)

Birth Date:1875

Birth Place:Grindum

Residence Place:Bj. Gr., Bjelland og Grindum, Vest-Agder, Norge (Norway)

Counting District Number:3b

Houselist Number:28

Person Number:2

Household Members:

NameRelation to Head

Knud Börufsen HaalandFamiliens overhode (Head)

Boruf Börufsen HaalandLogerende hørende til Familien, ant Broder (Lodger)

Böruf Knudsen HaalandLogerende hørende til Familien (Lodger)

Guri Börufsdt. HaalandHustru (Wife)

Elisabeth Börufsdt. HaalandDatter (Daughter)

Sören Börufsen HaalandSøn (Son)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for denne opplysningen! Dette var nytt for meg, og det gir mening! Boruf "Bert" Haaland var nemlig hans tremenning, og bodde ikke så langt unna Toms egne foreldre. Så det er naturlig at han fikk jobb hos noen han kjente i sine tidlige ungdomsår. Så da kan jeg slå fast at han holdt seg i distriktet i alle fall fram til 1921. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok Tom Lund i Census 1911. Tom Lond her født i oktober 1897. Han ankom Canada i 1906, altså rundt 8 - 9 år gammel

ensus Year: 1911
Item Number: 7997093
Surname: Lond
Given Name(s): Tom
Province: Saskatchewan
District Name: Humboldt
Sub-District Description: Township 29 in ranges 26, 27, 28, 29 west of the 2nd Meridian and township 30 in range 26 west of the 2nd Meridian

View digitized page of for Image No.: e002096197
JPG (Image No.: e002096197)
PDF (Image No.: e002096197)

https://www.bac-lac.gc.ca/eng/census/1911/Pages/results.aspx?k=cnsGivenName%3a"Tom"+AND+cnsAge%3a"14"+AND+cnsProvinceCode%3a"SK"

Capture.thumb.JPG.4c1db486672c70158d406e1fa2e5bbdc.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Tusen takk! Men tror du begge disse treffene er på samme sted? Det første treffet fra 1928 står det ikke noe stedsnavn på, er det mulig å finne ut hvor Township 90 er? Kan det være samme sted som i treff nr to (Peace River)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det ut til at man kan få hjelp:

https://www.abgenealogy.ca/ab-homestead-index-page

Legg inn Tom Lund nederst, da dukker samme homestead opp som ble funnet i Ancestry. Dersom man sender Requesten ser det ut til at man blir kontaktet av Alberta Genealogical Society, AGS. Her får du trolig en avklaring om denne Homesteaden er den samme som i Voters Lists.

Er du heldig kan AGS også komme med tips om lokalaviser hvor Tom Lund kan ha blitt omtalt (f.eks. obituary?). Er du riktig heldig vil de gjøre litt research for deg også. Men vær obs på at enkelte slektsforskningsforeninger i USA/Canada ønsker (eller forventer) en liten donasjon for evt. arbeid som legges ned. Foreningen kan kontaktes på "Contact" på fremsiden.

Capture.JPG.ceb80d17654ac1ae6e37a898b603d9a9.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, begge er på samme sted. Unnskyld, men jeg må gjøre resten på engelsk.

The Legal Land Description for Tom Lund’s Homestead is SE26-90-23 W5 which is Quarter SE26, Township 90, Range 23, West of the 5th Meridian.  When he was granted the Patent for this land 13 March 1936 his postal address was North Star, Alberta, which you can find on Google Maps.

Jeg har litt mer informasjon om den Homestead-posten og vil legge ut om et par timer.

You can read more about Homestead records on the website for the Provincial Archives of Alberta at https://provincialarchives.alberta.ca/how-to/explore-paa-research-resources/homestead-records

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Takk også for tipset om Alberta Genealogical Society. Jeg har nå sendt en request dit, så får jeg se hva jeg får til svar. Ser det koster 10 dollar per fil.
MEN: *Adele: Ifølge dine opplysninger tar han patent på sitt homestead 13. mars 1936. Hvor kan han ha vært siden 27. nov. 1928 ref *Frank Martons register? Er det to ulike steder likevel? Eller tok det så lang tid å få registrert sitt land...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge datoene er for samme Homestead. 27. nov. 1928 er da han kom med "Application for Entry" og 13. mars 1936 var da han skaffet "Patent" for Homestead. Du kan lese mer om Homestead-poster på nettstedet til Provincial Archives of Alberta på https://provincialarchives.alberta.ca/how-to/explore-paa-research-resources/homestead-records

Jeg har mer informasjon om Tom LUND's Homestead, men det er det for mye å legge ut i Digitalarkivet. Vennligst sjekk dine private meldinger for informasjon om hvordan du kan sende meg e-post.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider