Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dødsårsak. Tydet en del selv, men mangler noe..

Marte Ovenberg
 Del

Recommended Posts

Hei!
Jeg øver meg på å tyde gammel håndskrift, da dette har vært min store akilleshæl i slektsforskningen. Har lastet ned "Gotisk Håndskrift"-appen, og bruker det gotiske alfabetet som sammenligningsgrunnlag, men sliter fortsatt veldig med å tyde det aller meste. I det siste har jeg lett i kirkebøkene etter dødsfall til en del personer i slekta. Har klart å tyde de fleste, men det er 4 stk jeg står litt fast på. Kanskje noen kan hjelpe? Om noen har gode tips for tyding tas det gjerne i mot! Vil veldig gjerne lære mer, slik at jeg slipper å spørre om tydehjelp hver gang jeg står fast..

Cathrine Marie Grønvold, nr.2 fra toppen.
Her har jeg foreløpig bare klart å tyde navnet samt "Født i Fr.Hald" På dødsårsak synes jeg det ser ut som det står "Dele/Jele Sim?"

Johanne Ovenberg, f. Hansen, nr 2 fra toppen
Har foreløpig klart å tyde dette på dødsårsak: "Feber kramper(?) Tarmblødning"

Larine Ovenberg, nr 3 fra toppen på kvinnesiden.
Forløpig tydet til følgende: "Hjertelammelse. Deb. sen - plutselig??"

Larine Nicoline Ovenberg (ug) helt nederst
Ser at det står «Alderdomsvekkelse» og mulig noe om «Gaustad Asyl» på anmerkninger? 

Takknemlig for all tydehjelp, evt tips mtp hva/hvilke bokstaver jeg tyder feil...
På forhånd takk!

Marte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanne Ovenberg: febris typhoe (=tyfus) Tarmblødning
Larine Ovenberg: Hjertelammelse. Deb. sen. plutselig
Larine Nikoline Ovenberg: Bronchitis og alderdomssvekkelse
I margen: [Død på] Gaustad asyl, V. Aker. Pastor Haakon Arnesen forr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.