Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning: Gunnild Olsdatter Rugeldal

John Olav Oldertrøen
 Del

Recommended Posts

Gunnild ble født 25. mars 1816 og må ikke forveksles med lillesøsteren med samme navn som døde 3 år gammel i 1815. Foreldrene var Ole Berntsen Rugeldal (1767-1823) og Maritte Amunsdatter (Skancke) (1779-1839). Ole B. er en av mine direkte aner. Jeg skulle svært gjerne visst hva som ble skjebnen for Gunnild og hvor og med hvem hun endte opp. Jeg klarer ikke å finne noe mer om akkurat henne og det gjør meg selvsagt svært nysgjerrig. Er det noen som har noe informasjon om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet befinner vi oss? Ut fra navnet Skancke vil jeg anta at det er i Rørostraktene. Jeg mener også at jeg husker navnet Rugelsjøen hos Johan Falkberget. 😋

Er dette familie av Gunnhild?? Ser at det er en kårkone Maret Amundsdatter, f. 1779, i husholdet: 

Folketellingen 1865 for Røros:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038322004344

https://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1640&kenr=009&bnr=0017&lnr=000

• Tellingsår: 1865
  • Kommune: Røros
  • Kommunenummer: 1640
  • Navn på bosted: Rugeldal

Antall personer registrert på bostedet: 10. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Bernt Olsen Husfader g Gaardbruger og Selveier 1800 Røros Prgj.  
tidslinje.gif Peternilla Jørgensdatter hans Kone g   1818 Røros Prgj.  
tidslinje.gif Ole Berntsen deres Søn ug hjælper Faderen med Gaardb. 1840 Røros Prgj.  
  Petter Berntsen deres Søn ug hjælper Faderen med Gaardb. 1848 Røros Prgj.  
tidslinje.gif Amund Berntsen deres Søn ug hjælper Faderen 1850 Røros Prgj.  
tidslinje.gif Bernt Berntsen deres Søn ug   1856 Røros Prgj.  
tidslinje.gif Christen Berntsen deres Søn ug   1860 Røros Prgj.  
  Maret Berntdatter deres Datter ug   1852 Røros Prgj.  
  Peternella Berntdatter deres Datter ug   1858 Røros Prgj.  
  Maret Amundsdatter   e Kaarkone 1779 Røros Prgj.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, John Olav Oldertrøen skrev:

Gunnild ble født 25. mars 1816 og må ikke forveksles med lillesøsteren med samme navn som døde 3 år gammel i 1815. Foreldrene var Ole Berntsen Rugeldal (1767-1823) og Maritte Amunsdatter (Skancke) (1779-1839). Ole B. er en av mine direkte aner. Jeg skulle svært gjerne visst hva som ble skjebnen for Gunnild og hvor og med hvem hun endte opp. Jeg klarer ikke å finne noe mer om akkurat henne og det gjør meg selvsagt svært nysgjerrig. Er det noen som har noe informasjon om henne?

Jeg vet i utgangspuktet ingenting henne. Jeg har så langt ikke funnet henne konfirmert på Røros, gikk gjennom konfirmasjonslistene til og med 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Jostein Stokke said:

Her fra kirkeboka - nr 16:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 681/L0929: Ministerialbok nr. 681A07, 1817-1828, s. 98
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070907670027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Hvor i landet befinner vi oss? Ut fra navnet Skancke vil jeg anta at det er i Rørostraktene. Jeg mener også at jeg husker navnet Rugelsjøen hos Johan Falkberget. 😋

Er dette familie av Gunnhild?? Ser at det er en kårkone Maret Amundsdatter, f. 1779, i husholdet: 

Folketellingen 1865 for Røros:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038322004344

https://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1640&kenr=009&bnr=0017&lnr=000

• Tellingsår: 1865
  • Kommune: Røros
  • Kommunenummer: 1640
  • Navn på bosted: Rugeldal

Antall personer registrert på bostedet: 10. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Bernt Olsen Husfader g Gaardbruger og Selveier 1800 Røros Prgj.  
tidslinje.gif Peternilla Jørgensdatter hans Kone g   1818 Røros Prgj.  
tidslinje.gif Ole Berntsen deres Søn ug hjælper Faderen med Gaardb. 1840 Røros Prgj.  
  Petter Berntsen deres Søn ug hjælper Faderen med Gaardb. 1848 Røros Prgj.  
tidslinje.gif Amund Berntsen deres Søn ug hjælper Faderen 1850 Røros Prgj.  
tidslinje.gif Bernt Berntsen deres Søn ug   1856 Røros Prgj.  
tidslinje.gif Christen Berntsen deres Søn ug   1860 Røros Prgj.  
  Maret Berntdatter deres Datter ug   1852 Røros Prgj.  
  Peternella Berntdatter deres Datter ug   1858 Røros Prgj.  
  Maret Amundsdatter   e Kaarkone 1779 Røros Prgj.  

Hei, nei, det er ikke denne familien, og ja, det var Røros, rettere sagt Glåmos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider