Gå til innhold
Arkivverket

Gunder Larsen Aadalen og Ingebprg Pedersd Fossen, Stjørdal

Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Jeg jobber for tiden mye med slekt fra Stjørdal. Gunder Larsen Aadalen, kalles også Gunnar og Lassesen, gifter seg i Hegra 15.juli 1731med Ingeborg Pedersdatter Fossen  https://www.digitalarkivet.no/kb20070924660665   Ifølge Stjørdalsboka, bosetter de seg ved Beitland i Stjørdal Jeg lurer på når disse menneskene døde. Noen familietrær sier at Gunder døde i 1740 og andre sier 1743. Jeg har ikke vært i stand til å finne dødsfall, men vet at jeg har lett for å se meg blind når jeg jobber lenge nok. Kanskje andre har jobbet med dem og kan hjelpe meg videre?

Mvh Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett fra 1734 - 1745 uten å finne noe. Men som du sier det kan være fort gjort å overse dem.

Jeg har også sett igjennom begge Hegrabøkene, og de er ikke mye å skryte av.

Ingen kilder. Navn på forfatter og årstallet de ble laget står heller ikke.

Øystre Beitland: Her står altså Gunnar Lassesen gm. Ingeborg Pedersdt.

Barn med rettelser: Olaug dpt. 15/5 1731? - Peder dpt. 13/6 1735 rettes til 12/6 - Lars Hofstad (Hegra) dpt. 20/10 1732  rettes til 1737- Randi f. 1739 gm. Haakon Flåen

Randi 1739 har jeg ikke funnet.

Enten så hører hun ikke til her eller  så kan hun ha blitt født et annet sted. Kanskje en mulighet siden vi ikke finner foreldrene døde her.

Piken Randi Gundersdatter ble gift 20/10 1760 med Hågen Tostensen Flåen. Det står ikke noe mere om henne.

Randie Flaaen ble begravet 3/9 1775 36 år gammel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Jeg har lett fra 1734 - 1745 uten å finne noe. Men som du sier det kan være fort gjort å overse dem.

Jeg har også sett igjennom begge Hegrabøkene, og de er ikke mye å skryte av.

Ingen kilder. Navn på forfatter og årstallet de ble laget står heller ikke.

Øystre Beitland: Her står altså Gunnar Lassesen gm. Ingeborg Pedersdt.

Barn med rettelser: Olaug dpt. 15/5 1731? - Peder dpt. 13/6 1735 rettes til 12/6 - Lars Hofstad (Hegra) dpt. 20/10 1732  rettes til 1737- Randi f. 1739 gm. Haakon Flåen

Randi 1739 har jeg ikke funnet.

Enten så hører hun ikke til her eller  så kan hun ha blitt født et annet sted. Kanskje en mulighet siden vi ikke finner foreldrene døde her.

Piken Randi Gundersdatter ble gift 20/10 1760 med Hågen Tostensen Flåen. Det står ikke noe mere om henne.

Randie Flaaen ble begravet 3/9 1775 36 år gammel.

Det er mulig at det er Randi som er døpt her i februar 1740, men med feil fornavn på far. Finner ingen Iver på Beitland  https://www.digitalarkivet.no/kb20070925610040

Gunder Beitlands qv blir i hvert fall introdusert 27.mars 1740 https://www.digitalarkivet.no/kb20070925610041

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig sannsynlig ut. Ingen Iver nns qv. ble introdusert fra dåpen 28/2, intro. 27/3 og i tiden helt fram til 11. july.

Forsikkerhets skyld bør du kanskje sjekke fadderne til barna til Gunnar/Gunder Beitland. Har han de de samme fadderne stiller du sterkere i mistanken din.

Endret av Berit Knudsen
Rettskrivning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Randi Gunnarsdatter Beitland var min 5-tippoldemor.

Jeg har basert mine opplysninger på en tidligere slektsbok, samt bygdebøkene for Hegra. Disse bøkene er en del av Stjørdalsbøkene som har flere bind. Hegra kommer i bind V (5). Forfattere, utgivelsesår og kilder er opplyst i bind I(1) for Stjørdal.

Jeg har dessverre heller ingen opplysninger om når hennes foreldre, som jeg antar var Gunnar Lassesen og Ingeborg Pedersdatter, døde. Har notert at Randi ble født på Beitland som er gården som hennes far, Gunnar Lassesen fra Ådal ble bruker av. Jeg har antatt at Gunnar døde før 1749, for det var året som neste bruker av gården betalte tiende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider