Gå til innhold
Arkivverket

Britiske marinefartøyer i Måløy umiddelbart etter krigen.

Kenneth H. Nesbø
 Del

Recommended Posts

Hei,
På oppdrag leter jeg etter en bestefar som var Britisk soldat. Han var i Måløy sannsynligvis marinen og sannsynligvis som del av troppene som kom etter krigen for å bistå Norge med å deportere tyskerne og gjennomføre minerydding. Har noen kjennskap til hvilken britiske marinefartøyer som var i Måløy i perioden umiddelbart etter krigen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne notisen stod på trykk i avisen "Gjengangeren" den 17. mai 1945. Dessverre ingen navn på båtene.

1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke åpnet denne artikkelen i "Bergens Tidende" for 31. mai 1945. Men den omtaler åbenbart det samme flåtebesøket du spør efter:

native.jpg
Side 1 
engelske soldater og flyvere som fait under strandhogget i Måløy 27. desember 1941. Der fait 12 —14 soldater og flyvere. 17. mai hadde Måløy besøk av engelske og norske flåtestyrker, og de engelske gravene
more_vert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Jeg får ikke åpnet denne artikkelen i "Bergens Tidende" for 31. mai 1945. Men den omtaler åbenbart det samme flåtebesøket du spør efter:

native.jpg
Side 1 
engelske soldater og flyvere som fait under strandhogget i Måløy 27. desember 1941. Der fait 12 —14 soldater og flyvere. 17. mai hadde Måløy besøk av engelske og norske flåtestyrker, og de engelske gravene
more_vert

måløy.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidet 18. mai 1945. Ingen båtnavn nevnt. Dette må være samme sak som er omtalt i #2.

Capture.JPG.07c0ce65a7e38da44ac71f546e677633.JPG

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.