Gå til innhold
Arkivverket

TYDEHJELP AD MANNTALLET 1664 / 66 FOR GARDEN MUSTAD I VARDAL

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei igjen ...........jeg skulle gjerne vite alt  hva som står under garden Mustad . Navn på alle mann ....Jeg ser at Ole Mustad sjøl står oppført som husmann og 87 år . Kolonneoverskrift Nr. 4 stusser jeg også litt på 

https://www.digitalarkivet.no/ft10051005112035

På forhånd tusen hjertelig takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. kolonne er "Thienisted[renge]"

"Mustad schylder 6 Huder 4 schind 3 graaschind"

"Jacob Ollsen - 48 aar bruger 3 Huder [1/2] Schind  i [1 1/2] graasch

Thorre Thorres. - 57 aar bruger 2 huder   i [1 1/2] graadsch

Michel Thorres. - 50 aar bruger j Hud 3 1/2 Sch:"

"husmann" kan vere ein kårkall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk Ivar 😊....er Jacob sine sønner da - som jeg leser det ; Christopher 26 år , Olle 22 år , Michel 20 år , Amund 7 år , Hans 5 år ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn A Løkken skrev:

...er Jacob sine sønner da - som jeg leser det ; Christopher 26 år , Olle 22 år , Michel 20 år , Amund 7 år , Hans 5 år ?

ja, nesten,  "Christoffer" (som presten skriv) er 16; "Olle" 11, "Michel" 10, Amund 7 og Hans er 1 1/2

(romartal ij = 2; strek gjennom den siste bokstaven er ein halv mindre; altså 1,5)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for utmerket og interesant læring ....visste ikke om dette med , jeg siterer deg Ivar ; Hans er 1 1/2 (romartal ij = 2; strek gjennom den siste bokstaven er ein halv mindre; altså 1,5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.