Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Larsen og Margrethe Maria Stockfleth – Hvem var de? Østlandet midten av 1700-tallet

Wenche Hervig
 Del

Recommended Posts

Takk, Ole Bjørn

Det fjerner vel jomfrue Mow helt fra mine vurderinger, enten er hun død eller gift med Michael Holst! Jeg gikk dengang ikke lenger med henne enn til farens skifte, tok det for gitt at hun var død før ham. 

Jeg har også tatt det for gitt at Ole Grubbe gift med en Stockfleth-pike er den Ole Hermansøn Grubbe som er nevnt i morens skifte i 1767, lillebror til Karen Grubbe gift med Lars Christensen i Brevig.
Dette begynner å bli en stund siden så jeg husker ikke helt, men Eidangerslekt har denne familien godt dekket med kilder og jeg har ikke betvilt det som står der. Hvor Ole Grubbe i Kviteseid hører hjemme i Grubbe-familien vet jeg ikke, men det ser ut til å være mange av dem. 

Mange takk for innspill.

Wenche Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Litt supplerende info for å fjerne tvil jeg skapte om skiftet til sognepresten i Bø, Gerhard Mow.

Kapellanen i Bamble, Mikael Mikaelsen Schieldrup Holst, var gift med både Margrete Marie og søsteren Kristine Angel.

Ikke samtidig, da.

Margrete Marie og Kapellanen giftet seg som nevnt i Bø 1782.

De flyttet til Bamble prestegard der de fikk en dødfødt sønn i april 1784.

Margrete Marie Stochfleth Mow gravlegges en uke etter sønnen i begynnelsen av mai 1784, 35 år gammel

https://www.digitalarkivet.no/kb20061201010491

Kapellanen giftet seg igjen 9.6. 1785 med enkemadam Kristine Angel, født Mow.

Hun hadde tidligere vært gift med Johan Otto Haar

https://www.digitalarkivet.no/kb20061201010469

De fikk sønnen Mikael i september samme år

Til info så hadde Sognepresten i Bø, Gerhard Mow, i alt 16 barn i 2 kull.

I tillegg til de 2 søstrene som her er nevnt, var det bare  halvsøsteren Maren Phil Mow fra 2. kull som vokste opp og giftet seg.

Hun giftet seg med fogden i øvre Telemark og senere Eidsvoll-mannen Peder Jørgen Cloumann.

De fikk ikke barn sammen.

Mvh

Ole Bjørn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da er hun ute av Larsen-historien!

Men jeg skulle gjerne vist hvor Anne Cathrine, hos søster Grubbe i 1801, ble av. Et skifte etter henne hadde klarlagt mye!

Wenche Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider