Jump to content
Arkivverket
Wenche Flatvoll Lømo

Ingebor Olsdatter (1753?- 1798 i Nordreisa)

Recommended Posts

Wenche Flatvoll Lømo

Nå trenger jeg litt hjelp her.

Jeg leter etter opphavet til Ingebor Olsdatter (f.1753? i Hedmark fylke – d. 25. mai 1798 i Nordreisa, Troms), gift med ”Kjeller-Per” Pedersen i Nordreisa 1780.

Det er mange teorier, Nordreisa Bygdebok sier hun var søster av Semming og Gunder Olsen, som dro fra ”Røros” til Nordreisa, men det ser ut til å være vanskelig å bevise, særlig siden fødestedet er ukjent, dette med Røros ser ut til å bli brukt om de som kom fra Østerdalen også.

For en tid siden fant jeg en Ole Haagensen og Ingebor Semmingsdatter på gården Atneosen i Stor-Elvdal, som har barna
Ingebor i 1753
https://www.digitalarkivet.no/kb20070603340056
 og Semming i 1760. https://www.digitalarkivet.no/kb20070603340084
Det jeg gjerne skulle hatt hjelp til, er å finne skiftet etter Ole Haagensen, som allerede var død da hans hustru døde i 1801. https://www.digitalarkivet.no/kb20070603340445

Antagelig er det et skudd i blinde, da det ser ut til at Ingebor kom nordover lenge før Semming, hun giftet seg i 1780 med Kjeller-Per Pedersen, mens Semming ser ut til å ha giftet seg i Åmot i 1785, og dukker opp i Nordreisa en eller annen gang før folketellingen i 1801, så det er slettes ikke sikkert at noen av dem var søsken engang. 

Men hadde jeg funnet skiftet etter Ole Haagensen eller Ingebor Semmingsdatter hadde jeg fått denne teorien bekreftet eller vraket en gang for alle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ivar Kristensen

Se også

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wenche Flatvoll Lømo
Posted (edited)

Takker! Denne Jon Olsen tror jeg ikke jeg har vært borte i. Lurer på hvor han kom fra og bodde... Kjeller-Per "Togs som rydningsman bo i gården Kjelleren" i Reisadalen, står det i bygdeboka, men det kan jo ha vært etter at de giftet seg. Ved de første barnas dåp er de kun innført som boende i Rejsen. Den første barnedåpen der de blir ført inn som bosatt i Kjelleren er barn nr.6 i 1791, selv om de i 1786 ved sønn nr.4 er bosatt i "Reiseskov"

I FT 1801 er det flere Jon Olsen, så ikke lett å vite hvem av dem det kan være. Det jeg ikke helt forstår, er om denne Jon Olsen også var husmann, siden plassen ble bevilget av Madam Røst, og ikke av ham selv? I tilfelle ville enkemannen Jon Olsen på Tømmernes nedre være den mest aktuelle. 

Edited by Wenche Flatvoll Lømo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ivar Kristensen
Posted (edited)

Ikke så enkelt dette. Jeg så litt i skiftet etter Ole Pedersen Røraasing https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000001062669 Han etterlot seg bare en sønn, Ole, og enken Anna Haagensdatter. Jeg så også etter hint i skiftet etter Ingeborg, men fant ikke noe. Jeg fant heller ikke noe skifte etter Ole Haagensen eller Ingebor Semmingsdatter på Atneosen i Stor-Elvdal. Dog så jeg bare raskt gjennom skiftekortene.

Edited by Ivar Kristensen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wenche Flatvoll Lømo

Tusen takk for at du prøvde, ihvertfall! Jeg bladde også litt i disse skiftekortene, det er synd at det ikke er noe register hverken der eller i protokollene. Orker bare ikke å bla helt gjennom hele skifteprotokollen, med skrift som er nesten uleselig. Spesielt siden det ikke engang er sikkert at det er riktig familie.... Men hvem er denne Ole Pedersen Røraasing?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wenche Flatvoll Lømo

Takk! Da får jeg begynne å lete etter Ole Johnsens opphav! 🙂 Har jo sett at flere har ham som far, men klarte ikke å finne noen kilde til dette. Så var det å finne ut om han kom sørfra, og også var far til Semming Olsen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ivar Kristensen
Posted (edited)

En skal nok ikke ta for gitt at det som står i disse bøkene er riktig. Jeg finner en Ole Jonsen død 1813, 81 år gammel. https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002129497  Skifte til venstre her: https://www.digitalarkivet.no/sk20081208680918 En Ingebor Olsdatter er nevnt, men det er enken, og "hendes med den Afdøde i Egteskabet aflede Søn ved navn Johan Peter Olsen". Jeg tror da at det er denne Ole Jonsen i FT1801 som det var skifte etter https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058502001286 Klarer noen å finne skiftet etter den riktige Ole Jonsen?

Edited by Ivar Kristensen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wenche Flatvoll Lømo

Denne Ole Jonsen som døde i 1813 må jo være den som Peder og Ingebor fikk husmannsplass hos. Tror du Ingebors far var en annen Ole Jonsen? Det ser jo ihvertfall ikke ut til at Ingebor Olsdatter var hennes mor, og de er begge i 1. ekteskap ved FT 1801. Da har de barna Johanna og Johan boende hos seg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wenche Flatvoll Lømo

Nå vet jeg ikke helt hvordan lovene var, Ingebor var jo død før Ole Jonsen, kan hun dermed være utelatt i skiftet? Johanna var også død, gift, men uten barn, så da blir det vel litt annerledes. Jeg vet at i de fleste tilfellene jeg har sett, har arven gått til den avdødes barn, men jeg vet ikke om det alltid var slik.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ivar Kristensen
Posted (edited)
På ‎10‎.‎04‎.‎2020 den 23.32, Wenche Flatvoll Lømo skrev:

Jeg vet at i de fleste tilfellene jeg har sett, har arven gått til den avdødes barn, men jeg vet ikke om det alltid var slik.
 

 

Ja, avdøde barn ble nevnt i slike skifter, og hennes barn ville ha arvet en "søsterlod". Jeg har sett noen tilfeller der ikke alle barn er nevnt, men grunnen har da antakeligvis vært at de ikke har visst hvor vedkommende var, og om han/hun var levende eller død.

Edited by Ivar Kristensen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Elfrida
På 9.4.2020 den 23.29, Wenche Flatvoll Lømo skrev:

Tusen takk for at du prøvde, ihvertfall! Jeg bladde også litt i disse skiftekortene, det er synd at det ikke er noe register hverken der eller i protokollene. Orker bare ikke å bla helt gjennom hele skifteprotokollen, med skrift som er nesten uleselig. Spesielt siden det ikke engang er sikkert at det er riktig familie.... Men hvem er denne Ole Pedersen Røraasing?

Hei. Ser at du leter etter forfedrene til Ingeborg Olsdatter, samt brødrene  Semming og Gunder Olsen, Nordreisa. Foreldre er Ingeborg, f Olsdatter 1741,  og Ole, f 1731, Jonsen. Besteforeldre Guru Olsen Flak, f Jonsdatter Nidengen 1702, (Nidengen i Klæbu) og Ole Olsen Flak, ca 1680-1763, Byneset Trondheim. Kilder: geni og bygdebøker for Byneset og Klæbu. Mvh Rikke, Oslo, med mye slekt i Reisa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Astrid Ryen
På 9.4.2020 den 17.42, Wenche Flatvoll Lømo skrev:

Takker! Denne Jon Olsen tror jeg ikke jeg har vært borte i. Lurer på hvor han kom fra og bodde... Kjeller-Per "Togs som rydningsman bo i gården Kjelleren" i Reisadalen, står det i bygdeboka, men det kan jo ha vært etter at de giftet seg. Ved de første barnas dåp er de kun innført som boende i Rejsen. Den første barnedåpen der de blir ført inn som bosatt i Kjelleren er barn nr.6 i 1791, selv om de i 1786 ved sønn nr.4 er bosatt i "Reiseskov"

I FT 1801 er det flere Jon Olsen, så ikke lett å vite hvem av dem det kan være. Det jeg ikke helt forstår, er om denne Jon Olsen også var husmann, siden plassen ble bevilget av Madam Røst, og ikke av ham selv? I tilfelle ville enkemannen Jon Olsen på Tømmernes nedre være den mest aktuelle. 

Kan Jon Olsen Røraasing være denne som er omtalt i et eldre tema på Dis-forum: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=123023&highlight=dybdal

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wenche Flatvoll Lømo
På 26.5.2020 den 4.01, Elfrida skrev:

Hei. Ser at du leter etter forfedrene til Ingeborg Olsdatter, samt brødrene  Semming og Gunder Olsen, Nordreisa. Foreldre er Ingeborg, f Olsdatter 1741,  og Ole, f 1731, Jonsen. Besteforeldre Guru Olsen Flak, f Jonsdatter Nidengen 1702, (Nidengen i Klæbu) og Ole Olsen Flak, ca 1680-1763, Byneset Trondheim. Kilder: geni og bygdebøker for Byneset og Klæbu. Mvh Rikke, Oslo, med mye slekt i Reisa. 

Problemet med teorien om at Ole Jonsen og Ingebor Olsdatter er hennes foreldre, er at hun (eller altså hennes barn, siden hun allerede var død) ikke er nevnt i skiftet etter Ole. Kun en sønn, Johan. Og jeg har heller ikke klart å finne henne døpt i kirkebøkene.
 

 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wenche Flatvoll Lømo
På 26.5.2020 den 8.10, Astrid Ryen skrev:

Kan Jon Olsen Røraasing være denne som er omtalt i et eldre tema på Dis-forum: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=123023&highlight=dybdal

Etter det jeg har lest i den tråden, virker det som om det er den samme Jon Olsen jeg fant mest sannsynlig som kandidat da jeg gikk gjennom FT 1801, husmand på Tømmernes.
Det som er litt forvirrende, er at i kirkeboka stod det "d. 19 Julii trolovet Peder Pedersen av Reisen med Ingebor Olsdtr. ibm. hvilke Madme. Røst av 11te hujus har bevilget Huusmands Plads hos Jon Olsen Røraasing, at de ej ere hinanden beslægtede derf. Spons. Jon Olsen Røraasing og Michel Henrichs. ibm."
Altså, at de fikk husmannsplass hos JON Olsen antagelig på Tømmernes, mens det i utdraget fra boken under, står at de fikk husmannsplass hos OLE Jonsen i Oksfjord. Ikke lett å holde styr på alle disse! Men jeg har vel tro på at kirkeboka som ble skrevet samtidig med hendelsene er mer korrekt. Om dette fra boka er feil, er vel spørsmålet om den har rett i at Ingebors far het Ole Johnsen.

 

På 10.4.2020 den 10.04, Ivar Kristensen skrev:

Utklipp fra Fugelsøy, Maurits (1974) Skjervøy. Et prestegjeld og et herred i Nord-Troms. Bind II. Se https://www.nb.no/items/dd74ed833830310aa47b8f6fc8a772c1?page=293 

 

 image.png.1679435062ae890d152207ee1533753b.png

image.png.458366a1ff4101a45fdd2c734cffd7cd.png

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wenche Flatvoll Lømo
På 26.5.2020 den 4.01, Elfrida skrev:

Foreldre er Ingeborg, f Olsdatter 1741,  og Ole, f 1731, Jonsen. Besteforeldre Guru Olsen Flak, f Jonsdatter Nidengen 1702, (Nidengen i Klæbu) og Ole Olsen Flak, ca 1680-1763, Byneset Trondheim. Kilder: geni og bygdebøker for Byneset og Klæbu.

Har du kilder fra kirkebøker på noe av dette? Eller i hvilke bygdebøker det står om dem? Jeg har sett på de bygdebøkene jeg finner tilgjengelige på nett, men finner ikke noe som tyder på at dette var familien til Ingebor. Og navnene Semming og Gunder dukker ikke opp i det hele tatt. (men jeg tviler uansett på at disse tre var søsken.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.