Gå til innhold
Arkivverket

"Det ble en gjente, så Tom må vente"

Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Fødselsnotis i Aftenposten 11. august 1944

image.png.5b0bc966021f6b539e1ef8490a4bf01b.png

Fikk de en gutt senere, mon tro? :-) Kanskje ikke måten å annonsere en fødsel på ... Kan dog tenke meg at foreldrene var overbevist om at de skulle få en gutt og hadde fortalt alle at han skulle hete Tom. Uansett, ofte underholdende å lese fødselsnotiser. :-)

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er at de hadde en gutt fra før som het Tom og som ønsket seg en lillebror?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos lillebrødre: for mange år siden var det en medstudent av meg som skulle bli pappa for andre gang. Han hadde en sønn fra før, og han hadde sagt til sønnen sin, at han ikke fikk lov til å banne eller si "stygge ting". Gutten ønsket seg derfor en lillebror, og denne lillebroren skulle hete Søren. For da, sa gutten, hvis lillebror har gjort noe galt, så kan jeg si: "Fy søren!". 

Endret av Grethe Flood
  • Liker 2
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Ronny R. Haugen skrev:

En annen mulighet er at de hadde en gutt fra før som het Tom og som ønsket seg en lillebror?

Ja, den tolkningen har absolutt noe for seg!

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg som er pensjonist nå fikk tvillinger. Dette var før ultralyd var vanlig. Overraskelsen (og gleden!) var stor da en gutt og en jente kom til verden på fødestuen. Senere, da foreldrene til kollegaen ringte før å høre om det ble gutt eller jente, svarte han som sant var: "Det ble litt av hvert".

Han jobbet i oljebransjen på denne tiden. I anledning tvillingfødselen klarte han å ordne seg frem til to dager ubetalt fødselspermisjon for å ta seg av kone og barn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nokre utklipp som avisa Firda har funne hos konkurrentane. Notisen til høgre tykte eg passa fint inn i denne tråden:

665940588_Utennavn.thumb.jpg.65f0e3a59ff4ad13f177abb7c8b1ece7.jpg

Kjelde: Firda 24/5 2003

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider