Gå til innhold
Arkivverket

LØST: Hvilken Torkild Hansen er den riktige? (Elverum, Hedmark)


Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet tre Torkild Hansen fra FT1801 i Elverum. En av disse var bruker på Søndre Sæteråsen i Sørskogbygda i Elverum. 

 

1. Torkild Hansen (Reten)

Døpt i Elverum den 13.2.1791

Dåpen nr. 7 her

FT1801

Denne Torkild er nevnt i Elverum bygdebok (Finne-Grønn) s. 554 som bruker i Sæteråsen i Søndre Skovbygd.

 

2. Torkild Hansen (Tuven)

Døpt i Elverum den 6.10.1793

Dåpen nr. 40 her

FT1801

Denne Torkil er forøvrig nevnt i Elverum Bygdebok bind 5 s. 386, og at han dør i 1818.

Død nr. 24 her

 

3. Torkild Hansen (Teppen)

Døpt i Elverum den 11.2.1798

Dåpen nr. 6 her

FT1801

Denne Torkil er forøvrig nevnt i Elverum Bygdebok bind 5 s. 428.

Han er også nevnt i Elverum bygdebok (Finne-Grønn) s. 174 at han dør som kårmann på Sæteråsen den 4.1.1868. 

 

"Min" Torkild (som kan være enten Torkil nr 1 eller nr 3 over) har jeg funnet i ulike kilder:

  • FT1865 som føderådsmann på Søndre Sæteråsen (alder oppgitt 77 år, beregnet fødselsår 1789)
  • Torkil dør den 4.1.1868 (70 år gammel) som føderådsmann på Sæteråsen. Nr. 9 her. (Aldersoppgave tilsier fødsel 1798)
  • Torkild Hansen gifter seg med Helene Hansdatter Sæteråsen den 31.1.1829. Nummer 3 her. Tilnavnet til Torkild ser ut til å være Reden (kan dette være Reten?) Forlovere var Tollev Hansen Reden og Størk Glad. Aldersoppgaven til Torkild er her 36 år, som skulle tilsi født ca. 1793. 

 

Min hypotese er at den "riktige" Torkild som gifter seg med Helene Hansdatter i 1829 er Torkild Hansen fra Reten i Hernes, og at det er feil i Finne-Grønns bygdebok der han nevner at Torkild Hansen fra Teppen er den som dør på Sæteråsen i 1868.

 

Er det noen som har synspunkter på dette, eventuelt kan hjelpe meg videre?

Endret av Jan Søstuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Helene Hansdtr. vert Tollef Hansen Reten nemnt som farbroder til dei 2 borna (Hans og Berthe): https://www.digitalarkivet.no/sk20090108680565

Eg kan ikkje sjå at det kan vere nokon annan enn Torkild Hansen frå Reten som vart gift med Helene Hansdtr. på Sæteråsen.

Endret av Inge Nygård
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Inge. Jeg har ikke begitt meg inn på skifteprotokollene så mye ennå. Det er litt ulendt terreng for meg, så tusen takk for det du fant. Da kan man med stor sikkerhet si at Torkild fra Retten er den rette, og at det er feil i Finne-Grønn s. 174. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.