Gå til innhold
Arkivverket

Rokkert Danielsen, en Falch i Vefsn?

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Dette er enn så lenge pur spekulasjon, men en av de ledende bøndene i Vefsn rundt århundreskiftet 1600/1700-tallet var Rokkert Danielsen. Han var sønn av Daniel Larsen på Hals og født ca 1634:

https://media.digitalarkivet.no/view/35579/48 (Under Halsse øverst på høyre side).

Siden han er en av Daniels eldste sønner, er det grunn til å mistenke at hans mor var en Rokkertsdatter - eller Rotgertsdatter. Det er en annen slekt på Helgeland som stammer fra en Rotgertsen - Falch'ene. Rotgert Pettersen holdt til i Trondheim omtrent på rett tid til å kunne hatt en datter gift med Daniel. Jeg ser i Erik Lies artikkel i NST38, at han skal ha tre barn (i følge Finne-Grønn). Vet vi noe om disse tre barna? Evt. andre Rotgerter med mulige døtre i Vefsn?

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant de tre barna nevnt i en artikkel i NPHT, mener jeg. Man bør for øvrig være oppmerksom på at dette navnet også har forekommet f.eks. på Fosen, særlig på Ørlandet. Kjenner du forresten til Lauritz Rochertzen paa Walle i Meløy (Valla)? Han bevitnet en avskrift av et tingsvitne på Meløya 26. juli 1680 se ("Slægten Benkestok" av Wilhelmine Brandt (opprinnelig utgitt i Christiania 1904, side 17-18.)

Endret av Erik Lie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne Lauritz eller Lars, var også med og bevitnet fullmakten fra allmuen i Rødøy prestegjeld til hyllingen av prins Christian 14. april 1610 "Segltegninger fra hyllingene i Norge 1591 og 1610" (Norsk slektshistorisk forening 2010, se s. 448 (fullmakten) og 399-400 der Lauritz' segl dessverre ikke er kommet med, nok fordi det ikke var trykt på originalen av fullmakten.Det ser altså ut til at denne mannen har blitt bemerkelsesverdig gammel.

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Lie skrev:

Jeg fant de tre barna nevnt i en artikkel i NPHT, mener jeg. Man bør for øvrig være oppmerksom på at dette navnet også har forekommet f.eks. på Fosen, særlig på Ørlandet. Kjenner du forresten til Lauritz Rochertzen paa Walle i Meløy (Valla)? Han bevitnet en avskrift av et tingsvitne på Meløya 26. juli 1680 se ("Slægten Benkestok" av Wilhelmine Brandt (opprinnelig utgitt i Christiania 1904, side 17-18.)

Lenke til boken: https://www.nb.no/search?q=slægten benkestok&mediatype=bøker&name=brandt&fromDate=19040101&toDate=19041231

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, denne Lars Rochertsen var ukjent for meg, og dette er som sagt et skudd i blinde. Jeg har bare vært så treg at en mulig forbindelse til Falchene i slo meg før i går - etter å ha lest dette eiendommelige navnet i flere år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referansen din i NST38, Erik, er til Norsk Personalhistorisk Tidskrift, bd III, s. 428-435. Om noen har tilgang til denne, hadde det vært morsomt å høre hva Finne-Grønn skriver om Rocherts barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helt ærlig at det vil være lite fruktbart å fokusere på Rotgert Petterssøn i Trondheim i denne forbindelse. Det som kan ha noe for seg, er hvis noen tok på seg oppgaven å undersøke forekomstene av Rochert/Rotgert-navn på Ørlandet. Ut fra at denne slekta, Falch har hatt en sterk tilknytning ut dit opp gjennom åra:

1. stamfaren Adrian Rotgertssøn drev med falkefangst der ute

2. den første gangen Adrian er nevnt som borgermester i Trondeheim, er da han var med på å besegle et diplom på Austrått.

3. Hans sønn Rotgert/Rochert Adrianssøn var kannik i Trondheim og sogneprest til Ørlandet.

4. det er masse Rochert-navn i kildene der ute.

5. Minst ett stedsnavn på Ørlandet henviser til falkefangst, "Falkfangerhytta" eller noe sånt.

Endret av Erik Lie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Lie skrev:

Men han i 1680 kan jo ha vært barnebarn av han i 1610...

Det er godt mulig. Bygdeboka nevner en Lars Rikardsen på Valle som var lensmann fra 1610 og bruker til 1653:

https://www.nb.no/items/6f0e9c82db7350ad45aa4d5868bd8e9e?page=395&searchText="rikardsen"

Og en Rochert Larsen f. 1623, som bruker av et nabobruk:

https://www.nb.no/items/6f0e9c82db7350ad45aa4d5868bd8e9e?page=425&searchText=roch*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  Hvorfra  har han navnet Hals ?    Mener jeg finner Falch og Rikkertnavnet på Karlsvik gård på tustna nord- møre.    Ikke umulig at det kan være forbindelser der . Det skal finnes opplysninger på digitalarkivet .   Fant ut at dette er mine aner,   Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bakken skrev:

Hei  Hvorfra  har han navnet Hals ?    Mener jeg finner Falch og Rikkertnavnet på Karlsvik gård på tustna nord- møre.    Ikke umulig at det kan være forbindelser der . Det skal finnes opplysninger på digitalarkivet .   Fant ut at dette er mine aner,   Hilsen Anita

Hals er gården han bruker i Vefsn. 

Og jeg er enig, Erik. Rotgert Pettersen var et longshot. Det er nok mer sannsynlig at Daniels kone evt er en søster til en fra Meløy. Lars Rokkertsen ser ut til å være jekteskipper, slik også Daniel var. Uansett bør Daniels kone være født tidlig 1600-tall eller sent 1500-tall, så dersom dette Rokkert-navnet har sitt utspring i Adrian Rotkertsen, kan det jo ikke være mange ledd mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider