Gå til innhold
Arkivverket

1762: Willum Hansen og hustru Susanna Hansdtr i Vesterålen?

Siv Tone Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Willum Hansen (f ca 1708) og hustru Susanna Hansdtr (f ca 1710). De var begge fra Saltdal, og kom ca 1745 med 4-6 barn til området Valnes/Kobbosen i Bodin, der de fram til 1753 fikk 5 nye barn. Bygdebok for Bodin refererer til at de bodde på Kobbosen fra slutten av 1740-årene, og Susannas bror Ole ble i 1745 gift med Karen Iversdtr på Valnes. Jeg har funnet Susanna som fadder i juli 1760 med bopel Kobbosen. Deres sønn Ole WIllumsen er registrert som husmann på Valnes i 1762, og bygdeboka refererer til at han da hadde overtatt bruket etter foreldrene. Skifte etter Willum sin onkel Herdag Hellesen (Saxenviig) startet 10 aug 1762, og da blir det oppgitt at Willum oppholdt seg i Vesterålen. Jeg kjenner ikke til at de hadde slekt/familie der. Jeg har sjekket databasene med skifter for Salten, Lofoten og Vesterålen, og Helgeland, samt lett i bygdebøker for Vesterålen. Jeg har ikke funnet Willum og/eller Susanna nevnt i noen kilder etter 1760, utover skiftet i 1762. Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hva som skjedde med Willum og Susanna etter 1760? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siv Tone Johansen skrev:

Jeg leter etter Willum Hansen (f ca 1708) og hustru Susanna Hansdtr (f ca 1710). De var begge fra Saltdal, og kom ca 1745 med 4-6 barn til området Valnes/Kobbosen i Bodin, der de fram til 1753 fikk 5 nye barn.

Finner dette:

http://frankhj.net/slekt/family.php?famid=F496&ged=slekt01

http://frankhj.net/slekt/individual.php?pid=I1504&ged=slekt01

Her er dødsåret til Willum oppgitt til 1767, men det står ikke hvor han døde.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willum Hansen og Susanna Hansdatter var på Bjarkøy i 1763 før de til slutt slo seg ned på på Ørja i Torsken, Senja, 1769. Du finner ekteparet nevnt i Berg og Torsken bygdebok 1 - Gardshistoria, s. 390
Lenke til bygdeboka

Stemmer ikke helt med fødselsdato du har.  Ved folketellingen i 1769 er Willum Hansens alder oppgitt til 54 år, mens Susanna Hansdatter er 58 år. Oppgitt alder må nok taes med en klype salt.

• Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Grethe og May! Barna som blir nevnt i bygdeboka for Berg og Torsken stemmer overens med navn på W&S sine barn som jeg har bekreftet fødsel på, så selv om fødselsår er litt feil, er det definitivt riktig ektepar og familie! Jeg må nok forske mer på hvorfor de på sine eldre dager valgte å dra så langt nordover  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2020 den 17.46, Siv Tone Johansen skrev:

Skifte etter Willum sin onkel Herdag Hellesen (Saxenviig) startet 10 aug 1762

Hvilken skifteprotokoll er skiftet innført i?  Har du også sidenummeret?  Takk fra May  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ivar Kristensen skrev:

Begge disse refererer til riktig Willum Hansen. Referansen på geni om at han er død 1767 i Vesterålen, er altfor diffus. Så jeg jobber videre basert på Bygdeboka for Torsken som sier han endte sine dager på Ørja 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider