Gå til innhold
Arkivverket

Vanskelig skrift ved Gunder Pedersens dåp 1820 i Andebu

Jonny Mydland
 Del

Recommended Posts

Jeg har store problemer med å tyde noe som helst av innførselen ved Gunder Pedersens dåp i Andebu i 1820.  Kan noen hjelpe?  Det ser ut til at de reiste, og at presten beskriver noen av deres viderverdigheter? https://www.digitalarkivet.no/kb20070424650269 (fra klokkerboken som ser enklere ut...), https://www.digitalarkivet.no/kb20070425610005 (kirkeboken, nærmest uleselig...).  Jeg ser navnene på foreldrene men ikke så mye mer...

Endret av Jonny Mydland
mer utfyllende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser det:

Ungkarl Peder

Gundersen fra

Staværen og

Pigen Syneve

Pedersdatter fra

Tønsberg, nu

deres Ophold paa

Rivelsrød paa

deres Rejse her

igjennem Sog-

net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!  Men hva med resten av innførselen?  Det står noe om hvor de reiser, mener jeg?  Den er først og fremst den teksten jeg ikke klarer å tyde… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette som står i kolonnen om foreldrenes navn, stand osv.  (Så er det navn på fadderne i kolonnen til høyre.) 

Det står nøyaktig det samme i både ministerialboka og klokkerboka.

e8775887-4908-4978-993e-b6fd68944820.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Aud Sandbu skrev:

Slik jeg leser det:

Ungkarl Peder

Gundersen fra

Staværen og

Pigen Syneve

Pedersdatter fra

Tønsberg, [...]

Jeg leser hennes navn som Syrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!  Og hjertelig takk igjen!  Jeg var nok noe overoptimistisk når jeg så på faddersiden og trodde det sto noe om deres bevegelser der.  Men jeg innser nå at det nok "bare" er faddere som er ramset opp der.  Ellers er jeg enig med Kristian Hunskaar at det kan se ut som morens navn er Syrene.  Jeg leste, som Aud Sandbu, først Syneve, men kom definitivt i stuss når jeg så Kristians forslag.  Jeg noterer begge 🙂.  Gunder er for øvrig en eldre bror av Peder Springer, en kjent innbruddstyv på slutten av 1800-tallet og senere pasient på Reitgjerdet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider