Gå til innhold
Arkivverket

Primstav

Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

I dag er det 14. april. Nå begynner sommerhalvåret i Norden. Dagen ble kalt sommermål. Ingen som hadde dyr skulle ete kjøtt denne dagen. De som skulle være gjetere måtte også holde seg unna kjøtt på denne første sommerdagen. I Jämtland mente man at bjørnen nå gikk ut av hiet. Var været dårlig, gikk den i hi igjen i 14 dager.

Jeg har en primstav. Den er over 50 år gammel, men er selvfølgelig laget etter en gammel modell. Den har ingen datoer, men bare "illustrasjoner". Jeg vil gjerne ha hjelp til å fastslå hvor de forskjellige figurene hører hjemme i kalenderen. Den skal ha ei sommer- og ei vinterside. På primstaven skal sommerdagen alltid være markert med et tre (med løv). Jeg tror derfor at dette bildet jeg legger inn er sommersiden som starter med et tre (figur nr 1).

Figur nr 2 tror jeg er for Magnusmesse, dvs 16. april. Navnet har denne dagen etter Magnus Orknøyjarl Erlendsson. Han ble drept og gjort til helgen i 1135. Magnuskatedralen i Kirkwall ble bygd til minne om han.

Figur nr 3 tror jeg er for Markusdagen, dvs 25. april. Den ble også kalt "den store gangdagen". Prest og menighet skulle gå over markene mens presten holdt messe og bortmanet alle onde ånder mens han velsignet den kommende grøden.

Figur nr 4 tror jeg er for Gauksmesse, dvs 1. mai. Det er vel en gauk i et tre vi ser på primstaven. Kald mai skulle gi mye høy. 

Figur nr 5 er vel Korsmesse (om våren), dvs 3. mai. Denne dagen skulle vinterulla plukkes av sauene. Kors på primstaven.

Figur nr 6 er vel Hallvardsmesse, dvs 15. mai. Vi ser at det er kvernsteinen som er motiv på primstaven.

Figur nr 7 tror jeg er for Bjørnevåk, dvs 22. mai. Hva figuren på primstaven forestiller, vet jeg ikke.

Jeg skal komme tilbake til resten av primstaven. Jeg synes det blir vanskeligere etter hvert.

385109739_Primstav1.jpeg.c77a8e43f2ff7439acdd8af10bba44a8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går jeg litt videre på primstaven min 

image.png.26c026d3d50b1ee9d0632b5969db0f32.png

Vi ser her til venstre deler av bjørnefoten, dvs 22. mai. Teller vi en del hakk mot høyre, dukker det opp noe som ligner en liten "i". Dersom dette som ser ut som et koronavirus egentlig er toppen av en bispestav over et kors, vil jeg tro at det markerer Botolfsmesse, dvs 17. juni. 

Det er mulig at den lille sola etter bispestaven markerer Sankthans eller Jonsok, dvs 24. juni.

Det er mulig at det som ser ut som et flagg, skal være en nøkkel, og da er det Petersmesse, Persok (Peter med nøkkelen), dvs 29. juni.

Er det noen som har forslag når det gjelder de andre figurene? Etter figuren helt til høyre kommer en ljå og etterpå ei rive (det blir i neste innlegg), og da er det mulig at denne figuren skal forestille en biskop, for da kan det være Syftesok, dvs 2. juli, for der er det nevnt en bispestav i lenken som Leif la inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke et hakk en dag da?

Da blir den lille sola som er bøyd til venstre, sommersolhverv = 21. juni.

Og Jonsok blir den store figuren 3 hakk til høyre = 24. juni

Eller er jeg helt på viddene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jostein Stokke skrev:

Er ikke et hakk en dag da?

Da blir den lille sola som er bøyd til venstre, sommersolhverv = 21. juni.

Og Jonsok blir den store figuren 3 hakk til høyre = 24. juni

...

Du har sikkert rett - takk!

Men den store "bygningen" som da blir på Jonsok, hva forestiller den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor leser du ikke i boken jeg har lagt inn lenk til.

Der står det beskrivelse og navn på alle tegn.

Dette er en kopi av noen tegn vedr. din stav (hvor det mangler noen tegn)

22. mai Bjørnevåk Bjørnefot
25. mai Urbanus Møkkagreip
3. juni Rasmusdagen, skoklefallsdagen Bor
8. juni Medarus og Gilardus Fiskekrok
9 .juni Kolumbamesse, Kolbjørn med laksen Fisk
17. juni Botolfsmesse, botsok Bispestav, kors
21. juni Sommersolverv Sol
22. juni De ti tusen ridderne, de ti tusen martyrer Timeglass
24. juni Sankthans, Jonsmesse, Jonsok Sol, timeglass
29. juni Petersmesse, Persok, Peter med gullnøkkelen Nøkkel, blomst
2. juli Syftesok Bispestav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo-da Leif Bjørn, jeg ser på det du la inn, men det er likevel ikke ren plankekjøring. 

Her kommer mer

image.png.c8ec89dc39cc3c2e708dcb5d8ae4f491.png

Etter bispefiguren (Syftesok) teller vi oss fram til 8. juli der vi finner en ljå. Denne dagen kalles bl.a. Seljemannamesse, og har med St. Sunniva å gjøre. Hvorfor vi finner en ljå her, vet jeg ikke.

Men det er naturlig å finne ei rive etter ljåen. Det dreier seg om 10. juli og er Knutsok eller Knut med ljåen (primstaven kan også ha en ljå her i stedet for riva).

Etter riva går vi fram til 14. juli som er Midtsommer og der kan det være et tre (slik vi ser her). Det ser også ut til å være et kors i toppen. Noen primstaver kan ha ei sol her.

Da er vi fremme ved 20. juli, som er Marit Vassause. På primstaven ser vi en "M" for Marit og et kors over. Dette var en av de verste regnværsdagene i slåttonna.

22. juli er Magdalimesse eller Mari stol. Primstaven kan ha krone med kors, beger. Jeg ser korset, og det er kanskje et beger vi ser på toppen?

25. juli er Jacobsmesse eller Jakob Våthatt. Her kan det være kors, sverd, hatt, men figuren på min primstav er nok pilegrimsmuslingen som er avbildet (vil jeg tro).

Dagen etter er Annadagen (mor til Maria) 26. juli. Hva tegnet på primstaven forestiller, vet jeg ikke.

Den store øksa er selvfølgelig Olsok 29. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.cdfd51c306a6dfc0b7c29e02902b0173.png

Øksa til venstre er 3. august. Den er alltid mindre enn olavsøksa på forrige bildet (Olsok). Men denne gjelder dagen som kalles Vesle Olsok eller translatio Olavi. Det er til minne om dagen da Olav ble tatt opp fra sandbanken i Nidelva og flyttet inn i kirka.

Merket den 7. august er ukjent for meg, og ser heller ikke ut til å være en merkedag.

Så kommer vi til denne risten den 10. august, som er Larsok. Da pave Sixtus skulle drepes, ville Lars eller Laurentius følge han i døden. De la han på ei stekerist, men han var så tøff at han etter en stund ropte at nå var han nok stekt på den ene siden og måtte snus. Fra gammelt av het dagen Lafranz-vaka. Helliglars var beskytter for fattige, kokker, bakere og bryggere.

15. august er Marimesse førre (for å skille fra den som kommer 8. sept). Her skal primstaven ha krone eller kvinnefigur. Det nest siste her på bildet er kanskje ei krone?

Det siste merket er ser ut til å kunne forestille en kniv, og er Barsok (etter Bartholomeus) 24. august. Dette var slaktedag for bukker. Baro bukkekniv er også brukt om denne dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste bit av sommersiden

image.png.3d9f5c7432ecefeb59ad084d34102fcf.png

Starter med 8. september Marimesse siare, som har "M" og sauesaks (det er vel saksa vi ser som en X - vil jeg tro). Vor Frue Dag.

Neste er 14. september som er Korsmesse høst. Korsets opphøyelse

Ei ny øks, som er Mattismesse 21. september.

Vi kommer til 29. september, som er Mikkelsmesse (erkeengelen Michael). Mikkel var sjeleveieren, og merket er ei skålvekt. Det var ikke lett å se på forhånd.

Siste merke er 7. oktober, dvs Britemesse - Birgitta av Vadstena. På primstaven bok eller hus. Hva merket på min står for, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider