Gå til innhold
Arkivverket

Ole Olsen, Hov, Gimsøy, Lofoten

Johannessen Knut
 Del

Recommended Posts

I matrikkelen for 1838, Hov, Gimsøya finner en Ole Olsens enke.

Under døde på Hov finner jeg Gaardmand Ole Olsen død, 23/4 1825.

I folketellinga 1801 for Hov finner jeg Tjenestedreng (ugift) Ole Olsen, 28 år - altså født i 1773.

Kan disse knyttes til Ole Olsens enke? Hvor kom Ole Olsen fra og har han etterkommere?

Takknemlig for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innrulleringsmanntallet 1806 for Hov var Ole Olsen 34 år og gift, men om han hadde barn er ikke opplistet. Han ble født på Brenen (Brenna i Gimsøy/Vågan). I Årbok for Vågan (Skolp) for 2000 har Håkon Brun tatt for seg et manntall for Gimsøy fra 1832 over "mandlige Individer fødde efter 1795". På Hov står det fire menn/gutter som gjerne er sønner av Ole: Martinus Olsen, født 21 nov 1806, Hans Olsen, født 26 nov 1808, Christen Olsen, født 1 mar 1813 og E. Olsen, født 9 apr 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordland fylke, Lofoten og Vesterålen, Skifteprotokoll nr. 3A 13-14 (1825-1847), Skifteprotokollside, Side 28b-29a
Permanent bilde-ID: sk20090303630032
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090303630032
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090303630032.jpg

Så vidt jeg kan se, er sønnen Martinus nevnt i skiftet.

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren Berith Maria står også i skiftet.

Börje Jonsson (i trekilen.com) har sortert på oppholdssted (excel-fil) en rekke personer som har hatt tilhold på Hov, blant andre bondekarl Einert Olsen, som døde 1847, 26 år gammel. Det er gjerne den samme som E. Olsen, født 9 apr 1820. I 1839 er det også en Martinus Mons Olsen, Sundlandsfjord som giftet seg med Elen Kathrina Hansdatter, Gjersvoll. Det kan være samme Martinus som kom fra Hov, selv om alderen avviker noe. Om Börje har tolket skriften helt riktig tar han forbehold om (Einert kan være Eilert eller Einer/Einar og Mons kan være Maas).

Lorentz Rønne Christoffersen, som døde 1812, er en av mine forfedre. Han bodde ellers på Gimsøysand. Han hadde blant annet en sønn, Knud Lorentzen som ei tid bodde på Hov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rolf Sverre Alsos skrev:

Datteren Berith Maria står også i skiftet.

Börje Jonsson (i trekilen.com) har sortert på oppholdssted (excel-fil) en rekke personer som har hatt tilhold på Hov, blant andre bondekarl Einert Olsen, som døde 1847, 26 år gammel. Det er gjerne den samme som E. Olsen, født 9 apr 1820. I 1839 er det også en Martinus Mons Olsen, Sundlandsfjord som giftet seg med Elen Kathrina Hansdatter, Gjersvoll. Det kan være samme Martinus som kom fra Hov, selv om alderen avviker noe. Om Börje har tolket skriften helt riktig tar han forbehold om (Einert kan være Eilert eller Einer/Einar og Mons kan være Maas).

Lorentz Rønne Christoffersen, som døde 1812, er en av mine forfedre. Han bodde ellers på Gimsøysand. Han hadde blant annet en sønn, Knud Lorentzen som ei tid bodde på Hov.

Blant mine forfedre har jeg ei Gunhild Lorentzdatter fra Lofoten, gift med Bernt Nilsen fra Brenna i Gimsøystraumen. De har bl.a. en sønn ved navn Lorentz Rønne. Er Gunhild datter til overnevnte Lorentz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer at hun var datter av Lorentz. Jeg er også etterkommer av Gunhild. Det var skifte etter Lorentz i 1813 på How, Gimsøe fierding. Skiftet etter Christiane Lorentzdatter på Evenstad i Moskenes fjerding 1840 gir også god oversikt over etterslekta til Lorentz.

http://trekilen.com/slekt/toril201807k/sida7/h____1nt.htm

Endret av Rolf Sverre Alsos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du i skiftet etter Lorentz i 1813 på How hvilken eiendom han bodde på.

Matr.nr 80, Løpenr 108a1 - som nu er Bnr.1 "Volden"?

(Der har min fam. bodd siden 1916) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.digitalarkivet.no/sk20090303620070

Skiftet ble påbegynt 16 okt 1812 og det framgår at Lorentz i de siste 3 1/2 år av hans liv ble forsynt med husly og pleie hos sin sønn Knud på Hov. Knud redegjør for buskap, gjenstander og penger som det er spørsmål om fra de andre arvingene. Noe sier han at faren har solgt og noe mener han seg berettiget til siden han har tatt seg av faren. Det står ingenting i skiftet om hvilket gårdsbruk Knud/Knut hadde på Hov.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider