Gå til innhold
Arkivverket

Barnehjem i Haugesund på 1920- og 30-tallet

Antoni Pisani
 Del

Recommended Posts

Hei,

Er det noen som kjenner til barnehjem i Haugesund/Skåre i perioden 1920 og 30-tallet? Eventuelt om noen kjenner til om det finnes arkivmateriale som kan hjelpe meg spore opp enkeltpersoner? Personen jeg leter etter sognet til Sørhaug.

Mvh
Antoni Pisani

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2020 den 11.04, Alf Kristian Andreassen skrev:

Den lokale sanitetsforeningen tilsluttet NKS (https://sanitetskvinnene.no/) drev i angjeldende tidsrom et barnehjem i Haugesund. Barnehjemmet hadde kommunalt tilsyn. Mulig arkivmateriale finnes der.

Takk for tips Alf Kristian!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt materiale vedrørende adopsjon og barnehjem er sperret i 100 år jfr. Lov om adopsjon. Så om en ikke er direkte familie så får en IKKE noensinne tilgang til slikt materiale.... Hvis IKA gir deg tilgang, så er det grunnet at de ikke kjenner adopsjonsloven [og det nekter jeg å tro]...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Arne B. Kristiansen skrev:

Alt materiale vedrørende adopsjon og barnehjem er sperret i 100 år jfr. Lov om adopsjon. Så om en ikke er direkte familie så får en IKKE noensinne tilgang til slikt materiale.... Hvis IKA gir deg tilgang, så er det grunnet at de ikke kjenner adopsjonsloven [og det nekter jeg å tro]...

Jeg tenker at IKA har mange dyktige folk som kan jobben sin. Takk for konstruktivt bidrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Antoni Pisani skrev:

Jeg tenker at IKA har mange dyktige folk som kan jobben sin. Takk for konstruktivt bidrag!

Nuvel…. Dyktige folk har nok....

Det har vært flere barnehjem i Haugesund og Skåre. Blå kors syd i byen er den mest kjente. Ellers har det vært et barnehjem på Hauge rett ved bygget vi kaller "De tusen hjem".... Du finner mer om barnehjem og hvor de lå på facebooksiden "Haugesund før i tiå"...

Et stort spørsmål er om arkiver er avlevert....

Sørhaug lå før 1910 i Skåre og ble innlemmet ved byutvidelsen inn i Haugesund.

Endret av Arne B. Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...