Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmåltegn over Egte

Jeanette Lønstrup
 Del

Recommended Posts

2 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Jeg ville trodd det var usikkert om det var "Egte" eller "Uegte"

"Forhåndsvisning av bilde" gir ingen mening.

Det var min tanke også , men tok da Kristian Jacobsen i dette tilfelle bare på seg farsrollen ? Han er gift med barnemoren Emilie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

‘Fohåndsvisning av bilde’ viser bare en hvit firkant. Legg heller inn lenke til kirkeboken - se bildet under.

2C85F61F-5DE8-4926-B31E-62BBDDAA11F8.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

‘Fohåndsvisning av bilde’ viser bare en hvit firkant. Legg heller inn lenke til kirkeboken - se bildet under.

2C85F61F-5DE8-4926-B31E-62BBDDAA11F8.jpeg

Gikk det nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at du har trykket på ‘kopier til utklippstavle’-ikonet, (se rød pil), må du trykke med markøren i tekstfeltet her og

deretter lime inn lenken med Ctrl + v.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten er født 12. desember og de giftet seg 21. september samme år, dvs at paret ikke hadde vært gift ved unnfangelsen.  Noen prester var rause og skrev ‘ekte’ likevel. Kanskje de har hatt visitas fra prost eller biskop, som oppdaget ‘feilen’?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Gutten er født 12. desember og de giftet seg 21. september samme år, dvs at paret ikke hadde vært gift ved unnfangelsen.  Noen prester var rause og skrev ‘ekte’ likevel. Kanskje de har hatt visitas fra prost eller biskop, som oppdaget ‘feilen’?

Ojda ... ja det var sikkert også en måte å pakke det pent inn på en gang i tida ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvilken kirkebok bildet er hentet? Jeg skjønner det er i Aust-Agder. Hvis du ønsker å ta vare på kilden for dette, lønner det seg å lagre Brukslenke for bildevisning og/eller den unike bilde-id’en. Jeg kan godt lete det fram om du vet hvilket område det er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det på FamilySearch. Det var Sandar i Vestfold:

Name: Peder Anton Jacobsen
Event Type: Christening
Event Date: 26 Dec 1880
Event Place: Sandar, Vestfold, Norway
Event Place (Original): Sandar, Vestfold, Norway
Birth Date: 12 Dec 1880
Father's Name: Kristian Jacobsen
Mother's Name: Emilie Pedersdr

GS Film Number: 1282552

Citing this Record
"Norway Baptisms, 1634-1927", database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4LM-JGS : 21 February 2020), Emilie Pedersdr in entry for Peder Anton Jacobsen, 1880. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenke som gjør at du kommer rett inn på riktig kirkebokside:

Vestfold fylke, Sandar i Sandar, Ministerialbok nr. 10 (1872-1882), Fødte og døpte 1880, Side 199
Permanent bilde-ID: kb20061106330145
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061106330145

(Nr. 171)

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Her er lenke som gjør at du kommer rett inn på riktig kirkebokside:

Vestfold fylke, Sandar i Sandar, Ministerialbok nr. 10 (1872-1882), Fødte og døpte 1880, Side 199
Permanent bilde-ID: kb20061106330145
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061106330145

(Nr. 171)

Takk og bukk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Var ikkje eit barn rekna som ektefødd så lenge foreldra var gifte på det tidspunktet barnet vart fødd? Har du komme over eksempel på det motsette?

Derimot har eg sett eksempel frå 1700-talet på ektepar som fekk straff fordi dei fekk born "for tidleg".

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har jo rett i det, Torbjørn. 🙂 Tenkte ikke på noe bestemt tidsrom da jeg svarte, så det endret seg nok gjennom århundrene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får opp spørsmålet fordi noen ut i slekta har tatt dna test og da kommer det ikke noe opp om Kristian Jacobsens gener ... Men om en kobling med en annen mann 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

De har jeg også funnet ... Men er i tvil om han er det ekte faren til Peder Anton ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo bli en spennede jakt..! 🙂

Jeg har ikke noe greie på DNA-testing, men det er andre på forumet som kan mye. Treff forutsetter vel at det er tilstrekkelig antall folk som både tar test+ legger inn pålitelige opplysninger om aner..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider