Gå til innhold
Arkivverket

Lars Olsen Krakeli og far Ole Jonsen

Merle Nostbakken
 Del

Recommended Posts

Tenger informasjon om Ole Jonsen, far til Lars Olsen Krakeli, født 1823).

Lars Olsen Krakeli er min tippoldefaren. Han hadde en datter, Maren Anna Larsdatter Sørvik med Andrianna Larsdatter Sørvik I 1849. Maren er min oldmor.  Jeg vil gjerne vite om Lars Olsens søskene og foreldre. Lars giftet seg senere med Mildrianna Monsdatter Sørvik.

Her er noen ting jeg har funnet med er ikke sikker på nøyaktigheten deres:

1.       Ministerial bok 570L0830 Ole Jonsen født 13 Juli 1791 av Jon Toressen Nass og Mari

2.       Folketelling fra 1801 på Naas, Ole Jonsen sønn av Jon Toressen og Mari Olsdtr

3.       Fra Ministerialbok nr. 568A09/3, Lars Olsen Krakeli født 11 mars til Ole Jonsen og Guri Iversdtr

Jeg har også funnet barn som kan være søsken til Lars Olsen, barn til Ole Jonsen og Guri Iversdatter I ministerbøkene nr. 570L0830 og 578L0800:

Maria (?)                              1816       Sept 24

Jon                                         1821       April 21

Martha Julianna               1825       Nov 25

Er disse søsknene til Lars Olsen Krakeli?

Ved folketellingen 1865 for Krakeli, er et en Ole Johnson (Jonsen?) og en Ane Olsdatter. Ane ble født ca. 1813 og er gammel nok til å være sin kone eller husholderske. Hvis Ole Jonsen ble født i 1791, kan dette være ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi noen lenker til spørsmålet ditt.

Her er ekteskapet med Ole og Guri i 1814.

Ole Jonsen

in the Norway, Select Marriages, 1660-1926

Name:Ole Jonsen 

Marriage Date:9 jan 1814

Marriage Place:Kornstad,More Og Romsdal,Norway

Spouse:Guri Iversdr 

FHL Film Number:124833

Trolovede Jan 1, 1814.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070912630407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olava Olsen

in the Norway, Select Baptisms, 1634-1927

Name:Olava Olsen
[Olava Jonsen] 

Baptism Date:16 nov 1817

Baptism Place:Kornstad,More Og Romsdal,Norway

Father:Ole Jonsen 

Mother:Guri Iversdr 

FHL Film Number:124833

Dåpsdato er 13. nov ikke 16 Nov.

https://www.digitalarkivet.no/kb20070912660634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martha Julianna har foreldre Ole Jensen og Gunhild Noesdatter. Kanskje ikke samme ekepar.

Martha Juliana Olsen

in the Norway, Select Baptisms, 1634-1927

Name:Martha Juliana Olsen
[Martha Juliana Jensen] 

Baptism Date:1 jan 1826

Baptism Place:Kornstad ,More Og Romsdal,Norway

Father:Ole Jensen

Mother:Gunild Noesd

FHL Film Number:124829

Nr. 3 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070912660691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Merle Nostbakken said:

Ved folketellingen 1865 for Krakeli, er et en Ole Johnson (Jonsen?) og en Ane Olsdatter. Ane ble født ca. 1813 og er gammel nok til å være sin kone eller husholderske. Hvis Ole Jonsen ble født i 1791, kan dette være ham?

1865 FT 

https://www.digitalarkivet.no/en/census/person/pf01038300001336

Kanskje er det Ole Jonson. Anna er datteren hans. Og Ole Jonson fikk en datter i 1814. Innlegg #3.

hans Datter
Marital status: ug
Occupation: bestyrer Faderens Husholdning (Occupation: manages the Father's Household)

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Jonny Lyngstad: "Eideboka", bd. III, Krakalia, bnr. 7 Råket, s. 404-405:

Ole Jonsen fikk bygselbrev i januar 1816, men må ha vært på Krakalia allerede i 1814, siden datteren Anne var født der.

Ole Jonsen var født 1791 på Nås og død 1870, gift 1814 med Guri Iversdatter fra Ugelstad (se "Eideboka" bd. I, s. 416), f. 1784, d. 1826.

Ved folketellingen 1865 bodde Ole Jonsen i eget hus på gården sammen med datteren Anne.

Ole og Guri hadde fem barn:

1. Anne f. 1814, bodde i 1865 hjemme og bestyrte husholdningen for ham.

2. Marie f. 1815, gift 1841 med Ole Olsen fra Halåsen. De drev Vollan under Halåsen.

3. Olava f. 1817, gift 1840 med Erik Iversen fra Langneset. De overtok gården.

4. Jon f. 1821, han må være død før 1825, da han ikke er nevnt i folketellingen 1825 eller i skiftet etter moren.

5. Lars f. 1823, gift 1851 med Mildrianna Monsdtr. fra Hol. De var gårdbrukere på Hol, Averøy. Med Andrianna Andersdtr. fra Sørvika, Averøy hadde Lars datteren Maren Anna f. 1849, gift 1890 med Hans Tørrisen fra Søvika, Gjemnes. De bodde i Øksenvågen, Averøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Mr. Bjørndal. Denne informasjonen har hjulpet meg med å sortere ut informasjonene jeg hadde samlet og for å fylle ut hullene med informsjon som jeg ikke hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Mr. Hagalee. Jeg setter stor pris på koblingene til ekteskapet og for Olava som jeg hadde savnet i forskningen min.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider