Gå til innhold
Arkivverket

Sjøinnrullering, 1809

Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Min tipptippoldefar, Hans Gjertsen, født på gården Kvaløy i Leka, angivelig høsten 1789 (døpt april 1790), var visstnok i den dansk-norske marine først på 1800-tallet, under napoleonskrigene. Familiehistorien nevner han var på et orlogsfartøy, og at han bl.a. var i Bordeaux. En annen familielegende, sier at han var i Livorno, Italia. Han skal visstnok også ha seilt med klippfisk seinere, både til Italia, Spania og Frankrike. Seinere fungerte han som los på heimplassen. Mye av dette er muntlige overleveringer, som jeg mangler kildebelegg for. Jeg fant ham i sjøinnrulleringa i 1809 (Kilde: https://media.digitalarkivet.no/view/59138/101 ) Her er det skrevet en del om ham, men jeg kan ikke tyde teksten, men jeg synes jeg skimter navnet Livorno der. Kan noen tyde resten? image.thumb.png.5bb718b3aa2809cd33fa282ad49c6dca.png

image.png.82f7576e361059069c7e718ce819b28c.png

MVH

Ørjan Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merknaden er ført i fleire etappar, og det er litt uklart kva som høyrer saman;

om lag sånn:

" Demit den 8/11 1812 [innskot: som 1/2  ??] og agte sig at  Att 1811. do 1812.

tage hyre fra Trondhjem. den 30/8 1813 u m(?) fra Trondhj: til Namdalen

som Jæg??, den 5/8 1815 u m fra T: til Livorno."

(skal "som Jæg??..." følgje etter "Fra Trondhjem" eller etter "til Namdalen"?)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremragende! "Demit" er kanskje dimittert? Altså dimittert den 8/11, 1812? (fra marinen?) Så har han kanskje attest for 1811 og 1812? Kan kanskje tolke det slik at han tjenestegjorde da? Så har han tatt hyre fra Trondheim til Namdalen i 1813 som Jæg...? Kan det ha noe med "Jægt" å gjøre? Han var visstnok jektskipper. Så har han altså reist fra Trondheim til Livorno (Italia) den 5/8, 1815? Hva kan u m være forkortelse for? 

Mange takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Demit" er nok dimittert - og det må vere frå marinen. 

Attestane er nok utferda i 1811 og 1812; ein attest kan vere om noko i fortida.

"Jæg??" kan kanskje vere "Jægtfører" .

"u m" kan kanskje vere "utmønstret"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider