Gå til innhold
Arkivverket

Familie Raanes på Værøy i Lofoten


Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Hei! 

Jeg leter meg snart ihjel etter Ole Jochumsen Raanes på Værøy. Han gifter seg i 1823 med Bolette Andrea Pilegaard fra Trondheim. Sammen får de så vidt jeg kan finne 3 barn, siste født i 1827. I november 1828 gifter Bolette seg på nytt med Johannes Larsen Vold. Da omtales Bolette som enke. 

 

Men jeg klarer altså ikke å finne Ole død noen plasser. Jeg mener jeg har lett godt og grundig, både på Værøy, Flakstad (for de var der også i en periode), Alstahaug (Stamnes - hvor han er født), jeg har sluppet opp for alternativer. 

 

En plass har jeg sett (i en annens slektsside) at det skal foreligge skifte i 1828. 

 

Lurer også litt på disse Raanes - hva var det med dem? Han bor på Prestegården når han gifter seg i 1823. Var de prester, eller annet? Ole og Bolette omtales som "borgerfolk" ved vielsen.

 

Noen som kan hjelpe?? 

 

På forhånd takk for all hjelp! 🙂

 

Med vennlig hilsen

Ingjerd van Bruggen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 


Takk for det, men disse to vielsene har jeg allerede,  det skrev jeg også i første innlegg. Det er ikke vielsene som er "problemet", men dødsfallet til Ole Raanes. 

 

Med vennlig hilsen

Ingjerd van Bruggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønte jeg. Men du bør alltid prøve å legge inn kildene til dine opplysninger.

Så jeg gjorde det for de som evt. kan hjelpe deg.

 

Det var prestemangel på Værøy og Røst i den perioden. Visstnok dårlig med lensmenn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hej, 

 

Jeg har heller ikke fundet hans begravelse.

Kan det tænkes, at han er død på havet og dermed ikke begravet ? 

Det var vel ret almindeligt, at man levede af både jordbrug og fiskeri på de kanter. 

 

Ved første barns dåb står han som inderst.

Ved andet barns dåb som gårdbruger i Bedselvåg.

Og sidste barn - efter hans død - som gårdmand og Bolette boede på Sørland.

 

Med venlig hilsen,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en Ole døpt 11/9 (17.trinit) 1785 Alstadhaug/Stamnes med foreldrene Jochum Raanes på Leeland og Maren Sahl.

Første datteren til Ole og Bolette ble jo døpt Maren Anne Sahl.

Venstre side https://www.digitalarkivet.no/kb20071015640076

 

Vitnet ved vielsen til Ole og Bolette, Ferdinand Raanes, kan væreen eldre bror til Ole.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skiftet viser, at datteren Maren Anna Sahl er død.

Her er til gengæld nævnt Ole Raanæs datter Ane Margrethe f. 11. april og døbt

1. Påskedag 1813 i Flakstad.

Moderen var pigen Øllegaard O. D. - som der står i Kirkebogen. 

 

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen!! 

 

Kanskje mangelen på prester gjorde at han rett og slett ble glemt å skrives inn i kirkeboka. Skiftet er iallfall bevis nok på at han er død. 

 

Fortsatt fin dag alle! 

 

Ingjerd 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.