Gå til innhold
Arkivverket

Merdø: Jacob Johan Jacobsen, født 1822

Vera Anita Braathen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jacob Johan Jacobsen skal i følge kildene være født på Merdø i 1822 - Kirkebok/konfirmasjon. Etter grundige søk mener jeg faren må være Jacob Jensen, 1799 og at farfar/farmor må være

Jens Taarup Tønnessen og Gjertrud Jacobsdatter, begge født i 1770. Jacob Jensens hustru skal være Anne Olsdatter, 1802-1844, men hun står ikke oppført som Jacob Johans mor i kirkeboken/konfirmasjon. Der står Maren Helene Hendrichsdatter oppført som Jacob Johans mor. Ettersom jeg ikke finner Jacob Johan i dåpsboken/protokollen ble det en opptur å finne ham i konfirmasjonsboken/protokollen, men samtidig en nedtur ettersom moren var "en annen"! Jeg har den fantastiske boken "Merdø den gamle uthavna" av Hilde Larsen Austarheim. Boken har svært mye nyttig informasjon, men jeg står fast når det gjelder Jacob Johan og "moren" Maren Helene. - Jacob Johan ble møller og bosatte seg i Barbu/Barbudalen. (Viet 20.11.1846 med Aase Marie Knudsdatter fra Grimstad. Kan noen gi meg en ledetråd og hjelpe meg videre?

Hilsen fra Vera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende! Hjertelig takk, dette må være bekreftelsen jeg søker.

Hva fikk deg til å tenke Kristiansand? Dette gleder meg stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Maren Helene så står det oppført to "fedre" til barnet: Jacob Jensen og Johan Jens Jacobsen. Barnets far Jacob Jensen var 17 år i 1822, kan det være derfor?

Johan Jens Jacobsen var onkelen til Jacob Jensen. Tror du han påtok seg farskapet? Om du har kunnskap om dette er jeg takknemlig om du deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei verab,

velkommen til forumet! Jeg ville bare minne deg om at forumreglene krever at du identifiserer deg med fullt navn. De fleste gjor det med brukernavnet, noen plasserer det i en signatur som følger alle meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, verab@online.no skrev:

Ved Maren Helene så står det oppført to "fedre" til barnet: Jacob Jensen og Johan Jens Jacobsen. Barnets far Jacob Jensen var 17 år i 1822, kan det være derfor?

Johan Jens Jacobsen var onkelen til Jacob Jensen. Tror du han påtok seg farskapet? Om du har kunnskap om dette er jeg takknemlig om du deler.

Nei, det står at foreldrene er «Ungkarl og Matros Jacob Jensen fra Arendal og Maren Helene Lods Johan Jens Jacobsens Enke.» 

Morens patronym er ikke tatt med i dåpsinnføringen, men jeg forstår at du har funnet konfirmasjonen, som viser at hun var en Henriksdatter. Det samme gjelder første fadder Karen, som er «Nils Johnsens Enke». Det var også Karen som meldte fra om at barnets fødsel og at han var født utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiledning sakset fra forumforsiden:

«Vi er opptatt av at alle skal opptre med fullt navn i debattene. Alias eller kun ett av navnene dine er ikke godt nok. For å endre navnet ditt/visningsnavnet/brukernavnet ditt kan du følge denne framgangsmåten «

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Nei, det står at foreldrene er «Ungkarl og Matros Jacob Jensen fra Arendal og Maren Helene Lods Johan Jens Jacobsens Enke.» 

Morens patronym er ikke tatt med i dåpsinnføringen, men jeg forstår at du har funnet konfirmasjonen, som viser at hun var en Henriksdatter. Det samme gjelder første fadder Karen, som er «Nils Johnsens Enke». Det var også Karen som meldte fra om at barnets fødsel og at han var født utenfor ekteskap.

Johan Jen

9 timer siden, Inger Hohler skrev:

Hei verab,

velkommen til forumet! Jeg ville bare minne deg om at forumreglene krever at du identifiserer deg med fullt navn. De fleste gjor det med brukernavnet, noen plasserer det i en signatur som følger alle meldinger.

s Jacobsen var onkelen til Jacob Jensen. Tror du han påtok seg farskapet? Om du har kunnskap om dette er jeg takknemlig om du deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider