Finn Roaas Skrevet April 21, 2020 Del Skrevet April 21, 2020 I Østfold fylke, Moss, Onsøy, Tune, Veme og Åbygge, Fogderegnskap nr. 128 (1699-1699), Dokumentside, Side 54 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10091208130055 står det følgende: Tolfshuus Eier Hans Svennebye - Hof Sogn. Hof sogn ligger i Hedemark fylke. Man tenker umiddelbart at Svennebye er en gård i Hof, men så enkelt er det ikke. Ingen gårder ved navnet Svennebye i bygdebøkene for Hof. Mitt spørsmål er om noen har vært borti disse navnene jeg har sitert her. Med vennlig hilsen Finn Roaas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny R. Haugen Skrevet April 21, 2020 Del Skrevet April 21, 2020 Svenneby er er gard i Våler, tidligere anneks til Hof prestegjeld i Solør. Garden Svenneby er omtalt i Våler bygdebok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finn Roaas Skrevet April 22, 2020 Forfatter Del Skrevet April 22, 2020 Takk for raskt svar. Der lærte jeg noe nytt. Er det i bygdebok nr. 3 at Svennebye er omtalt? Hilsen Finn Roaas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny R. Haugen Skrevet April 22, 2020 Del Skrevet April 22, 2020 Nei. Gamle Hof prestegjeld bestod av tre sokn: Hof, Våler og Åsnes. Dette området dekkes i dag av kommunene Våler og Åsnes. Hof sokn ligger i Åsnes kommune. Det er utgitt bygdebøker for alle tre områdene, uavhengig av hverandre. De bøkene du snakker om (av Hans Marius Trøseid) dekker bare Hof sokn, og der finner du ikke Svenneby. Svenneby er omtalt i Våler bygdebok av Alex Bugge, side 509. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finn Roaas Skrevet April 22, 2020 Forfatter Del Skrevet April 22, 2020 Ja, takk igjen. Jeg har funnet det nå. Jeg trodde først det var Våler i Østfold. Fint innspill. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå