Gå til innhold
Arkivverket

Christen Håkensen født i 1767 på Brøttum i Ringsaker , arrestert for tyveri - går det an å finne noen saks dokumenter på dette ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ....da har jeg jammen funnet tjuvradder i slekta igjen . Denne gangen er det Christen Haagensen , født i 1767 https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011594940 ved Bergseie under hovedbølet Berg på Ring på Brøttum i Ringsaker . Han blir gift i 1786 med Anne Hansdatter Smestad . 

Ved FT i 1801 så ser jeg at luringen  bor ved garden Stolpestad østre i Ringsaker . En av Stolpestad gardene var jo lensmannsbolig på denne tiden hvis jeg ikke husker helt feil . I 1801 tellingen så finner jeg Christen Haagensen https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058234000599 , men uten kjerring og uten eventuelle unger . Følgende kommentar er skrevet ved Christen Haagensen Aresteret for tyverie og I første ægteskab - dette tolker jeg dithen at Christen Haagensen fortsatt er gift , men at han p.d.d. sitter fengslet for tyveri . 

Det må ha skjedd rundt 1801 fordi Christen Haagensen sitt siste barn ; Berte blir døpt 21 juni 1801 https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009001039 , og paret bor nå ved Smestad eie på Ringsaker , så Christen er vel enda ikke arrestert , men da folketellingen ble utført i 1801 , da var han arrestert . Utifra dette så skulle det vel la seg gjøre å finne noe dokumenter på saken , en har jo neste tidspunktet her ! 

Christen sin kjerring ved tellingen i 1801 , den stakkars Anne Hansdatter hun finner jeg under garden Sørby i Ringsaker https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058234001660  sannsynligvis mens Christen sitter arrestert , og her er hun skrevet inn som I Huskone , 1ste ægteskab og Bruger plads , og her er også Christen og Anne sine 3 barn ; Inger , Agnethe og Hans , henholdsvis 10 , 8 og 3 år . Stakkars Anne ......livet var hardt ! Det er vel plass til en unge til her mellom vielsen i 1786 og Inger sin fødsel i 1791 . 

Er det noen dyktige og flinke personer som kan forsøke å finne frem saks - og / eller - rettsdokumeter på Christen Haagensen sin sak ? 

I og med at han er på Stolpestad i FT 1801 , og som var lensmannsgard - så ser det ut som at det er her han satt arrestert sammen med 4 andre personer ? 

På forhånd tusen hjertelig takk for fantastisk hjelp igjen 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Det naturlige stedet å starte, er i de lokale rettsprotokollene: https://media.digitalarkivet.no/rg/browse?municipalities[]=0412&start_year=1795&end_year=1801&text=

Hei og takk Kristian , jeg fant saken på Christen Haagensen Sørby  . Extra ret paa Stolpestad Lørdagen deri 5te februari 1801 ( nederst på høyre side ) https://www.digitalarkivet.no/rg20090414340142 da skal jeg legge det ut på tyde forumet å håpe på at noen der vil forbarme seg over meg å ta på seg saken . Tusen takk igjen Kristian .

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom om han i folketellingen 1801 omtales som "arresteret", vil jeg tro at han på det tidspunktet ennå ikke hadde fått sin dom. Dersom han allerede var dømt til fengselsstraff, ville han vel ha vært omtalt som "Fange", og han ville vel dessuten ikke ha sonet straffen på den lokale lensmannsgården.

Du bør derfor lete etter saken i tingboken etter den 1.februar 1801 (tidspunktet for folketellingen).

Tilføyelse:

Og der ser jeg at du hadde funnet saken mens jeg skrev mitt innlegg.

Endret av Tore S. Falch
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aar 1801 Torsdagen den 5te Februari, blev Extra Ret nedsadt og afholdt paa Tingstædet Lensmandsgaarden Stolpestad i Ringsager Hoved Sogn til Sags Behandling mod Tyvs Arrestanten Christen Haagensen Sørbye Ejer og Bertil Johannesen Kløftemoen, samt som for en [.....?] Hælere Johannes Larsen Kløftmoen og Hustrue Ehlie Pedersdatter med deres anden Søn Peder Johannesen og hvortil Retten blev betient med de Laugrettets Mænd Lars Johannesen Hald[?] Kindlie og Christen Mikkelsen østre Leene. Hvorda Den Constituerede Foged Erdmann indgav 1. Amtets Ordre til nærværende Sags anlæg af 20de i f.M., 2. sin Stævning af 21de næstefter med paategnet berammelse til i Dag og lovlig Forkyndt. 3. Et optaget Forhør under 19de i f.M. 

4. Lensmand Nielsens Indberetning af 20de ds om at de Medskyldige eller Medviderne i paastævnte Tyverie ere blevne arresterede og 5. Hr Ober Inspecteurs Slaatvigs[?] attest eller Skrivelse af 29de f.M. om at Hoved Manden Christen Haagensen for sine brugte uanstændige Lignelser ved Samtale om Alterens Sachramente ej alleene efter foregaaed Dom at have derfor udstaaed 1 aars Tugthuus Straf, men endog at have forinden han for dette Delictie blev  sigtet for begaaed ringe Tyverie bleven hæftet i Fængsel med viidere efter samme [For....?].

Comparenten bad derefter at benævnte Christen Haagensen tilligemed de øvrige indstævnte Medskyldige maatte blive taget under Rettens Examination andgaaende omstævnte Tyverie saavælsom om fleere under nærværende Sag skulde blive opdagede dem til Nakdeel og imidlertiid forbeholdt Qvæstioners fremlæggelse om ernødiges.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Og da har den exelente og dyktige Even Stormoen transkribert hele rettsaken til Christen Haagensen Sørby på Stolpestad i Ringsaker , men som Even sier ; Men det er ikke slutt med dét ! Neste sak omhandler  den Undviigte broder Haaagen Haagensen som de tydeligvis har oppsport .

Christen Haagensen sin bror ; Haagen Haagensen sin sak starter nederst på høyre side https://www.digitalarkivet.no/rg20090414340148  og går over ca. 5 sider . 

Christen Haagensen ble hvis jeg tolker det rett idømt til kakstrykning og tukthus på livstid . Jeg siterer fra Even stormoen sin eminente transkribering

For Rett: At Arrestanten Christen Haagensen Sørbye Eje bør, for dette Anden Gang begaaede ringe Tyverie hos Carl Byen og første Gang forøvede Grove Tyverie hos Anders Ødemoen i Følge Forordningen af 20de Februarii  1789 – sammenlignenede Ditto af 4de Martii 1690 – At Stryges  til Kagen og Avbøyde i nærmeste Fæstning sin Leeve Tiid 

Og da lurer jeg på ; går det an å finne ut om og evt. ( eller noe så fantastisk som noe dokumenter på ham ved tukthuset ) når Christen Haagensen døde på tukthuset ( tukthuset må vel ha vært i Christiania )  . Han var født i 1767 og ble døpt den 7 desember samme år . 

På forhånd tusen hjertelig takk  for gode svar og innspill 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn

Kagstrykning, piskeslag med en 9-armet pisk (9-halet kattepisk - Det Store Norske Leksikon) var ingen kjære mor. Minst 27 slag med 9 remmer med flere små knuter eller små kuler på hver rem. Dette ble ofte brukt sammen med brennmerking. Han ble vel sikkert brennmerket for livet også i tillegg til å få store arr på ryggen. Merket for livet bokstavelig talt.

Kan det være denne Christian Haagensen "Fiskeløs"??? fra Ringsaker du leter etter, 83 år gammel. døde 18 mai 1847 på Kristiania Tukthus av alderdomsvaghet, begravet 26.5.1847.

Han var Tukthusfange nr 260 på 2 år. Bosted Aremark.

Kristiania tukthusprest Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1831-1865, s. 93, nr 45.

https://media.digitalarkivet.no/view/5413/27585/10

Se også denne kildehenvisningen; "RUNAR" Slektshistorisk tidskrift for Østfold, Hefte 56, 2008, nr 2. https://www.slektogdata.no/_of/nye/Runar/2165/

Han ble nok begravet trolig på den nyere delen av Tukthuskirkegården, under dagens Arbeidersamfunnets plass i Oslo. Jeg har ikke klart å finne ut av når denne gravplassen ble nedlagt. Christian er iallefall ikke begravet i Ringsaker. Han ble nok som fanger flest begravet under svært enkle seremonier på tuktusets eiendom. I en kommisjonsrapport fra 1838 fortelles det om hvordan en fangebegravelse foregikk: «Afdøde Fangers Begravelse skeer, uden nogensomhelst Høitidelighed, ved Fanger, under Anførelse af en Vagtmester; Jordpaakastelse finder først senere sted». Kilde: Harby, Sjur: «De glemte døde på Arbeidersamfunnets plass» 1990.

St. Hallvard : illustrert tidsskrift for byhistorie, miljø og debatt. 1990 Vol. 68

https://www.nb.no/items/1b365a61b6b599b363d63728d663287c?page=163&searchText=«De glemte døde på Arbeidersamfunnets plass»

Fiskeløs i Aremark er en liten innsjø som ligger ikke langt fra Svenskegrensen. Hvordan han havnet der vites ikke.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frank .....super flott og tusen hjertelig takk for funnet og din postering . Dette setter jeg stor pris på . 

Jeg siterer ; Han var Tukthusfange nr 260 på 2 år. Bosted Aremark .......

Hva menes med 2 år mon tro ? 

Kan det være at han var bosatt i Aremark og fikk en ny dom på tukthuset på 2 år .....hvis så ......kan han da finnes i rettsprotokoller i en ny sak fra Aremark området og da ca rundt 1845 - 1847 ? 

Tusen hjertelig takk for linken til artikkelen om Tukthuskirkegården, under dagens Arbeidersamfunnets plass i Oslo , denne var skikkelig interesant . 

Og hvordan i all verden havnet Christen Haagensen ved plassen Fiskeløs i Aremark ( som er en liten innsjø som ligger ikke langt fra Svenskegrensen ) 

Er det noen som har noen spennende teorier og hypoteser ?

Og hvordan gikk det med Christen sin hustru ; Anne Hansdatter ? 

Christen Haagensen Bergeie blir trolovet den 13 oktober 1786 med Pigen Anne Hansdatter Smestadeier , og de vies den 2 november . Caut . ved vielsen var Even Arnesen Fjeldstad og Knud Michelsen Krogsgard . I 1801 begynner tragedien for fullt for Christen Haagensen og hustru Anne Hansdatter . I FT 1801 ( Christen Haagensen er nå idømt tukthusstraffen ) finner jeg Christen Haagensen sin hustru ved husmannsplassen Sørbyeie under garden Sørby i Ringsaker . Anne Hansdatter bor hos sin svoger , og Christen sin bror ; Haagen Haagensen og hans hustru Eli Eriksdatter . Anne bor her og Bruger plads sammen med sine tre barn ; Inger og Agnete Christensdøtre , og sønnen Hans Christensen . Men Haagen Haagensen ble jo fortsatt satt i varetekt for sine bravader sammen med sin bror Christen , hvordan det gikk med Haagen vites hellder ikke  . 

På forhånd tusen hjertelig takk for spennende svar og innspill 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn!

Ser ut som vi har noe vi kan ta en prat om ved leilighet!  Christen er en av mine 3xtipp oldefredre. Her har du fremskaffet info jeg ikke hadde, men jeg har samlet relativt mye om denne familien, både før og etter 1801. Jeg er etterkommer etter deres første barn: Alis Christensdatter f. 1787 på Smestadeie i Ringsaker. "Min gren" gren havnet i Åsmarka og det ser ut som flere av de andre gjorde også. Du kan gjerne sende meg en melding, så tar vi det derfra!

mvh

Steinar Vasaasen

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Steinar Vasaasen skrev:

Hei Bjørn!

Ser ut som vi har noe vi kan ta en prat om ved leilighet!  Christen er en av mine 3xtipp oldefredre. Her har du fremskaffet info jeg ikke hadde, men jeg har samlet relativt mye om denne familien, både før og etter 1801. Jeg er etterkommer etter deres første barn: Alis Christensdatter f. 1787 på Smestadeie i Ringsaker. "Min gren" gren havnet i Åsmarka og det ser ut som flere av de andre gjorde også. Du kan gjerne sende meg en melding, så tar vi det derfra!

mvh

Steinar Vasaasen

Jeg har sendt deg en PM Steinar . 

Den eminente Even Stormoen har transkribert alle tre rettsakene mot Christen Haagensen , for meg , samt Christen sin bror Haagen sin ,  og med Even Stormoen sin velsignelse så får du nok ta del i den " moroa " også . 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider