Gå til innhold
Arkivverket

Anthony Coucheron - hvem er hans forældre?

Morten Jensen
 Del

Recommended Posts

Jeg søger efter dokumentation for hvem der er forældre til Anthony Coucheron.
Anthony Coucheron var konduktør i den Norske hær i Thondhjem. Han døde i 1707. Han var gift med Anne Marie Brun, datter af oberst Ole Brun og Maren Lund.
Anthony og Anne Marie havde et barn sammen, Herman Frederik Coucheron født 1707.

Der findes en del slægtssider på nettet som har Anthony Coucheron, de fleste af dem påstår at han er født 1672 i Schleswig-Holstein som barn af Herman Coucheron og Anne.
Jeg har kontaktet enkelte af dem for at hører hvor de har deres information fra som kan dokumenterer eller understøtte dette, men der er ikke rigtigt nogen der kan sige hvor de har deres information fra.
Det virker som om de fleste bare ukritisk har kopieret fra andre slægtsider.

Jeg søger derfor information der kan dokumenterer eller understøtte at:

- Anthonys forældre er Herman Coucheron og Anne.
- Anthony er født 1672. (er det eventuelt muligt at finde ud af hvor gammel han var da han døde i 1707?)
- Anthony er født i Schleswig-Holstein.

Jeg har blandt andet søgt i Olai Ovenstad og Hirsch militærbiografier, men her findes ikke noget der fortæller hvor Anthony kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Ifølge boken "Kristiansten - festningen og dens skaper" så var han av hollandsk ætt. Dog uten kildehenvisning. 

slettet

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Leif, tak for de 2 link.

Det første link til wiki omhandler en anden Anthony Coucheron som døde i 1689, han var søn af Willum Coucheron og Marie Pessert, så det er ikke ham jeg søger.

Det andet link kender jeg godt og jeg har haft kontakt med Tor som har net siden, han kunne ikke fortælle mig hvor han havde sine informationer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært interessant å vite hvilke kilder denne informasjonen er hentet fra - http://www.aros-innovation.dk/Stam/stam-2012-Opdelt/Thora/specielt/ane1788/ane1788spec.php  (lenkene som det er henvist til på slektsiden fungerer ikke).

Forsiden og aneindex  -  http://www.aros-innovation.dk/  -  http://www.aros-innovation.dk/Stam/stam-2012-Opdelt/ane-index.php#T26

Anthony Coucheron
(f 1672-1707 35 år)
Ægtebarn - Uægte barn - Horeunge
Vis på anetavlen
Stilling: Kaptajn
Bosat:
Liv og levned:
Anthony Coucheron's Liv og levned
ca.   1672      Antohony Coucheron fødes. Han fader har da bestalling som Ingeniør i
                     Hertugdømmerne   

1678              Hans fader falder ved Landskrona i Skåne.
15.april 1678   Hans moder beder om at få hjælp til at rejse til sin Svoger i Norge med sine fire umyndige  børn
10. juni 1688   Håndlanger ved Akerhus artillerikomp.
1693               Capit. des armes v. 1ste gev.regt.
23.april 1698    Udnævnt til fenrik ved 1ste gev. regt.
10.april 1700    Udnævnt til pr. løjtnant ved Smålenske reg.s reserve
1700-01           Gør Konduktørtjeneste ved Akerhus.
1702                Ikke tjenestedygtig, da "franskmændene havde ganske ruineret ham"
1703                Rejser til København
10.april 1703    Udnævnes til Konduktør i Norge
1703                Sendes til Kristiansand, men kommer i konflikt med sin overordnede.
1704                Sender projektkort til kongen i København
1704                Igen i konflikt med kommandanten i Kristiansand
februar  1705    Rømmer fra Norge, og rejser til kongen i København

10. juni 1705    udnævnt til Overkonduktør i Trondhjem Igen i konflikt med sine fortsatte, i dømmes varetægtsarrest, men løslades på kongens ordre
marts 1707       Gift med Anne Marie Brun
april 1707         Død og begravet på Overhalle kirkegård

Født : 1672 Schlesvig Holstein, Prussia
Døbt: 
Konfirmeret: 
Gift: 1 3 1707
Død : 12 4 1707 Overhalle
Begravet : 12 4 1707 Overhalle kirkegård, Norge
Alder : 35 år
Døds årsag : 

Ægtefælle link: Anne Marie Brun/f.1685-1717
Forældre link : Herman Coucheron/f.1642-F.15 4 1678 & Anne/?-e.1678
Søskende link : 3:
Ud over Anthony, tre børn mere.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt ret Egil, specielt denne side som du linker til er yderst interessant. Der er rigtig mange oplysninger og det kunne være fint at vide hvor de kom fra. Det er en der hedder Helle der har siden men der er ingen kontakt oplysninger og jeg kan ikke finde hende i adressebogen i Danmark.

Hvis Herman Coucheron falder i 1678 ved Landskrona kunne der jo være et skifte efter ham.

Det påstås også at Anthony Coucheron skulle være begravet 12-4-1707 i Overhalle, jeg svært ved at se hvor den information kommer fra da kirkebøgerne for Overhalle ikke går så langt tilbage, de få der gør kan jeg ikke finde noget i.

Hvis man kunne finde hans begravelse er det måske muligt at få oplyst hans alder ved sin død, og dermed få dokumentation for at han skulle være født 1672.

Der er i øvrigt også mange der påstår at Anthony og Anne Marie skulle være viet i Overhalle. Det undre mig hvor denne tilknytning til Overhalle kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Egil Johannessen skrev:

10.april 1703    Udnævnes til Konduktør i Norge
1703                Sendes til Kristiansand, men kommer i konflikt med sin overordnede.
1704                Sender projektkort til kongen i København
1704                Igen i konflikt med kommandanten i Kristiansand
februar  1705    Rømmer fra Norge, og rejser til kongen i København

10. juni 1705    udnævnt til Overkonduktør i Trondhjem Igen i konflikt med sine fortsatte, i dømmes varetægtsarrest, men løslades på kongens ordre

Fra Lassens Samlinger - RA, Lassens samlinger, F/Fa, s. 98, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sa20110411610663

Coucheron.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider