Gå til innhold
Arkivverket

Bollerud, Skaalerud, Ilang og Opager i Nes, Akershus

Unni Sæther
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noen som har opplysninger/tips hvor jeg kan lete  etter Maren/ Mari Colbjørnsdatter og Søren Erichsens opphav? De stod med henholdsvis Skaalerud og Ilang som bosted ved sin vielse 17.11.1739 i Nes.

Kildene jeg har brukt for både deres vielse og deres barns fødsler, er hentet fra http://raumneshistorielag.lag247.no/kirkeboker/kirkebok/ 

De fikk barna Berthe døpt 15.5.1740, Erich døpt 1.12.1743, Ole d.e døpt 28.2.1745 , Ole d.y døpt 9.4.1747 gravlagt 16.4.1747, Dorthe (tvilling med Ole d.y) døpt 9.4.1747 gravlagt 2.7.1747, Erich d.y døpt 13.9.1749. Berthe ble født på Ilang, mens hennes søsken ble født på Opager. Jeg har ikke funnet flere barn til dette paret, og det er kun min ane Berthe jeg har videre opplysninger omkring. Hun omtaltes som Bollerud ved sin vielse 16.10.1766 med soldat  Gulbrand Andersen Fossen. Ingen av Berthe og Gulbrands 6 barn hadde Eriksen/Eriksdatter/ Colbjørnsen/Colbjørnsdatter , Sørensen/Sørensdatter blant sine faddere, men det fantes en Erik Bollerud blant fadderene.  Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Jeg har sett i de digitaliserte bygdebøkene og på side 553, bind 3  står følgende 

"Den neste husmannen på denne plassen ble Gulbrand Andersen Funnefossen, f. 1739, g. m. Berte Sørensdtr. Bollerud-eie. Barn: Mari f. 1769, Søren f. 1771, Anders, f. 1775, Erik f. 1777. Gulbrand Andersen bodde i Evenstua u. Bollerud før han kom til Skarningholen. Han flyttet herfra i 1780-årene...." bygdeboka nevner ikke her verken eldste barnet født i 1767 eller yngste barnet født i 1783.

På side 565,b3  står det nevnt at han kom til Evenstua "først i 1770-årene".

På side 660, under "Ytre-Fossen" under Heberg, står det nevnt at Gulbrand var sønn av Anders Gulbrandsen, og søsken er nevnt.

Gulbrands side er dokumentert, men jeg mangler opplysninger omkring Maren Colbjørnsdatter og Søren Erichsen. Jeg har ihvertfall ikke funnet noe omkring disse verken under Ilang, Oppåker, Bollerud eller Skaalerud. Navnet Colbjørn/ Kolbjørn finnes det få av når jeg bruker søkefeltet  😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette i de transkriberte listene til Raumnes historielag og eneste Colbjørn jeg fant, var i vielsen til Colbjørn Pedersen og Berte Svendsdatter 24/10-1700 i Nes.

Vielsen: 

Akershus fylke, Nes, Fenstad, Udenes i Nes, Ministerialbok nr. I 1 (1689-1716), Kronologisk liste 1700, Side 169-170
Permanent bilde-ID: kb20061103020324
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061103020324

(Øverst h. kolonne h. side.) 

Ved søk etter Colbjørn Pedersen fikk jeg treff på skiftekortene (som Leif over har transkribert og koblet til de skannede kortene) og han døde i 1720 på Grue i Eidsvoll.

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000846592

Akershus, Hedmark fylke, Øvre Romerike, Skiftekort (1683-1865), Skifteprotokollside, Side 4587
Permanent bilde-ID: sk11216061404587
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216061404587

Det var disse som giftet seg i Nes i 1700 og det var skifte i 1720 etter begge foreldrene som var døde. De hadde tre barn:

- Peder 17 år

Mari 12 år

- Boel 7 år

Avdøde hustru, Bente/Berte Svendsdatters bror, Truels Svendsen Busk, var sognedegn i Eidsvoll.

Barnas formyndere var Colbiørn Pedersens brødre:

Saxe Skøyen i Nes og Gunder Hafvi i Nes.

I Raumneslistene fant jeg Erik Sørensen husmann på Ilang (som døpte Rønnu 2/2-1710) og en Erik Skøyen som som døper Søren 25/10-1711.

Dersom de foreldreløse barna kom til Skøyen, er det mulig Mari traff Søren her. 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for tilbakemeldingen 🙂 Disse skiftekortene har jeg ikke kunne funnet uten hjelp- er helt blank i dette området.

Sørens og Maris siste kjente barn ( som jeg har funnet ) ble født i 1749 og Mari ville da vært i begynnelsen av 40-årene, så det er jo innenfor. 

Stusser litt på at Maris første kjente sønn ble kalt Ole, og at en yngre sønn også ble hetende det samme. Så da tenker jeg oppkalling av pleiefar, tidligere ektefelle? Ingen kjent sønn ble gitt navnet Colbjørn. Oppkallingsmessig stemmer det jo at Maris eldste datter ble hetende Berthe etter hennes mor. 

Jeg får lete en gang til i listene til historielaget over gravlagte, så kan det hende jeg finner Mari og Søren gravlagt og dermed har en mer sikker alder på de. 

Ifølge http://raumneshistorielag.lag247.no/kirkeboker/kirkebok/ gifter dragon Søren Erichsen Schøyen seg med Johanne Andersdatter Kius 1.6.1740- da var det ihvertfall 2 stk. Søren Erichsen på Nes som giftet seg noenlunde samtidig.

Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Søren Eriksen som dør i 1775 er 74 år:

No 57
festo trin l l . juni v/Nes Søren Eriksen skolemester, husmann74 

(Raumnes historielag

Begravede 1775)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at det er skifter etter flere enn en Søren Erichsen på Øvre R.

Heller ikke Mari Colbiørnsdatter.

(Jeg har kladden fra transkripsjonen på regneark.😎)

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst skifter etter selveiende bønder og ikke så ofte etter husmenn (u. jord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Denne Søren Eriksen som dør i 1775 er 74 år:

No 57
festo trin l l . juni v/Nes Søren Eriksen skolemester, husmann74 

Raumnes historielag

Begravede 1775

Her er en Søren Eriksen døpt 7. desember 1703:

Søren - Erik Brauter - Ole Grue, Lars og Hans Braut! Ane Udnes, Kari Grue.

(Raumnes historielag)

Det kan jo være den Søren som var skolemester og husmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for  den fantastiske jobben dere begge legger ned 🙂

Da var det 2 stk. Søren Erichsen i noenlunde samme alder og på samme tid på Nes. 

1. Søren Erichsen gift med Johanne Andersdatter. Dette må være den Søren som du Anne Lise nevner i et innlegg over som døpt den 25.10.1711 og som du i ett annet innlegg viser til ett skifte etter i 1760. Jeg går ut fra at denne profilen er han: https://www.geni.com/people/Søren/6000000007264645285 

2. Søren Erichsen gift med Mari Colbjørnsdatter. Kan være han som dør i 1775 og den samme Søren kan være han som ble døpt 7.12.1703.

"Min" Søren var husmann på Ilang ved tidspunkt for sin vielse  og ved fødsel for sitt eldste barn. Den før nevnte Erik Sørensen som var husmann på Ilang og som døpte Rønnu 2/2-1710, "passer" tids- og stedsmessig godt som far til min Søren. Dersom Erik hadde hatt en kone med navn Dorthe, så ville det stemt med navnet til Sørens datter nr. 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men....... (jeg er litt kjent)

Den Søren som ble født i 1703 bodde i Udnes Ett stykke sørover og andre siden av elva (Glomma)

Alle gårder som du har  nevnt ligger nord for elva i Nes (kirke).

Da er det mye kortere til Sør-Odal så jeg hadde også søkt der etter Søren.  😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Erik Sørensen Brauter og Guru Børgersdtr. som trolovet 1.6.1703.  Kilden er fortsatt http://raumneshistorielag.lag247.no/kirkeboker/kirkebok/

I følge samme kilde fikk Erik Sørensen Brauter datteren Mari døpt 9.10.1701 (uekte) med Ragnild Eriksdt. av Grue.

Hvis denne Erik Sørensen Brauter er far til "min" Søren, så var kanskje Guru Sørens mor og var ved tidspunkt for vielsen allerede besvangret. Men det er mye hvis her, så sikkert er det jo ikke. 

Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider