Gå til innhold
Arkivverket

Bøkene Gammalt frå Stange og Romedal. 2006 og Bygdebok for Ringsaker hovedsogn 148-190, noen som har?

Karianne Fog Heen
 Del

Recommended Posts

Nasjonalbiblioteket er stengt, og det eneste stedet i nb jeg finner spor etter navnet til min ane Lemik Nilsen er i disse to bøkene. Han var født 1847 i Romedal og bodde i lengre tid på Lille Skjelve gård.

Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB er ikke stengt.

Jeg finner bare registeret til Gammalt frå Stange og Romedal. Selve boken er ikke der.

https://www.nb.no/items/a1b00241987840ab40be5cfe2ed752b6?page=0&searchText=

Men Bygdebok for Ringsaker hovedsogn : "Reflingfjerdingen", bruksnummer 148-190 : bruks- og slektshistorie har begrenset tilgang.

Terje Tandsether sagt han vil hjelpe i #3

Du kan søke om tilgang til NB i disse koronatider. Men...........

https://www.nb.no/utvidet-tilgang/

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Terje Tandsether skrev:

Jeg har bygdeboka for Ringsaker hovedsogn, gardsnummer 148-190 (Reflingfjerdingen) og kan gjøre oppslag.

Nå har jeg ikke registeret på den, så kjenner ikke innholdet helt, men står det noe om Lille Skjelve der? Generelt leter jeg etter informasjon om Lemmik Nilsen etter 1875, og han ser ut til å ha vært nevnt i boken, men vanskelig å si hvor.

1 time siden, Kolbjorn Sveen skrev:

Tror bygdebøkene for Ringsaker er på billigsalg? Har hørt 200 kr.?

Hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen som gir treff på Lemik Nilsen i Gammelt fra Stange og Romedal handler om fornavnet Lemik. Den  lister opp alle som heter Lemik i Norge i folketellingen 1865. Dette fornavnet er nesten bare brukt i Romedal i 1865, med noen få treff i omkringliggende kommuner.

Endret av Torstein Frogner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Torstein Frogner skrev:

Artikkelen som gir treff på Lemik Nilsen i Gammelt fra Stange og Romedal handler om fornavnet Lemik. Den  lister opp alle som heter Lemik i Norge i folketellingen 1865. Dette fornavnet er nesten bare brukt i Romedal i 1865, med noen få treff i omkringliggende kommuner.

Takk for hjelpen!

Fikk tilgang på NB, og i den andre boken var det "den andre" Lemik Nilsen det stod om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor til sønnen (uekte) giftet seg og fikk to barn som emigrerte, hun døde i Stange i 1932.

Sønnen jobbet som stallkar på Molstad og giftet seg med Anna Tokstad, langt over sin stand.

Søsteren giftet seg og fikk to barn.

Det står bosted på brudgommens far, så jeg antar egentlig at han var i live da, men det er jo ikke sikkert. Som dagarbeider er det heller ikke urealistisk at han har greit å unngå folketellingene i 1885 og 1891, men litt rart når han er registrert som boende på Lille Skjelve i både -75 og -98.

Lemmik *Solberg* Nilsen fra Løten er ikke samme person, og stor kilde til frustrasjon i jakten min. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi nb.no ga meg treff på navnet hans i bygdebøkene for Ringsaker, men det var feil Lemmik.

Lille Skjelve er registrert som bosted flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider